واکنش انجمن قلم آمریکا به حکم زندان برای سه عضو کانون نویسندگان ایران: این حکم نامربوط و سست‌بنیان است

شنبه, 28ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

انجمن بین‌المللی قلم آمریکا روز جمعه ۲۷ اردیبهشت در مورد صدور حکم دادگاه برای سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران گفت تا آنجا که ما می‌دانیم این نویسندگان هنوز به زندان منتقل نشده‌اند.

کانون نویسندگان ایران روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت در کانال تلگرام خود، ضمن اعلام خبر محکومیت رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن هر کدام به شش سال زندان، دلایل و مستندات صدور حکم را «نامربوط و سست‌بنیان» خواند.

انجمن قلم آمریکا در پاسخ کتبی به پرسش مایکل لیپین خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا در این ارتباط گفت، «ما تماس مستقیم با نویسندگان نداشته‌ایم، اما با آرش گنجی منشی کانون صحبت کرده‌ایم. در مورد وضعیت فعلی آنها، ما می‌دانیم که بیرون زندان هستند. تا آنجا که ما فهمیده‌ایم آنها بازداشت نشده‌اند.»

در بیانیه روز گذشته کانون نویسندگان ایران آمده است که از جمله «دلایل و مستندات» صدور حکم زندان برای این سه نویسنده، مواردی چون عضویت در کانون نویسندگان، حضور بر سر مزار احمد شاملو، محمد مختاری و جعفر پوینده، انتشار نشریه داخلی، جمع‌آوری اسناد و فعالیت‌های کانون ذر یک کتاب و امضای بیانیه‌هایی در مخالفت با سانسور بوده است.

این نهاد در اطلاعیه خود نوشته است که «مبنای اتهام و صدور حکم» این سه نویسنده عضو کانون «گام نهادن در راه آزادی بیان و مخالفت با سانسور» است. محاکمه‌ای که به «محکومیت همه‌ی نویسندگان و کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند.»

کانون نویسندگان در این بیانیه از «همه‌ی نویسندگان و انسان‌های مدافع آزادی بیان» خواسته است تا «از هر راه ممکن» از این سه نویسنده دفاع کنند.

رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان – در مجموع شش سال زندان برای هر کدام – محکوم شده‌‌اند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.