هوک: می‌توانید با ایران یا با آمریکا کار کنید اما نه با هر دو

سه شنبه, 3ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

هوک

هوک به کشورهای دیگر در مورد نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران هشدار داده است

همزمان با افزایش نسبی بهای نفت خام در بازارهای جهانی، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مورد نادیده گرفتن تحریم های آن کشور علیه جمهوری اسلامی هشدار داده است. آقای هوک هشدار داده است که کشورهای دیگر در صورت نقض تحریم جمهوری اسلامی، ارتباط مالی و تجاری خود با آمریکا را به مخاطره می‌اندازند.

آقای هوک در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه، متعلق به عربستان سعودی خطاب به طرف‌های تجاری احتمالی ایران گفته است: “شما یا می‌توانید با آمریکا کار کنید، یا با ایران، اما نمی‌توانید با هر دو طرف همزمان کار کنید.”

در عین حال و در واکنش به اعلام تصمیم ایالات متحده در عدم اعطای معافیت از تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران، در آغاز معاملات بازارهای نفتی در روز سه‌شنبه، ٣ اردیبهشت (٢٣ مه)، روند افزایش بهای نفت خام ادامه یافت و به بالاترین میزان در سال جاری رسید. در عین حال، انتظار قطع یا کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران و کاهش تدریجی واردات توسط برخی از کشورهای واردکننده تاثیر این تصمیم را تعدیل کرده است.

تا پیش از خروج ایالات متحده از برجام در ماه مه سال گذشته و اعلام تحریم نفتی جمهوری اسلامی در ماه نوامبر، صادارا نفت ایران به بالای دو میلیون و پانصد هزار بشکه بالغ می‌شد که در ماه‌های اخیر به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته بود.

مقامات آمریکایی ابراز اطمینان کرده‌اند که سایر صادرکنندگان نفت خام به سادگی کمبود ناشی از قطع صادرات نفت ایران را جبران خواهند کرد. روز گذشته، منابع نفتی گفتند که عربستان سعودی امکان افزایش تولید برای “تثبیت” بهای نفت در بازار را دارد و خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام نفتی عراقی، که از او نام نبرد، گفت که این کشور نیز قادر به افزایش تولید است. پس از عربستان سعودی، از لحاظ میزان تولید نفت در اوپک عراق در حال حاضر در رده دوم قرار دارد. در عین حال، انتظار می‌رود آمریکا با ادامه صادرات برق و گاز ایران به عراق موافقت کند.

پومپئوپومپئو خواست‌های دوازده گانه ای را از حکومت ایران مطرح کرده است

قرار است کشورهای عضو اوپک و چند کشور غیرعضو که در چند سال اخیر برای تثبیت بهای نفت همکاری داشته‌اند برای تصمیم‌گیری در مورد سطح تولید تشکیل جلسه بدهند. در جلسه قبلی این گروه تصمیم گرفت که برای جلوگیری از سقوط سریع بهای نفت، سطح تولید خود را کاهش دهد اما در صورت ادامه افزایش بهای نفت، احتمال دارد در جلسه بعدی که احتمالا در ماه ژوئن برگزار خواهد شد در این تصمیم تجدید نظر کنند.

هنوز از تلاش کشورهای عمده خریدار نفت ایران برای تغییر تصمیم ایالات متحده گزارش رسمی منتشر نشده اما خبرگزاری تسنیم در ایران به نقل از منابع کره جنوبی نوشته است که این کشور خواهد کوشید آمریکا را به اعطای معافیت از تحریم نفتی ایران قانع کند. کره جنوبی از خریداران عمده میعانات گازی از ایران است و تجهیزات تصیفه این ماده را دارد.

روز سه‌شنبه، وزیر نفت و گاز هند، که از خریداران عمده نفت ایران است گفت که این کشور منابع صادراتی دیگری را برای جایگزین کردن نفت ایران یافته است و در این زمینه کمبودی بروز نخواهد کرد.

چین، بزرگترین واردکننده نفت خام از ایران بار دیگر با تصمیم آمریکا به تحریم یکجانبه ایران مخالفت کرده و گفته است در این زمینه با مقامات آمریکایی گفتگو خواهد کرد. برخی ناظران معتقدند که میزان همکاری چین با سیاست آمریکا در قبال ایران به روند تحولات روابط تجاری دو طرف و به خصوص تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به وضع تعرفه گمرکی بر واردات چین بستگی دارد.

خارگآمریکا در صدد قطع عواید نفتی ایران و جلوگیری از اجرای برنامه‌های حکومت این کشور است

هشدار هوک

در مورد ادامه ارتباط تجاری کشورهای ثالث با ایران، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در ا مور ایران هشدار داده است که کشورهای دیگر در صورت نقض تحریم جمهوری اسلامی، ارتباط مالی و تجاری خود با آمریکا را به مخاطره می‌اندازند.

برایان هوک گفته است که وضع تحریم نفتی در ماه‌های گفتشته باعث شد تا عواید نفتی ایران حدود ده میلیارد دلار کاهش بیابد و افزوده است که “حالا تصمیم گرفته‌ایم دیگر هیچ معافیتی به کشورها برای خرید نفت ایران ندهیم؛ این بستگی به ایران دارد که شبیه یک کشور عادی رفتار کند یا به ا قدامات خود ادامه دهد و شاهد سقوط اقتصادش باشد.”

تصاویرتصاویر رهبران ایران و حزب‌الله در لبنان – هوک گفته است که تحریم نفتی ایران باعث فشار مالی بر حزب‌الله لبنان شده است

وی گفته است که فشارهای یکسال گذشته علیه جمهوری اسلامی موثر بوده و به عنوان مثال باعث کاهش شدید کمک مالی جمهوری اسلامی به گروه‌های خارجی تحت حمایت ایران شده است. وی گفته است که “ماه گذشته رهبر حزب‌الله در یک سخنرانی عمومی خواستار کمک و اعانه حامیانش شد زیر هفتاد درصد بودجه حزب‌الله توسط جمهوری اسلامی تامین می‌شود و اخیر نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که چون ایران دیگر مناقع قبلی را ندارد، بسیاری از گماشتگان ایران در سوریه و لبنان گرفتار کاهش شدید منابع مالی شده‌اند.”

آقای هوک گفت که “سال گذشته وزیر خارجه آمریکا دوازده خواسته را مطرح کرد که معقول است و ما سعی می‌کنیم یک اجماع جهانی را احیا کنیم که از ایران بخواهد به جای یک دولت انقلابی، به شکل یک کشور عادی رفتار کند.”

نماینده آمریکا در امور ایران افزوده است “اگر آنها [حکومت ایران] می‌خواهند به پای میز مذاکره بازگردند، خوب است، ما می‌خواهیم به یک توافق جدید و بهتر برای جایگزینی با توافق هسته‌ای (برجام) برسیم، توافقی که برنامه هسته‌ای را در بر بگیرد، برنامه موشکی ایران را مهار کند و به بازداشت خودسرانه شهروندان از جمله شهروندان آمریکایی پایان دهد.” وی ابراز امیدواری کرده است که سنای ایالات متحده به زودی متن چنین توافقی را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ کند.

آقای هوک در مورد احتمال واکنش نظامی جمهوری اسلامی به تصمیم آمریکا، گفت: “ایرانی‌ها قبلا هشدار کافی دریافت کرده‌اند که اگر آسیبی برسانند و قصدی برای حمله به آمریکایی‌ها داشته باشند، باید در انتظار عواقب چنین اقدامی باشند.”

نماینده آمریکا در امور ایران تاثیر منفی تحریم کامل نفتی ایران بر بازار نفت را محتمل ندانست و گفت که انتظار می‌رود عربستان سعودی و امارات متحده عربی در رفع کمبود ناشی از این تصمیم اقدام کنند. او گفت “در این زمینه با همکارانمان در عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفتگو کرده‌ایم و به نفع ما و آنان است که رژیم ایران از دسترسی به منابع مالی سیاست خارجی آن محروم شود.”

ایالات متحده در نظر دارد با رساندن صادرات نفتی ایران به صفر، حکومت این کشور را از حدود پنجاه میلیارد دلار درآمد سالانه محروم کند. مقامات آمریکایی حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که پول نفت را به جای بهبود شرایط اقتصادی مردم ایران، به کمک مالی به حکومت سوریه و گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه اختصاص می‌دهد. مقامات آمریکایی اقدامات جمهوری اسلامی را باعث بی‌‌ثباتی در منطقه دانسته‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی با محکوم کردن تصمیم آمریکا به خروج از برجام، بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده و به خصوص تعمیم آن به کشورهای ثالث را غیرقانونی دانسته‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.