روز شمار حوادث مهم مربوط به تنش در خلیج فارس

شنبه, 25ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

 روز پنجشنبه ۲۳ خرداد دو نفتکش در دریای عمان هدف قرار گرفتند. آمریکا می‌گوید این حمله کار ایران است. اما ایران تکذیب می‌کند.

روز پنجشنبه ۲۳ خرداد دو نفتکش در دریای عمان هدف قرار گرفتند. آمریکا می‌گوید این حمله کار ایران است. اما ایران تکذیب می‌کند.

در هفته‌های اخیر تنش بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز افزایش یافته است. آمریکا ناوهای جنگی و بمب افکن به خلیج فارس اعزام کرده و ایران تهدید کرده تولید اورانیوم با غلظت بالا را از سر خواهد گرفت. این تنش‌ها حدود یک سال پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن آمریکا از برجام به اوج خود رسیده است. روز پنجشنبه ۲۳ خرداد دو نفتکش در دریای عمان هدف قرار گرفتند. آمریکا می‌گوید این حمله کار ایران است. ایران تکذیب می کند. روز شمار حاضر مروری بر حوادث بیش از یک ماه گذشته در منطقه خلیج فارس است.

۱۵ اردیبهشت: جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و ناوگروه آن و بمب افکن‌های بی‌۵۲ به منطقه خلیج فارس را در واکنش به «مواردی از رویدادهای نگران کننده و تنش آفرین و هشدارها» اعلام کرد. او در مورد این حوادث اطلاعات بیشتری ارائه نداد. آقای بولتون تهدید کرد که به هر حمله‌ای «با نیروی بی‌امان » پاسخ داده خواهد شد.

۱۸ اردیبهشت: ایران تهدید کرد اگر قدرت‌های جهانی در مورد شروط جدید توافق هسته‌ای با آن کشور مذاکره نکنند تولید اورانیوم با غلظت تسلیحاتی را از روز ۷ ژوئیه آغاز خواهد کرد. آمریکا با تحریمصنایع فلزی ایران واکنش نشان داد.

۱۹ اردیبهشت: اتحادیه اروپا از ایران خواست توافق هسته‌ای را محترم بشمارد و افزود با وجود تحریم‌های آمریکا رابطه اقتصادی و تجاری با ایران را ادامه خواهد داد. دونالد ترامپ نیز گفت:«دوست دارم رهبران ایران به من تلفن بزنند.»

۲۰ اردیبهشت: آمریکا اعلام کرد برای مقابله با تهدیدهای ایران سامانه موشکی پاتریوت را در خاورمیانه مستقر می کند.

۲۲ اردیبهشت: امارات متحده عربی اعلام کرد ۴ کشتی تجاری در جوار سواحل شرقی آن کشور «هدف حمله خرابکارانه قرار گرفته اند.» ساعاتی قبل از آن رسانه‌های ایرانی و لبنانی در مورد وقوع انفجار در یک بندر اماراتی در آن منطقه گزارش‌هایی پخش کردند.

۲۳ اردیبهشت: وزرای خارجه اتحادیه اروپا از آمریکا و ایران خواستند خویشتن داری نشان دهند. مایک پومپئو در سفری به بروکسل شواهد خود در مورد تهدیدهای ادعایی ایران را به وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ارائه داد. دونالد ترامپ هشدار داد اگر ایران اقدامی به شکل حمله انجام دهد «به شدت ضربه خواهد خورد.»

۲۴ اردیبهشت: حوثی های یمنی مورد حمایت ایران با پهپاد به عربستان سعودی حمله کردند و بر اثر آن یک خط لوله انتقال نفت آن کشور از کار افتاد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد کاخ سفید در حال بررسی طرح هایی است که براساس آن در صورت حمله ایران به نیروهای آمریکایی و اقدام برای تولید سلاح هسته‌ای آمریکا ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه اعزام خواهد کرد. دونالد ترامپ گفت این گزارش «جعلی» است ولی در صورت لزوم «قطعا» به منطقه نیرو خواهد فرستاد.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران گفت:«هیچکس به دنبال جنگ نیست» ولی تولید اورانیوم با غلظت تسلیحاتی برای ایران دشوار نیست.

یک فرمانده ارشد نیروهای بین المللی تحت رهبری آمریکا که با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» می جنگد گفت:«هیچ نشانه‌ای از افزایش تهدیدهای شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق دیده نمی شود.» «سنتکام» در یک اظهار نظر علنی و بی‌سابقه سخنان این ژنرال بریتانیایی را رد کرد و گفت «برخلاف مشاهده تهدیدهای قابل استناد است.»

۲۵ اردیبهشت: سفارت آمریکا در بغداد دستور خروج فوری کارمندان غیرضروری از عراق را صادر کرد. آلمان و هلند اعلام کردند برنامه آموزش نیروهای عراقی را تعلیق خواهند کرد.

۵ خرداد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تأکید کرد که سیاست واشینگتن در قبال ایران «تغییر رژیم» نیست.

۸ خرداد: علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که ایران درباره «مسائل ناموسی انقلاب» با دیگران و کشورهای اروپایی مذاکره نمی‌کند و در عین حال مذاکره با آمریکا را «مضر» دانسته است.

۹ خرداد: دو نشست اضطراری «شورای همکاری خلیج فارس» و «اتحادیه عرب» در بیانیه‌های پایانی خود اقدامات ایران در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» خواندند و به‌شدت آن را محکوم کردند؛ در مقابل عراق از برخی اظهارات این‌چنینی انتقاد کرده و ایران نیز اتهام‌های مطرح‌شده در این بیانیه‌ها را «بی‌اساس» خواند.

۱۲ خرداد: مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که دولت ترامپ آماده است با ایران «بدون هیچ پیش‌شرط» وارد مذاکره شود، اما افزود که ایالات متحده به کارزار «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

پنجشنبه ۱۶ خرداد: امارات متحده عربی به همراه عربستان و نروژ در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته‌اند، حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره، عملیاتی «ماهرانه و هماهنگ» بود که به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام شده است.

چهارشنبه ۲۲ خرداد: هواپیمای حامل شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در تهران به زمین نشست. خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام ارشد ایرانی خبر داد که مقامات جمهوری اسلامی قرار است از آقای آبه بخواهند در نقش میانجی با دولت دونالد ترامپ سخن گفته و از بار تحریم‌های نفتی بکاهد.

پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد: شینزو آبه صبح روز پنج‌شنبه با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

پنجشنبه ۲۳ خرداد: دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند.

پنجشنبه ۲۳ خرداد: وزیر خارجه آمریکا روز جمهوری اسلامی ایران را مستقیما مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.