سیل در خوزستان؛ بازداشت تعداد پرشماری از شهروندان

دوشنبه, 26ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – دستکم ۲۵ تن از شهروندان عرب در ملاشیه شهر اهواز توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. مامورین پس از بازداشت این شهروندان کالاهایی که در حال جمع آوری و توزیع آن در بین سیل زدگان بودند نیز مصادره کردند. گفته می شود همزمان در شهر حمیدیه نیز در اقدامی مشابه تعدادی از شهروندان به شیوه مشابهی بازداشت شده‌اند. در روزهای گذشته نیز دست کم ۶ تن دیگر از شهروندان عرب به شیوه مشابهی در جنوب خوزستان بازداشت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۹۸، دستکم ۲۵ تن از شهروندان عرب در ملاشیه اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

اسامی ۲۰ تن از این افراد “رسول فرطوسی، ابراهیم بدوی، امین سیلاوی، علی موسوی (البوگدیمى)، حسن بیت اسحاق، عماد حیدری، علی ناصری، حاتم دحیمی، احمد بدوی، حسین حمودی، مهدی شریفی، قاسم تمیمی ، عارف صرخى، فؤاد بدوی، کاظم مروانی، محسن زویدات، حبیب کروشات، مسعود حریزاوی، ناجی السواری (معلم) و حیدر سیلاوی” احراز هویت شده است.

اسامی باقی بازداشت شدگان کماکان توسط هرانا در حال بررسی است.

کریم دحیمی، مدافع حقوق بشر که در حوزه عرب‌های ایران فعال است، در گفت‌وگو با گزارشگر هرانا در این رابطه گفت: “مامورین اطلاعات سپاه بامداد امروز به منزل مجید صرخی واقع در ملاشیه اهواز حمله ور شده و این افراد را که پس از استحکام سیل بند، جهت استراحت و آماده سازی مواد غذایی جمع آوری شده برای توزیع بین سیل زدگان در محل حاضر بودند بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند”.

به گفته آقای دحیمی، نیروهای سپاه پس از بازداشت این افراد کلیه مواد غذایی و کمک های مردمی جمع آوری شده را نیز مصادره کرده و با خود برده‌اند.

به گفته این فعال سیاسی در اقدامی مشابه، روز جاری در شهر حمیدیه اهواز نیز نیروهای امنیتی تعدادی از شهروندان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. در این اقدام نیز کمک‌های مردمی جمع آوری شده توسط این امدادرسانان توسط نیروهای امنیتی مصادره شده است.

هویت دو تن از بازداشت شدگان شهر حمیدیه “احمد حلفی، ۲۶ ساله، فرزند عدنان و رضا حلفی، ۱۷ ساله، فرزند احمد” احراز شده و هویت بازداشت شدگان دیگر کماکان در حال بررسی است.

 روز گذشته نیز تعدادی از شهروندان اهوازی، به نام ‎های “علی کاظم، مهدی فرحان، عدنان کریم، حمزه ساهی و مهدی سواری” به دلیل مشارکت در برگزاری اعتراضی خیابانی توسط مامورین اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. پیشتر نیز خلف مردانی، شهروند عرب اهل روستای مروانه از توابع اهواز در پی اعتراض به عدم امداد رسانی به مردم سیل زده و همچنین جلوگیری از شکستن سیل بند و هدایت سیلاب به زمین‌های زراعی روستاییان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. روز شنبه ۱۷ فروردین نیز ماموران امنیتی، احمد کعبی و یعقوب کعبی دو تن از اهالی روستای گوریه از توابع بخش شعیبیه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. کماکان از دلایل بازداشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

این بازداشت ها در حالی است که مورخ ۲۴ فروردین ماه، رئیس پلیس فتا استان خوزستان از شناسایی و معرفی ۲۴ نفر از کاربران فضای مجازی به اتهام نشر شایعات مربوط به سیل در این استان به مراجع قضایی خبر داده است.

شاهین حسنوند بدون اشاره به هویت این افراد مدعی شده است که آنها با پخش شایعات مربوط به سیل موجب “تشویش اذهان عمومی” شده بودند.

وقوع سیل در ایران طی هفته‌های اخیر ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته و در بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان خوزستان خسارات جانی و مالی بسیاری بجا گذاشته است.

سیل در نقاط مختلف ایران از ۲۶ اسفندماه آغاز شده است و تاکنون ادامه یافته است. در پی این سیل صدها نفر مجروح و دهها تن جان باختند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران خسارت سیل اخیر در ایران را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. او گفته ۲۵ استان و بیش از چهار هزار و ۴۰۰ روستا در کشور درگیر سیل شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.