جنجال مجدد بر سر تولید بیت‌کوین: پلمب دو مرکز استخراج در یزد

یکشنبه, 9ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

تولید ارز دیجیتال در ایران رونق فراوانی یافته است. میزان تولید بیت‌کوین تنها ظرف یک ماه ۳۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که حکومت ایران استفاده از ارز دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده است.

    
default

هزینه تولید ارز دیجیتال عمدتا ناشی از نیاز کلان آن به نیروی برق است. سایت “بلومبرگ” به نقل از مصطفی رجبی مشهدی، معاون پیشین راهبری شرکت مدیریت برق اعلام کرده است که میزان برق مورد نیاز تولید یک بیت‌کوین برابر با مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران است.

امکان دسترسی به برق ارزان در ایران، این کشور را تبدیل به بهشت تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال کرده است. حتی شایعه شده است که در برخی از مساجد و واحدهای دولتی، عده‌ای سرگرم استخراج بیت‌کوین هستند.

روزنامه “شهروند” حتی به گمانه‌زنی‌ها بر سر تولید بیت‌کوین در “سوله‌های صدا و سیما” نیز اشاره کرده است. خبر پلمب کردن دو مرکز استخراج بیت‌کوین توسط دادستانی یزد، مجددا موضوع تولید این ارز دیجیتال را به رسانه‌ها و حتی رسانه‌های خارجی کشانده است.

یک تولید سودآور

جمهوری اسلامی ایران برای برخی از مصارف از جمله برای کشاورزی و تولید صنعتی برق ارزان در نظر گرفته است. شمار کثیری از مراکز مذهبی نظیر مسجدها و حتی موسسات دولتی از برق رایگان استفاده می‌کنند. همین موضوع، باعث رونق گرفتن تولید بیت‌کوین با استفاده از انشعاب برق این مراکز شده است.

سایت خبری “بلومبرگ” از رشد ۷ درصدی مصرف برق در ایران خبر داده است. همایون حائری، معاون وزیر نیرو و مدیر عامل توانیر، رشد یکباره مصرف برق در ایران را مربوط به تولید بیت‌کوین در ایران می‌داند.

دولت برای مصرف هر کیلووات برق در ایران سوبسیدی معادل ۵۰۰۰ ریال می‌پردازد. به این ترتیب، هزینه تولید هر بیت‌کوین در بازار ۳۵۰ میلیون ریال، یعنی چیزی در حدود ۲۷۰۰ دلار می‌شود. این در حالی است که بهای هر بیت‌کوین در بازار تهران ۱۱ هزار و ۷۷۰ دلار است.

رونق تولید بیت‌کوین

گرایش به تولید بیت‌کوین به عنوان یک فعالیت اقتصادی سودآور به شدت در حال افزایش است. بر اساس اطلاعاتی که سایت “اقتصادنیوز” منتشر کرده، میزان تولید بیت‌کوین در سال جاری در قیاس با سال پیش از آن از رشدی ۲۰۰ درصدی برخوردار بوده است.

تنها ظرف یک ماه، تولید بیت‌کوین در ایران ۳۸ درصد افزایش یافته است. تولید بیت‌کوین تنها به تهران محدود نمی‌شود. بلکه ماجرا به سرتاسر ایران کشیده شده است.

دو مرکز استخراج بیت‌کوین که اخیرا توسط مسئولان ایران کشف و پلمب شده در شهر یزد واقع بودند. این دو مرکز برای استفاده از برق ارزان دو واحد کارخانه را برای تولید بیت‌کوین در نظر گرفته بودند.

“بلومبرگ” در گزارش خود حتی مدعی شده است که مسئولان ایران و فعالان بخش خصوصی این کشور برای دور زدن تحریم‌ها به تولید و توزیع بیت‌کوین روی آورده‌اند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.