اعتراض انجمن حمایت از حقوق کودکان به اظهارات وزیر درباره «۱۴ میلیون دانش‌آموز آماده جنگ»

دوشنبه, 23ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ایران

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش

اظهارات چند روز پیش محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ایران، مبنی بر «آمادگی ۱۴ میلیون دانش‌آموز برای حضور در عرصه جنگ» با اعتراض‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده و انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران نیز گفته است وزیر نمی‌تواند به نمایندگی از دانش‌آموزان اعلام آمادگی برای جنگ کند.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، روز جمعه ۲۰ اردیبهشت در یک سخنرانی در نیشابور گفت: « اکنون ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم که به‌رغم همه هجمه‌های فرهنگی، اگر لازم باشد همانند دوران دفاع مقدس در صحنه خواهند بود و جانفشانی خواهند کرد».

این اظهارات در طول چند روز گذشته موجی از اعتراض‌ها را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

«انجمن حمایت از حقوق کودکان»، مستقر در تهران، در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش که روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت در وب‌سایت این انجمن منتشر شد، از این اظهارات انتقاد کرد.

در نامه این انجمن، علاوه بر انتقاد از رویکرد وزیر آموزش و پرورش در قبال «پخش کلیپ‌هایی از شادی کودکان در مدارس» و درخواست وزیر از پلیس فتا و قوه قضائیه برای شناسایی سازندگان، از گفته‌های او درباره «حضور ۱۴ میلیون دانش‌آموز ایرانی در میدان دفاع یا جنگ» انتقاد کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است: این گفته‌ها «حتی اگر به واسطه پیام فرستادن به جنگ‌طلبان داخلی و خارجی باشد، نه تنها سودی برای وضعیت امروز کشور و آموزش و پرورش ندارد، بلکه باعث تزریق افکار غیر مرتبط با مسائل نظام تعلیم و تربیت می‌شود».

انجمن حمایت از حقوق کودکان تأکید کرده است که وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر «نمی‌تواند به نمایندگی از ۱۴ میلیون انسان و دانش‌آموز … اعلام آمادگی یا عدم آمادگی کند».

کامیار@NakhodaBiNam

صبح میگن دانش اموزا با اهنگ مبتذل رقصیدن و فلان کردن و … بعد شب میگن کلی دانش اموز اماده جنگ داریم…??‍♂️

See کامیار’s other Tweets

در چند روز گذشته شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، به ویژه در توئیتر، به سخنان وزیر آموزش و پرورش ایران اعتراض کردند.

برخی از کاربران به ممنوعیت «کودک‌سربازی» اشاره کردند، شماری از آنان از اعزام نوجوانان به جبهه‌ها در طول جنگ ایران و عراق نام بردند و عده‌ای نیز به فرزند وزیر و فرزندان سایر مسئولان اشاره کردند.

Saeed@acc75

آقای طوری از ۱۴ میلیون دانش‌آموز صحبت می‌کند، انگار او صاحب آنهاست، آن بچه‌ها خود و والدینشان تصمیم می‌گیرند که چه کنند.
بچه‌هت صرفاً در ساعات تحصیل به عنوان امانت در مدارسند.
که البته چه امانتداران بدی هم هستند گاهی.

See Saeed’s other Tweets

At Rd@AtosaRad

وزیر آموزش و پرورش که گفته ۱۴ میلیون دانش آموز داریم آماده دفاع یعنی تمام کودکان ۶ تا ۱۸ ساله را محاسبه کرده و نیمی از آنان دختران هستند که از حقوق برابر انسانی هم برخوردار نیستند اما موقع جنگ همشون برای جمهوری اسلامی سرباز جنگن

See At Rd’s other Tweets

فلش@TheFlash2537

پیشرفت کردن.
از کودک همسری، رسیدن به ی.

See فلش’s other Tweets

?مرد تنها?@mardetanha0

وزیر آموزش و پرورش: ۱۴ میلیون داریم که اگر لازم باشد همانند دوران دفاع مقدس در صحنه خواهند بود.

و فرزندان ما از و و و و و و برای آن‌ها دعا خواهند کرد.

See ?مرد تنها?‘s other Tweets

آلبر کامو@albert_camus_ir

وزیر آموزش و پرورش فرموده بودند که ۱۴میلیون دانش آموز داریم که اگر لازم باشد آماده جانفشانی هستند.
نفر سمت چپ وزیر در تصویر پسر ایشون هستن که نه سربازی میرن و نه جزو ۱۴میلیون محصل محسوب میشن و لزومی برای جانفشانی ایشون نیست.

See آلبر کامو’s other Tweets

Arash Mohammadi@MohammadeiArash

بطحایی وزیر آموزش و پرورش:
«اکنون ۱۴ میلیون دانش‌آموزی داریم که به رغم همه هجمه‌های فرهنگی، اگر لازم باشد همانند دوران دفاع مقدس در صحنه خواهند بود و جانفشانی خواهند کرد.»

[تصویر: گروهی از کودک-سربازان اسیر پس از عملیات ارتش عراق در البیضا]

۲۹ people are talking about this

مهرزاد@mir_mehr

برسد به دست وزیر آ.پ.
برادر من سال ۶۶ در جبهه کشته شد. دانش‌آموز بود. پارسال مادرم به فرمانده سپاه گفت چرا پسر من کشته شد اما پسر خامنه‌ای نه؟
مادر من سواد خواندن نوشتن هم ندارد.
خلاصه اینکه پیش‌قدم شوید جناب بطحایی، این بار نوبت شماست که بچه‌هایتان را به کشتن بدهید.

See مهرزاد’s other Tweets

برخی نهادهای حقوق بشری نیز مشخصا به کنوانسیون حقوق کودک اشاره کردند که بر پایه آن، مشارکت دادن افراد زیر ۱۸ سال در فعالیت‌های نظامی را ممنوع است.

خبرگزاری هرانا

@hra_news

در حالی که کنوانسیون های متعدد از جمله کنوانسیون مشارکت دادن افراد زیر ۱۸ سال در فعالیت های جنگی و نظامی را منع کرده است؛ وزیر گفت: ۱۴ میلیون داریم که اگر لازم باشد همانند دوران در صحنه خواهند بود و جانفشانی خواهند کرد

See خبرگزاری هرانا’s other Tweets

پیش از این سازمان دیدبان حقوق بشر، سپاه پاسداران ایران را متهم کرد که کودکان مهاجر افغان را به عنوان سرباز به جنگ سوریه اعزام می‌کند.

این سازمان در گزارشی عنوان کرده است که کودکان افغان که گاهی حتی ۱۴ سال بیش ندارند در لشکر فاطمیون به کار گرفته می‌شوند تا کنار نیروهای ایرانی در سوریه بجنگند.

قوانین بین‌المللی اعزام افراد کمتر از ۱۵ سال به جبهه را جنایت جنگی می‌نامد.

منابع: ایرنا و شبکه‌های اجتماعی / ج / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.