آژانس بین‌المللی انرژی: ظرفیت اضافی ‌عرضه جهانی نفت، سه برابر میزان صادرات نفت ایران است

پنجشنبه, 5ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

آژانس بین‌المللی انرژی

بقلم شاهرخ بهزادی

تازه ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که شامگاه سه شنبه ۳ اردیبهشت/۲۳ آوریل منتشر شد، نشانگر وجود ظرفیت اضافی مناسب در عرضه جهانی نفت به رغم پایان معافیت‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران است. در این گزارش برآورد شده است که در حال حاضر ظرفیت اضافی برای عرضه جهانی نفت ۳‚۳ میلیون بشکه در روز است که این مقدار حدود سه برابر میزان صادرات نفت ایران در ماه آوریل است. دراین گزارش پیش‌بینی شده که پایان معافیت‌ها، صادرات نفت ایران را که در ماه آوریل حدود ۱‚۱ میلیون بشکه برآورد می شود، تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما به خاطر وجود ظرفیت اضافی، بازار جهانی نفت دچار بی‌ثباتی و مشکل نخواهد شد.

انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی امروز(چهارشنبه) با کاهش نسبی بهای نفت در جهان همراه شد. به گزارش رویترز، بهای نفت خام برنت که روز گذشته به بالاترین میزان قیمتی طی شش ماه گذشته صعود کرده بود، رو به کاهش گذاشت و روز چهارشنبه در گشایش بازار، بشکه ای ٧۴ دلار و١٨ سنت، با بیش از ۴‚۰ درصد کاهش نسبت به روز گذشته معامله شد. بهای نفت خام سبک موسوم به “وست تگزاس” نیز نسبت به قیمت آن در پایان معاملات روز سه شنبه بیش از ۴‚۰ درصد کاهش یافت.

گزارش سه شنبه شب آژانس بین‌المللی انرژی این پیام را درون خود نهفته دارد که تصمیم روز دوشنبه واشنگتن برای عدم تمدید معافیت های داده شده به ٨ کشور خریدار نفت ایران، نمی تواند مشکلی در بازار نفت به وجود بیاورد و این موضوع فقط به صادرات نفت ایران لطمه خواهد زد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه آوریل حدود ۱‚۱ میلیون بشکه در روز است که نسبت به ماه مارس ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر شده است و صادرات ایران نسبت به ماه مه ۲۰۱۸ ، یعنی اعلام دونالد ترامپ در خروج آمریکا از توافق اتمی ۷‚۱ میلیون بشکه در روز کمتر شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی هیچ برآوردی از میزان صادرات احتمالی نفت و معیانات گازی ایران برای ماه مه (آغاز اعمال تحریم های گسترده علیه صادرات نفت و پایان مهلت معافیت‌ها) و همچنین برای ماه های آینده ارائه نمی کند، ولی به طور تلویحی این موضوع را می گوید که با توجه به وجود ظرفیت مناسب صادراتی نفت در جهان، حتی اگر صادرات نفت ایران کلاً در عرصه جهان حذف شود، تغییری در ثبات بازار نفت به وجود نخواهد آمد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: کشورهای اوپک و غیر اوپک[روسیه] به دلیل وجود ظرفیت اضافی عرضه نفت و برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت، تصمیم گرفتند که سطح تولید را به رغم توانایی تولید، کاهش دهند. در حال حاضر ظرفیت تولید اضافی نفت در جهان بیش از ۳‚۳ میلیون بشکه در روز است. عربستان سعودی به تنهایی ۲‚۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید اضافی دارد و کشورهای امارات متحد عربی، عراق و کویت بیش از میلیون بشکه ظرفیت تولید اضافی نفت دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی می گوید در ماه مارس تولید نفت عربستان سعودی به ۸‚۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. این کاهش بسیار بیشتر از کاهشی است که غربستان در اوپک و غیر اوپک توافق کرده بود. این کاهش بیش از یک میلیون بشکه زیر رکورد تولید عربستان در ماه نوامبر است که در حدود ۱‚۱۱میلیون بشکه در روز بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در همین برآورد می کند که تولید نفت در آمریکا در سال میلادی جاری به میزان ۶‚۱میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. در حالی که تنگناها در زیرساخت های ایالات متحده در حال کاهش است، انتظار می رود روند صادرات با روند تولید هم آهنگ شده و افزایش تولید نفت آمریکا به شکل صادرات نفت وارد بازارهای جهانی شود.

ایالات متحده هم اکنون بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است اما به خاطر مصرف قابل توجه داخلی، تا کنون به واردات مقادیری نفت از خارج نیازمند بوده است. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و به خصوص در تولید نفت شیل باعث افزایش سطح تولید آمریکا شده و مقامات آمریکایی گفته‌اند که انتظار می‌رود صادرات این کشور در سال جاری از واردات پیشی بگیرد و آمریکا به جرگه صادرکنندگان نفت بپیوندد. به این ترتیب، در بلند مدت نگرانی نسبت به کمبود نفت وجود نخواهد داشت.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.