افت صادرات نفت ایران به «زیر ۳۰۰ هزار بشکه» در ماه جاری

سه شنبه, 4ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت. (عکس از آرشیو)

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت. (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رویترز با استناد به منابع صنعتی و شرکتهای ردیابی نفتکش‌ها گزارش داده است که صادرات روزانه نفت ایران در سه هفته ابتدایی ماه ژوئن، احتمالا به ۳۰۰ هزار بشکه یا زیر این رقم سقوط کرده است.

همزمان بیژن نامدار زنگنه در واکنش به گزارش افت صادرات نفت ایران در ماه ژوئن گفته است « این خبر‌ها مطلقاً دروغ است».

وی در گفتگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه میزان نفت به فروش می‌رسد، تنها گفته است «من عدد نمی‌گویم، چون به ضرر ماست».

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت. آمریکا آبان ماه پارسال هشت کشور را معاف کرد تا برای شش ماه بصورت محدود خرید نفت ایران را ادامه دهند، اما در اردیبهشت ماه این معافیتها را تمدید نکرد.

گزارش رویترز درباره افت صادرات روزانه نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه در حالی است که در بودجه سال جاری، صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت هدف‌گذاری شده بود.

خبرگزاری رویترز دوشنبه سوم تیرماه از قول منابع صنعتی نوشت که به رغم تحریم آمریکا ایران در سه هفته ابتدایی ماه ژوئن روزانه به‌طور متوسط ۳۰۰ هزار بشکه، یا کمتر از آن، نفت راهی بازار کرده است. شرکت ردیابی نفتکشها، رفینیتو، نیز میزان بارگیری نفت ایران در ۲۴ روز ماه ژوئن زیر ۲۴۰ هزار بشکه ارزیابی کرده است.

بر اساس ارزیابی «کپلر»، شرکت دیگر ردیابی نفتکش‌ها، نیز میزان بارگیری نفت ایران در نیمه اول ماه جاری ۶۴۵ هزار بشکه بوده، اما ۸۲ درصد آن صرفا در نفتکشهای لنگر انداخته در خلیج فارس ذخیره شده و راهی بازار نشده است.

بدین ترتیب، ارزیابی شرکت کپلر از صادرات نفت ایران حتی بسیار پایین‌تر است.

رویترز می‌نویسد صادرات نفت ایران در ماه گذشته نیز ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه برآورد می‌شود.

با اینحال ردیابی نفتکش‌های ایران بعد از تحریم‌های آمریکا بسیار مشکل شده است. برای نمونه اطلاعات شرکت رفینیتو نشان می‌دهد که نفتکش‌های ایران طی ۲۴ روز ماه ژوئن، کلا با ۵.۷ میلیون بشکه محموله نفت (حدود ۲۳۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز) راهی مسیر امارات، ترکیه، سنگاپور و سوریه شده‌اند، اما دقیقا نمی‌شود گفت مقصد نهایی این محموله‌ها کجاست.

نفتکش‌ها ایران مدتی بعد ازآغاز به حرکت، سیستم سیگنال‌دهی خود را خاموش می‌کنند و دیگر نمی‌توان به راحتی مسیر و مقصد آنها را پیدا کرد.

همچنین ایران ماه‌هاست که میزان تولید نفت خود را به اوپک گزارش نمی‌دهد و در گزارشهای ماهانه اوپک نیز تنها برآورد خود این سازمان منعکس می‌شود (آمارهای ثانویه)، نه آمارهای رسمی ایران (آمارهای اولیه).

سردرگمی در میزان صادرات نفت ایران در حالی است که اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه قرار است تا یک هفته دیگر موضوع تمدید توافق کاهش تولید نفت را مذاکره کرده و درباره آن تصمیم بگیرند.

این مجموعه متعهد شده بود در نیمه اول سال ۲۰۱۹ تولید روزانه خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهد، اما دقیقا معلوم نیست ایران در خفا چه میزان نفت تولید و صادر می‌کند و آیا تقاضای جهانی برای افزایش تولید نفت دیگر کشورها هست یا نه.

منابع: رویترز، خبرگزاری فارس، رادیو فردا. ف.ق

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.