مبادلات تجاری کره جنوبی و ایران در ۱۳۹۷ به کم‌ترین میزان از زمان توافق اتمی رسید

یکشنبه, 1ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

بنا بر آماری که دبیرکل اتاق ایران و کره جنوبی ارائه کرده صادرات ایران به کره جنوبی و واردات از آن کشور در سال ۱۳۹۷ به‌طور مشخصی کم‌تر از سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ است.

صادرات ایران به کره جنوبی در سال ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به‌ترتیب، ۱۳۴، ۲۸۶۱ و ۴۳۸۶ میلیون دلار است؛ این رقم در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ به ۱۸۰۶ میلیون دلار رسیده‌است.

در تیر ماه ۱۳۹۴ بود که ایران و گروه موسوم به ۵+۱ به توافق اتمی دست یافتند و پس از آن تحریم‌های ایران برچیده شد. سال‌های ۹۵ و ۹۶ سال‌هایی بودند که این توافق ادامه داشت.

در بهار گذشته دولت دونالد ترامپ از توافق اتمی خارج شد و تا آبان ماه نیز تحریم‌های سابق آمریکا علیه ایران، از جمله تحریم‌های نفتی، دوباره اجرایی شدند.

ارزش واردات ایران از کره جنوبی از سال ۹۴ تا ۹۶ نیز به‌ترتیب ۳۶۸۲، ۳۳۷۷ و ۳۶۸۳ میلیون دلار گزارش شده که در ۱۱ ماهه سال ۹۷ به ۱۹۲۲ میلیون دلار رسیده‌است.

پویا فیروزی، دبیرکل اتاق ایران و کره جنوبی، به خبرگزاری فارس گفته «دو مشکل عمده وجود دارد که یکی مشکلات مربوط به حمل و نقل و مشکل دوم بیمه حمل و نقل است، بنابراین این دو مسئله باعث شده تا حجم بسیار زیادی از مبادلات کاهش یابد».

در سال ۱۳۹۶ میعانات گازی مهم‌ترین کالای صادراتی از ایران و قطعات خودروی سواری مهم‌ترین کالای وارداتی از این کشور شرق آسیا بودند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.