واکنش افغانستان به سخنان خامنه‌ای: ایران از فقر مهاجران افغان سواستفاده میکند

سه شنبه, 13ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

ایران بریفینگ / دولت افغانستان به تازگی در مورد سخنان اخیر علی خامنه‌ای رهبر ایران در مورد مهاجران افغان واکنش شدید نشان داد و اعلام کرد، دولت ایران از فقر و مشکلات اقتصادی مهاجران افغان سو استفاده کرده‌ و این مهاجران را برای جنگ به سوریه می‌فرستد.

خامنه‌‌ای اخیراً از جنگجویان لشکر فاطمیون که شهروندان افغانستان هستند، ستایش کرده و گفته بود، جنگجویان افغان در میدان‌های نبرد بیشتر از دیگران پایداری داشته‌اند.

ملالی شینواری، مشاور رییس جمهوری افغانستان در این باره گفت: «آن‌ها از مشکلات اقتصادی افغان‌ها استفاده سوء می‌کنند، آن مشکلاتی که در کشور خود شان دست و گریبان استند بخاطر منافع خود شان (ایرانی‌ها) استفاده نادرست می‌کنند».

در این میان، وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید که شمار بزرگی از مهاجران افغان برای جنگ در سوریه استخدام شده‌اند و حکومت افغانستان چندین بار از ایران خواسته که با پناهجویان افغان همچون مهاجر برخورد کند.

صبغت احمدی، سخنگوی وزارت امورخارجه افغانستان گفت: «متأسفانه این مواردی است که ادامه پیدا کرده. ما امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست و همسایه و دولت مسؤول، این موارد را جداً مورد توجه قرار بدهد».

در همین حال، سیما ثمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سربازگیری مهاجران افغان را برای جنگ سوریه یک تخطی جدی می‌داند و می گوید: «استفاده از مجبوریت و فقر مردم معلومدار یک تخطی حقوق بشر است».

قابل ذکر است که نیروی قدس سپاه پاسداران از میان مهاجران افغانستانی در ایران اقدام به ایجاد گروه شبه نظامی لشکر فاطمیون کرده است تا در سوریه به حمایت از بشارالاسد، رییس‌جمهوری سوریه بجنگند. در این نبردها تا کنون صدها تن از این جنگجویان افغان کشته شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. ما ستایش رهبر ایران را نمی خواهیم… شناسنامه ی ایرانی هم نمی خواهیم…وعده های پوچ را هم نمی خواهیم… ما فقط حقوق یک انسان مسلمان در کشوری اسلامی را میخواهم. اگر ما مهاجر شده این فقط از بد حادثه به ایران پناه اوردهایم. عده ای از جوانان ما را مجبور به امضای اسناد اعزام داوطلبانه کردن، عده ای را فریب مالی و حمایتی دادن و عده ای را از نظر مذهبی ترقیب و شستشوی اعتقادی دادند. خانواده ها را به خاطر منافع سیاسی خود یتیم و داغ دار کردن.
    و حالا عراقچی حرف از بیرون کردن مهاجران میزند. ما دل و خاطره ی خوشی از اینجا نداریم. مرزها را باز کنید انوقت میبینید همگی با پای پیاده ای که امده این از اینجا میرویم.