اعتراض بریتانیا به درخواست معاوضه نازنین زاغری با قدس کنی

جمعه, 6ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

وزیر خارجه بریتانیا گفت همتای ایرانی‌اش پیشنهاد معاوضه زاغری با قدس کنی را داده و او به شدت به آن انتقاد دارد. نگار قدس کنی، شهروند ایرانی مقیم استرالیا، به اتهام همکاری با ایران برای دورزدن تحریم‌ها دستگیر شد.

    
جرمی هانتجرمی هانت

روز پنجشنبه، ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل) پیشنهاد محمد جواد ظریف برای تبادل افرادی که در زندن‌های ایران به سر می‌برند با ایرانیانی که به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی دستگیر شده‌اند، به یکی از خبرهای داغ تبدیل شد.

آخرین موضع‌گیری در این باره سخنان جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از هانت نوشت که ظریف پیشنهاد تبادل نازنین زاغری با نگار قدس کنی را مطرح کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا دستگیری زاغری را یک “کنش چندش‌آور دیپلماتیک” خوانده و گفته است که جمهوری اسلامی از این شهروند دوتابعیتی به عنوان “اهرم فشار” استفاده می‌کند.

هانت گفته که ظریف بعدا گفته خود را پس گرفته است. او افزود که نکته کلیدی این است که “تفاوتی عظیم” میان این دو زن هست.

وزیر امور خارجه بریتانیا به خبرنگاران در لندن گفت: «زنی که در استرالیا در زندان است در آستانه محاکمه‌ای قانونی است و متهم است به اینکه جرم سنگینی مرتکب شده است. اما نازنین زاغری-راتکلیف بی‌گناه است و هیچ عمل خلافی مرتکب نشده است.»

نگار قدس کنی یک شهروند ایرانی است که در زندانی در استرالیا به‌سر می‌برد. او در تیرماه ۹۶ (ژوئن ۲۰۱۷) به اتهام همکاری با ایران برای دورزدن تحریم‌ها دستگیر شد.

ایالات متحده تقاضای استرداد او را کرده اما استرالیا در این باره هنوز تصمیمی نگرفته است.

“کمک به زاغری”

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارم اردیبهشت (۲۴ آوریل) در نشست انجمن “جامعه آسیایی” در نیویورک در پاسخ به پرسشی دربارهنازنین زاغری اظهار داشت که از این بابت ناراحت است و هر کاری که به عنوان وزیر خارجه  برای کمک به او از دستش برآمده، انجام داده است.

او همچنین در رابطه با زندانیان محیط‌ زیستی در کشورش گفت: «قوه قضاییه ما مستقل است و اتهام‌هایی زده که من با آنها موافق نیستم اما این جایگاه من نیست … کار من این است که جلوی جنگ را بگیرم و فشار اقتصادی را از روی مردم بردارم.»

ظریف پس از نشست نیویورک موضوع تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی را مطرح کرده و گفته بود که از اختیارات لازم برای انجام این اقدام برخوردار است.

پیشنهاد ظریف ابتدا با واکنشی مواجه شد که مقامات ایران انتظار آن را نداشتند: واشنگتن از تهران خواست، تمامی شهروندان زندانی آمریکایی را بی‌قید و شرط آزاد کند. رسانه‌ها در این رابطه از سیامک نمازی، نزار زاکا، ژیو وانگ و رابرت لوینسون نام بردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده درباره پیشنهاد ظریف اظهار داشت: «رژیم ایران می‌تواند با آزاد کردن شهروندان آمریکایی بی‌گناهی که بازداشت کرده است، جدیت خود را نسبت به حل مسائل کنسولی نشان دهد.»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، واکنش آمریکا به پیشنهاد ظریف را “ناصادقانه”، “شتابزده” و نشانه “عدم درک صحیح توافق، مذاکره و تبادل” خواند.

موسوی از دولت آمریکا خواستار آزادی تمامی ایرانیان زندانی در آمریکا شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.