سی سال بعد از «ارتحال»؛ «بیت امام» چقدر خرج روی دست بودجه می‌گذارد

سه شنبه, 14ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

در بودجه سال ۹۶، مجموع اعتبارات در اختیار بیت رهبر سابق ایران ۷۶ میلیارد و ۹۸۹ میلیون تومان و در بودجه سال ۹۵ هم ۵۹ میلیارد ۵۳۷ میلیون تومان بوده است

علی رنجی‌پور

سی سال از درگذشت آیت‌الله خمینی می‌گذرد. اما هنوز سازمان منتسب به رهبر پیشین ایران به عنوان یک تشکیلات نیمه دولتی مشغول به فعالیت است. حساب و کتاب دخل و خرج این سازمان به طور دقیق مشخص نیست و هیچ گزارش رسمی و معتبری درباره درآمدها و مخارج بیت آیت‌الله خمینی وجود ندارد. معلوم نیست این چند نفر کارمند رسمی و حقوق‌بگیر در این تشکیلات مشغول فعالیتند. هزینه‌های ساخت و ساز و البته نگهداری آرامگاه رهبر سابق ایران چقدر است و از کجا تامین می‌شود. هزینه و درآمدهای سازمان انتشاراتی زیر نظر بیت آیت‌الله خمینی چقدر است و از کجا تامین می‌شود، کارکرد و ورودی و خروجی سازمان پژوهشی زیر نظر بیت چیست و… اما آنچه مشخص است، طی سال‌های گذشته در بودجه‌های سالانه ردیف‌های ثابت و اختصاصی به بیت آیت‌الله خمینی در نظر گرفته شده و می‌شود.

در بودجه سال جاری ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به موسسه نشر و تنظیم آثار امام اختصاص دارد

در بودجه سال ۱۳۹۸، مجموع اعتبارات مربوط به موسسات و  نهادهای زیر نظر بیت‌ آیت‌الله خمینی به حدود ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد. از این میان ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به موسسه نشر و تنظیم آثار امام اختصاص دارد. ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به حرم امام می‌رسد و سهم پژوهشکده امام خمینی ۸میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان است.

منبع: سایت ایران‌بودجه

در بودجه سال ۹۷، مجموع اعتبارات بیت آیت‌الله خمینی ۷۱ میلیارد و ۳۴۲ میلیون تومان بوده است. ۳۲ میلیارد و ۳۹۹ میلیون تومان برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام، ۲۸ میلیارد تومان برای حرم و ۱۰ میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان برای پژوهشکده امام خمینی در نظر گرفته شده است.

در بودجه سال ۹۶، مجموع اعتبارات در اختیار بیت رهبر سابق ایران ۷۶ میلیارد و ۹۸۹ میلیون تومان و دربودجه سال ۹۵ هم ۵۹ میلیارد ۵۳۷ میلیون تومان بوده است.

با این حساب تنها طی چهار سال اخیر، بیت آیت‌الله خمینی چیزی در حدود ۲۰۸ میلیارد تومان خرج روی دست بودجه عمومی کشور گذاشته است.

اما این بودجه برای چه کارهایی در نظر گرفته شده است؟ در صفحات ۲۲۸، ۲۲۹ و ۲۳۱ جلد اول پیوست چهارم کتاب بودجه سال ۱۳۹۸ و همین‌طور صفحات ۲۰۲، ۲۰۳ و ۲۱۳ و پیوست اول اطلاعات بیشتری در این باره وجود دارد.

ریز بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام

از مجموع ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه موسسه تنظیم و نشر، ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه عمرانی و ۲۰ میلیارد تومان بودجه جاری است.

از مجموع ۶.۲ میلیارد تومان بودجه عمرانی ۴۳۰ میلیون تومان به «ساماندهی و تملک مجموعه فرهنگی بیت امام در قم» و مابقی برای «تامین و تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات»  اختصاص دارد.

۲۰ میلیارد بودجه جاری هم در ۹ قسمت زیر تقسیم و تعریف شده است:

  • ۸۲۳ میلیون تومان برای «اهدا کتاب به پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی و کتابخانه‌های عمومی و مراکز علمی، فرهنگی و هنری.
  • ۲ میلیارد و ۵۷ میلیون تومان، برای «برگزاری و حمایت از همایش‌های علمی،فرهنگی و هنری در حوزه اندیشه‌های امام».
  • یک میلیارد و ۸۷۷ میلیون تومان، برای تدوین و انتشار ماهنامه،فصلنامه، هفته‌نامه و گاهنامه علمی، ترویجی و فرهنگی مرتبط با اندیشه‌های امام
  • ۵۴۹ میلیون تومان، برای «حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با اندیشه‌های امام خمینی»
  • یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان، برای «حمایت از چاپ دانشنامه امام خمینی»
  • ۳ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومان، برای «حمایت از سایت پرتال امام خمینی به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه»
  • ۳ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان، برای «حمایت و برگزاری مراسم چهارده خرداد در حرم امام»
  • ۴ میلیارد و ۴۱۹ میلیون تومان، برای «شناسایی و خرید منابع نوشتاری، تصویری، صوتی و آثار موضوعی برای تکمیل آرشیو و تجهیز موزه آثار امام»
  • و یک میلیارد تومان برای «حفظ و نگهداری اماکن منتسب به امام»

از مجموع ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه حرم امام، ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات عمرانی و ۱۴ میلیارد تومان به اعتبارات جاری اختصاص دارد

ریز بودجه حرم آیت‌الله خمینی

از مجموع ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه حرم امام، ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات عمرانی و ۱۴ میلیارد تومان به اعتبارات جاری اختصاص دارد.

بودجه عمرانی تحت عنوان «تکمیل مجموعه فرهنگی آستان مقدس امام» تعریف شده است. پروژه‌ای که از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و آن طور که در بودجه نوشته شده در سال ۱۴۰۰ تمام می‌شود. تا پایان سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۲۵ میلیارد تومان از بودجه عمومی به این پروژه اختصاص داده شده است.

بودجه هم در سه بخش زیر تقسیم شده است:

  • ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، برای «اداره امور حرم و ارائه خدمات به زائران»
  • ۷ میلیارد تومان، برای «برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام و یادگار ایشان»
  • و ۵۰۰ میلیون تومان، برای «برگزاری مراسم ملی و مذهبی، اعیاد و  مناسبت های مرتبط»

نکته: تا اینجای کار دو ردیف جداگانه یکی زیرمجموعه موسسه تنظیم و نشر و دیگری زیر مجموعه ردیف حرم امام برای برگزاری مراسم ارتحال یا چهارده خرداد پیش‌بینی شده است.با جمع هر دو ردیف می‌توان گفت در منابع بودجه عمومی مراسم سالگرد درگذشت رهبر پیشین ایران امسال حدود ۱۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان هزینه روی دست منابع بودجه عمومی می‌گذارد.

ریز بودجه پژوهشکده امام خمینی

از مجموع ۸ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان بودجه پژوهشکده امام خمینی، ۱۱۰ میلیون تومان اعتبارات عمرانی (با عنوان تامین و تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات» و ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه حاری است که در چهار بخش زیر تعریف و تقسیم شده است:‌

  • ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، برای «انجام پژوهش‌های کاربردی»‌
  • یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان، برای «تربیت پژوهشگر دکتری»
  • ۲ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان، برای «تربیت پژوهشگر کارشناسی ارشد»
  • و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برای «شناسایی آثار پژوهشی برتر درحوزه مطالعاتی امام»‌.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت رسمی پژوهشکده امام، این موسسه در سال ۱۳۷۵ «با هدف پژوهش در جوانب مختلف حیات و اندیشه امام و معرفی دیدگاه‌های ایشان و انقلاب اسلامی ایران در مجامع علمی داخل و خارج از کشور و همچنین تربیت محقق در این زمینه»‌ آغاز به کار کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه عالی پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵، ۱۷۵ دانشجو (۱۲۵ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۵۰ دانشجو در مقطع دکترای تخصصی PhD) در این موسسه مشغول تحصیل بوده‌اند.

در مقام مقایسه بودجه پژوهشکده امام خمینی، تقریبا برابر بودجه پژوهشکده محیط زیست، حدود ۵۰۰ میلیون تومان بیشتر از بودجه پژوهشکده اقتصاد و حدود ۳.۵ برابر بودجه پژوهشکده سوانح طبیعی در سال ۹۸ است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.