معاون وزارت بهداشت ایران: مافیای دخانیات با ارز دولتی کاغذ سیگار وارد کرده

شنبه, 25ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن
گزارش های دولتی در سال گذشته نشان داده بود برخی از
واردکنندگانی که برای واردات دارو ارز دولتی گرفته بودند، با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جارو برقی و بخارشور وارد کردند

دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت ایران از وجود “مافیای قوی دخانیات” در این کشور خبر داده و گفته این مافیا در زمانی که ایران تحت تحریم آمریکا قرار دارد با ارز دولتی و نیمایی، کاغذ سیگار و توتون وارد می کند.

به گفته آقای رئیسی در ماه های اخیر “۱۷۰ میلیون دلار توتون” با ارز نیمایی وارد ایران شده است.

منظور از ارز نیمایی، نرخ ارز بر مبنای سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) است که بانک مرکزی ایران تاسیس کرده و نرخ ارز در آن نسبت به نرخ ارز در بازار غیررسمی پایین‌تر است.

معاون وزارت بهداشت ایران گفته “مافیای دخانیات به غیر از واردات ۱۷۰ میلیون دلاری توتون، با ارز دولتی ۱۶ میلیون دلار هم کاغذ سیگار وارد کرده است.”

قیمت هر دلار آمریکا به نرخ دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است. دولت ایران این کار را برای تامین کالاهای ضروری شهروندان ایرانی در زمان کمبود منابع ارزی به دلیل تحریم های آمریکا انجام داده است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات پیش از این گفته بود که کل رقم واردات سالانه کاغذ سیگار تقریبا این مقدار است. بر اساس این گزارش کل کاغذ سیگار وارداتی به ایران با ارز دولتی صورت گرفته است.

دکتر رئیسی گفته است “مافیای قوی در حوزه دخانیات در کشور وجود دارد که جلوی هر برنامه‌ای را می‌گیرد” و وزارت بهداشت در این وضعیت برای واردات دارو با ارز دولتی “باید چانه‌زنی کند”.

معاون وزارت بهداشت ایران گفته “متاسفانه به جای دارو و تجهیزات پزشکی ارز نیمایی به واردات توتون می‌دهند و ارز دولتی برای واردات سیگار می‌دهند”.

این مقام ارشد دولتی در امور بهداشتی گفته است “در سیگار تحریم نیستیم و برترین برندهای سیگار می‌توانند حتی جلوی وزارت بهداشت شعبه بزنند و مافیای قدرتمند در واردات توتون و کاغذ سیگار دست دارند”.

یک سال پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تمامی تحریم هایی را که با این توافق متوقف شده بود را همراه با تحریم های تازه تری دوباره برقرار کرد. آمریکا می گوید در پی به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران است و هدف از این کار را “عادی شدن” رفتار جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است.

دولت ایران از سال گذشته با هدف تامین کالاهای اساسی با نرخ متعادل، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده است. چند ماه پس از شروع این طرح، اعلام شد که برخی از واردکنندگانی که برای واردات دارو ارز دولتی گرفته بودند، با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جاروبرقی و بخارشور وارد کردند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.