شماری‌ از پالایشگاه‌های آسیایی «سفارش خرید نفت از ایران را متوقف کردند»

پنجشنبه, 29ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

گزارش‌ها حاکی‌ست در آستانه بازبینی معافیت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، برخی پالایشگاه‌های چین، ژاپن و کره جنوبی سفارش خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد حداقل پنج پالایشگاه آسیایی سفارش جدیدی برای خرید نفت ایران نداده‌اند.

آمریکا نوامبر سال گذشته به هشت کشور برای شش ماه معافیت داد تا خرید نفت ایران را به طور محدود ادامه دهند. این معافیت دو هفته دیگر، دوم ماه مه، به پایان می‌رسد. تنها چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه از این معافیت‌ها استفاده کردند و تایوان، ایتالیا و یونان به رغم داشتن معافیت، نفتی از ایران نخریدند.

زمان مورد نیاز برای حمل محموله‌‌های نفتی ایران به چین، ژاپن و کره جنوبی ۲۰ روز تا یک ماه است. به این خاطر، برخی پالایشگاه‌های این کشورها از هم اکنون سفارش خرید نفت ایران را متوقف کرده‌اند.

پیش‌تر، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ژاپن در ماه جاری هیچ سفارش خرید نفت به ایران نداده و پالایشگاه‌های هند نیز آماده می‌شوند تا سفارش خرید نفت ایران را متوقف کنند.

زمان مورد نیاز برای حمل محموله‌های نفتی ایران به هند حدود یک هفته است و این کشور هنوز فرصت خرید محموله‌های جدید نفت از ایران را دارد.

در این میان، خبرگزاری رویترز بر اساس داده‌های کشتی‌رانی و ردیابی نفتکش‌ها روز سه‌شنبه گزارش داد که متوسط صادرات نفت ایران در نیمه اول ماه آوریل، دو هفته گذشته، به زیر یک میلیون بشکه سقوط کرده که کم‌ترین میزان طی سال جاری میلادی است.

گزارش‌ها از صادرات نفت ایران در ماه مارس حدود ۱.۱ تا ۱.۷ میلیون بشکه است.

این در حالی است که صادرات ایران در ابتدای سال گذشته ۲.۵ میلیون بشکه بود.

گزارش‌ها حاکی است که آمریکا در نظر دارد معافیت چین، هند، ترکیه و احتمالا کره جنوبی را تا شش ماه دیگر تمدید کند و صادرات نفت ایران را به حدود ۶۵۰ تا ۸۵۰ هزار بشکه در روز برساند.

ایران در بودجه سال ۹۸، صادرات ۱.۵ میلیون بشکه‌ای را هدف‌گذاری کرده است.

رویترز در گزارش دیگری می‌نویسد پالایشگاه‌های هند در حال افزایش خرید نفت از دیگر اعضای اوپک از جمله عربستان، کویت و عراق، همچنین کشورهای غیر اوپک مانند مکزیک و آمریکا هستند تا جایگزین نفت ایران کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران، پالایشگاه «رِلاینس» هند است. عربستان مذاکراتی برای خرید ۲۵ درصد از سهام این پالایشگاه به ارزش ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار آغاز کرده، موضوعی که می‌تواند آینده بازار نفت ایران در هند را به مخاطره بیاندازد.

عربستان، رقیب منطقه‌ای ایران با تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت یکی از مهم‌ترین منابع صادرات نفت به هند است. این کشور طی پنج ماه گذشته، برای افزایش بهای نفت، حدود یک میلیون بشکه از تولید خود کاسته است و می‌تواند با افزایش تولید دوباره، بخشی از بازار ایران در آسیا را به دست آورد.

هند بعد از چین دومین مشتری بزرگ نفتی ایران است.

هنوز معلوم نیست آمریکا دو هفته دیگر چه تصمیمی بگیرد. واشینگتن قبلا گفته بود که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، اما افت تولید ایران و ونزوئلا طی ماه‌های گذشته، به همراه توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت، باعث شده است قیمت نفت از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ درصد افزایش یابد و به ۷۱ دلار برسد.

قطع کامل صادرت نفت ایران می‌تواند باعث اوج‌گیری قیمت‌ها شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.