هفته‌‌های خبرساز علی دایی؛ تقاضا از اطلاعات سپاه و افشای هویت واقعی مصطفی مدبر

یکشنبه, 15ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

مهدی رستم‌پور

علی دایی سرشناس‌ترین چهره بین‌المللی فوتبال ایران، ​هفته‌‌هایی خبرساز و جنجالی را سپری می‌کند.

او پیش از آن که از سرمربیگری سایپا اخراج شود، درباره فساد در فوتبال ایران گفت: «تقاضا دارم کمیته اخلاق، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به ورزش ما ورود کند و از من هم شروع کنند.»

دخالت و پیگیری کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و قوه قضاییه مطابق مقررات است اما دعوت دایی از وزارت اطلاعات و خصوصاً اطلاعات سپاه با توجه به اینکه دخالت ارگان نظامی در فوتبال مغایر با قوانین فیفاست، تعجب‌آور بود.

اطلاعات سپاه پاسداران فقط ده روز بعد از اظهارات دایی، محسن فروزان دروازه‌بان تراکتورسازی تبریز را به اتفاق همسرش بازداشت کرد. آنها با گذشت چهار روز بدون هیچ توضیحی از سوی سپاه آزاد شدند.

مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال را به عهده دارد، اما دایی در نقد فساد، اشاره‌ای به نقش تاج و مسئولیتش نکرد.

او که چند هفته‌ درگیری لفظی با مدیران و کارکنان سایپا را پشت سر گذاشته بود، سرانجام از سرمربیگری سایپا اخراج شد و با برپایی نشست خبری گفت:
«تنها زیر بیرقی سرم را خم می‌کنم که بیرق آقایم اباعبدالله‌ الحسین است. مصطفی مدبر برای من وجود خارجی ندارد. او را از زمانی که رییس حراست صدا و سیما بود به عنوان سردار غفور می‌شناسم. جالب بود در برنامه ۹۰ خودش را مدبر معرفی کرد. دیدم همین سردار غفور خودمان است و اردبیلی است.»

آقای گل ملی در فوتبال جهان تاکید کرد: «شما خبرنگاران باید اطلاعاتتان بیشتر از من باشد. مصطفی مدبر از کجا آمد؟»

دایی با کنایه به گذشته تیمسار غفور درجزی گفت: «مگر می‌شود با شناسنامه عوض کردن گذشته طلایی‌ات را عوض کنی؟»

نام غفور درجزی با اسم مستعار امیرمنصور بزرگیان در پرونده ترور عبدالرحمان قاسملو دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران مطرح بوده، واقعه‌ای که تیر ۱۳۶۸ در اتریش رخ داد.

غفور درجزی اما طی این سال‌ها نه فقط از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده است، بلکه مدتی است با نام جدید مصطفی مدبر، پست‌های مهم مدیریتی را در ورزش کشور به عهده می‌گیرد.

او پس از اظهارات تند دایی نیز درصدد انکار برنیامد. مصطفی مدبر در معارفه سرمربی جدید تیمش گفت: «همیشه خدا را ناظر می‌بینم و ای کاش شاهد صحبت‌های خلاف واقع نبودم، ولی دیگر باید همه‌ مسائل را به فراموشی بسپاریم.»

در پرونده ترور محمدحسین نقدی کاردار سابق جمهوری اسلامی در رم نیز سال ۲۰۰۶ فرانکو یونتا دادستان رم، برای امیرمنصور بزرگیان «دیپلمات ایرانی متهم به سازماندهی این جنایت» درخواست حبس ابد کرده بود.

تیمسار غفور درجزی رییس پیشین حراست صداوسیما، با نام جدید مصطفی مدبر، پس از مدیریت شرکت توسعه اماکن ورزشی کشور ریاست باشگاه سایپا را به عهده گرفت.

خبرگزاری ایرنا هنگام معرفی او و فعالیت‌هایش بدون اشاره به تغییر نام و نام خانوادگی، از پیگیری موفق پروژه‌ها و احداث ورزشگاه‌های جدید در کشور خبر داد.

انتخاب آناهیتا شیرودی (دختر علی‌اکبر شیرودی) برای مدیریت ورزشگاه شهید کشوری، نکته بارز سوابق مدبر از نگاه خبرگزاری جمهوری اسلامی است. ایرنا از این تصمیم با عنوان «انتصاب نخستین مدیر زن مجموعه ورزشی» یاد کرده است.

حالا علی دایی می‌گوید: «پیگیری می‌کنم ببینم کسی که به نام مدبر امضا کرده ولی سردار غفور درجزی دولق است می‌تواند مرا اخراج کند؟ مثل این که یکی نمرده باشد و برایش گواهی فوت بگیرند.»

او همچنین به پرونده‌ای در قوه قضاییه اشاره کرد که خودش سال ۸۵ به دلایل مالی از زنی شکایت کرد و چون آن زن از آشنایان تیمسار غفور بود، با وجود صدور حکم محکومیت از زندان فرار کرد.

سرمربی پیشین تیم ملی می‌گوید: «چطور رییس شرکت توسعه و الان هم مدیرعامل سایپا شده؟ مگر او فعالیت ورزشی داشت؟ من باید استعلام بگیرم. من مگر از آدم‌هایی که به این و آن وصلند می‌ترسم؟»

دایی بدون ذکر نام از فرد خاصی گفت: «متاسفانه یک سری آدم‌ها فقط شعار می‌دهند فدایی مملکتیم. پس چرا بچه‌هایت آن طرف آب زندگی می‌کنند؟ الان با این دلار چقدر هزینه‌شان می‌شود؟»

تیمسار غفور درجزی، مصطفی مدبر یا امیرمنصور بزرگیان، هنگام معرفی سرمربی جدید سایپا گفت: «همان‌طور که قبلاً به آقای دایی قول داده بودم برای رفع مسائل مالی و دیگر موارد تمام تلاشم را خواهیم کرد و به زودی خبرهای خوبی خواهید شنید.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.