چرا سپاه پاسداران بزرگ نمی شود؟

شنبه, 17ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

ایران بریفینگ / عوض کردن جهت آب با دست توسط فرمانده کل سپاه و نشستنش در قایق و دستور دادن انفجار ریل قطاری که خود چند سال پیش دستور ساختش را در قرارگاه خاتم الانبیاء داده بود و یا اینکه پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پس از آنکه امکان حضور در شهرستان پلدختر فراهم شد، از وضعیت این شهر بازدید کرد. پس از آن بازدید ویدئویی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد او در حال ارائه گزارش از وضعیت پلدختر به سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح است.

و روز گذشته بیل زدن فرمانده سپاه در حالی که در میان ده عکاس و فیلمبردار و محافظ حضور دارد همه اینها «رفتار کودکانه » و نمایشی و به دور از عقل و تدبری است که سپاه پاسداران این روزها انجام می دهد که بگوید «ماخوبیم و بقیه بد هستند »

تنها نکته ای که از رفتار این روزهای سپاه پاسداران مشخص است نارضایتی شدیدی در میان مردم و اوج خودنمایی سپاه پاسداران است که می خواهد از آب گل آلود سیل هم ماهی بگیرد.

جدال لفظی میان دولت و سپاه درباره نحوه امداد رسانی به سیل زدگان پیشتر میان عالی رتبه‌ترین مقامات نیز دیده شده بود. پس از سفر آنکه حسن روحانی رییس جمهور به استان گلستان سفر کرد و از مناطق سیل زده در این استان بازدید کرد به طور غیر مستقیم از اقدامات پر سروصدای سپاه همچون تخریب راه و راه آهن برای تخلیه آب انتقاد کرد.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران تخریب و جاده و ریل را در تخلیه آب آق قلا و گمیشان موثر ارزیابی کرده بودند، اما خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت در این باره نوشت: «اینکه چرا آب در محدوده گرگان رود حرکت نمی‌کرد و خالی نمی‌شد جای سوال داشت. برای خالی کردن آب جمع شده حتی مسیر جاده‌ها و نیز راه‌آهن را هم شکافتند، اما اتفاق خاصی نیفتاد و تنها از یک طرف به طرف دیگر منتقل شد.

این رفتارهای بچه گانه اما حاکی از علنی شدن اختلافات میان دو بازوی اصلی حکومت یعنی دولت و سپاه که در بحث امداد رسانی به مناطق سیل زده مسئولیت‌های فراوانی دارند، قطعا موجب دلسردی بیشتر آسیب دیدگان سیل می‌شود. در مناطق سیل زده بسیاری از مردم هر آنچه که داشتند را از دست داده اند، آن‌ها به شدت نگران آینده زندگی خود هستند، این جدال‌ها این پیام را به آسیب دیدگان می‌دهد که امید چندانی به دولت و دیگر نهاد‌ها نداشته باشید.

دولت و سپاه در حالی به تقابل رسانه‌ای با یکدیگر می‌پردازند که هر دو در بسیاری از خرابی‌های ایجاد شده از سیل مسئولیت دارند. دولت به عنوان نهاد اداره کننده کشور و سپاه به عنوان نهادی که یکی از بزرگترین پیمانکاران ساخت و ساز در کشور به حساب می‌آید. حالا دیگر همه مردم می‌دانند سپاه سالهاست که فقط یک نهاد نظامی نیست و ارتباط مستقیمی با بسیاری از تحولات و اتفاقات کشور دارد، بسیاری از سدها، راهها، ریل‌ها، شهر‌ها و… با مشاکت سپاه پاسداران ساخته شده است. دولت و سپاه به جای دعوای کودکانه باید به آسیب شناسی عملکرد خود در ساخت کشور بپردازند.

هم دولت و هم سپاه در حوادث اخیر نشان دادند که وقت شناس نیستند. در دو هفته اخیر که کشور درگیر بحران بوده است هر دو نهاد به خصوص سپاه پاسداران با استفاده از شبکه رسانه‌ای قدرتمند خود به دنبال تاکید بر این بوده که فقط آن‌ها هستند که در حال امداد رسانی به مردمند و دولت در این باره کم کاری می‌کند. در واقع فضای رسانه‌ای دو طرف تبدیل به رقابت بر سر این شده که اثبات کنند “ما خوبیم”.

واکنش‌ها در فضای مجازی به جدال دولت و سپاه نشان می‌دهد که مردم به شدت از وضعیت موجود در امداد رسانی ناراضی هستند و از عملکرد دو نهاد دلخوشی ندارند.

یکی از مهمترین نکته‌های جدال اخیر دولت و سپاه این است که ادعا‌ها درباره وجود “حاکمیت دوگانه” در کشور را تائید می‌کند. سپاه خود را مستقل از دولت می‌داند و دولت هم بر این مسئله تاکید می‌کند. رسانه‌ها وابسته به دو طرف نیز بر این موضوع دامن می‌زنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.