واکنش ظریف به اتهامات آمریکا در ارتباط با حمله به نفتکش‌ها

جمعه, 24ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات آمریکا درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها واکنش داده و این اتهامات را نشانه فعالیت‌های “گروه بی” علیه تلاش‌های دیپلماتیک دانسته است.

    
Golf von Oman Öltanker Front Altair (picture-alliance/AP Photo/ISNA)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار یک پست توییتری نسبت به اتهاماتی که از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جاناتان کوهن، سفیر این کشور در سازمان ملل متوجه ایران شده، واکنش نشان داده است.

خبرگزاری “ایسنا” روز جمعه ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) متن پست توییتری محمدجواد ظریف را منتشر کرده است. ظریف در حساب شخصی خود در شبکه توییتر نوشته است:

«این که ایالات متحده فورا و بدون ذره‌ای شواهد عینی یا هر اماره‌ای، به اتهام‌پراکنی علیه ایران دست می‌زند، تنها این را کاملا آشکار می‌کند که تیم بی در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات شینزو آبه) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران.»

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که او چند ماه پیش نیز نسبت به فعالیت‌های “گروه بی” در راستای افزایش تنش در منطقه نیز اشاره کرده است.

“اژدر” یا “مین”

خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از خدمه نفتکش “کوکوکا” اعلام کرده است که پیش از آنکه در این نفتکش انفجاری روی دهد، “اشیاء پرنده” مشاهده شده است. به این ترتیب احتمال اینکه نفتکش به وسیله اژدر مورد حمله قرار گرفته باشد، تقویت می‌شود.

این خبر ناقض آن چیزی است که از سوی سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه اعلام شده است. مسئولان نظامی آمریکا با اشاره به فیلم ویدیویی که گفته می‌شود توسط خدمه نفتکش “کوکوکا” تهیه شده مدعی شده بودند که انفجار در این نفتکش در اثر مین‌های مغناطیسی بوده است.

نفتکش ژاپنی “کوکوکا” که حامل نفت به سنگاپور و تایلند بود، دو بار در حوالی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفته است. نفتکش در اثر این حملات آسیب دیده و همه ۲۱ خدمه آن ناگزیر به کشتی دیگری منتقل شده‌اند.

یوتاکا کاتادا، رئیس شرکت صاحب این نفتکش در اظهارات روز جمعه خود احتمال داده است که “اشیاء پرنده” مشاهده شده در نزدیکی نفتکش‌”کوکوکا” گلوله بوده و به این ترتیب امکان انفجار توسط مین را رد کرده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایرانعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

او به ناحیه آسیب دیده در بدنه نفتکش اشاره کرده و گفته است که چون محل اصابت بخشی از بدنه نفتکش بوده که بالای سطح آب قرار داشته، امکان انفجار در اثر مین منتفی است.

کاتادا از مشاهده یک قایق تندروی متعلق به ایران نیز خبر داده ولی افزوده است که روشن نیست آیا مشاهده این قایق پیش از وقوع انفجار بوده یا پس از آن روی داده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز نسبت به اتهامات آمریکا در رابطه با حمله به نفتکش‌ها واکنش نشان داد.

عباس موسوی گفته است: «مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریعترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی حمله به نفتکش‌ها را “حادثه‌ای مشکوک” خوانده و تلویحا مدعی شده که کشورهای دیگری در این حادثه نقش داشته‌اند. موسوی پرسیده است: «در حالیکه نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست‌های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاشش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می برند؟»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.