ارتش آمریکا: سپاه پاسداران مسئول حمله به چهار نفتکش در فجیره است

شنبه, 4ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

نفتکش عربستانی در بندر فجیره (۲۴ اردیبهشت)

نفتکش عربستانی در بندر فجیره (۲۴ اردیبهشت)

یک مقام ارشد ارتش آمریکا روز جمعه، سوم خرداد، سپاه پاسداران را مسئول حمله به چهار نفتکش و پرتاب راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد معرفی کرد.

مایکل گیلدِی، از مقام‌های ارشد ارتش آمریکا گفت: « با اطمینان زیاد می‌توان گفت سپاه پاسدارانِ انقلاب اسلامی مسئول حمله اخیر به چهار نفتکش است».

به گفته این مقام ارتش آمریکا، همچنین اطمینان زیادی وجود دارد که نیروهای نیابتی ایران مسئول شلیک راکت به منطقه سبز بغداد باشند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد آقای گیلِدی در دیدار با خبرنگاران شواهدی درباره نقش داشتن سپاه در حملات ارائه نکرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت گفته بود، «کاملاً محتمل است» که ایران مسئول خرابکاری علیه منافع نفتی کشورهای خلیج فارس باشد.

همزمان با افزایش تنش بین آمریکا و ایران، چهار نفتکش در سواحل امارات مورد حمله قرار گرفتند، یک خط لوله نفتی در عربستان منفجر شد و تعدادی خمپاره به منطقه سبز و دیپلماتیک بغداد شلیک شد.

ایران و نیروهای نیابتی به جمهوری اسلامی به دست داشتن در این حملات متهم شده‌اند.

شرکت بیمه نروژ که یک نفتکش کشورش در بمب‌گذاری فجیره آسیب دیده، در گزارشی نوشته‌است که ظاهراً هدف این حمله، رساندن این پیام به آمریکا و هم‌پیمانانش بوده که در صدد تسلط بر آبراه هرمز نباشند؛ گزارش این شرکت احتمال آمادگی ایران را برای تکرار این نوع حملات علیه کشتی‌های دیگر در آینده نزدیک بعید ندانسته است.

امارات و عربستان نیز مستقیما ایران را به انجام این حملات متهم کرده‌اند.

با این حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، «خرابکاری‌های» اخیر در منطقه را «مشکوک» خوانده و گفته که این اقدامات با هدف «تنش‌زایی» در منطقه انجام می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه ۲۹ اردیبهشت، و دقایقی پس از حمله‌ای راکتی در منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا در توئیتی تصریح کرد که در صورت تهدید دوباره آمریکا «پایان رسمی ایران» رقم خواهد خورد.

آقای ترامپ روز روز جمعه سوم خرداد نیز گفته است، یک هزار و ۵۰۰ نیروی تازه به خاورمیانه اعزام خواهند شد.

پیشتر «سی ان ان» گزارش داد که نیروهای اعزامی تازه شامل تعداد بیشتری سامانه دفاع موشکی پاتریوت، یگان‌های هوایی تجسسی و شناسایی و همچنین نیروهای لجستیکی مورد نیاز است.

تنش بین تهران و واشنگتن در هفته‌های اخیر تشدید شده است. مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند، اطلاعات « موثقی» درباره تهدیدهای جدید ایران دریافت کرده‌اند و بهمین دلیل نیروهای خود را در منطقه تقویت می‌کنند. ایران این موضوع را رد می‌کند.

به رغم بالا گرفتن تنش‌ بین ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر، مقام‌های دو کشور اعلام کرده‌اند که خواهان جنگ با یکدیگر نیستند، ولی به هر حمله‌ای از سوی طرف مقابل پاسخ محکم خواهند داد.

براساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز، و رادیو فردا / ا.م / خ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.