موگرینی: هفت کشور دیگر اروپا به اینس‌تکس ملحق می‌شوند

دوشنبه, 10ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

فدریکا موگرینی

فدریکا موگرینی

فدریکا موگرینی می‌گوید هفت کشور دیگر در اروپا به جمع بریتانیا، فرانسه و آلمان، در بهره‌برداری از سازوکار مالی تجارت با ایران می‌پیوندند.

پیشتر چند کشور اروپایی در کنار سه کشور عضو «برجام» در بیانیه‌ای از اینس‌تکس حمایت کرده بودند.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نهم تیر ماه در وب‌سایت خود نوشته‌ «روز جمعه ما بیانیه مهمی در حمایت از توافق اتمی با ایران منتشر کردیم: سازوکاری که دادوستد مشروع با ایران (اینس‌تکس) را در بر می‌گیرد، عملیاتی شده و در حال انجام نخستین تراکنش مالی است».

خانم موگرینی افزوده «همراه با سه کشوری که آن را راه‌اندازی کردند، بریتانیا، فرانسه و آلمان، هفت کشور دیگر نیز به آن خواهند پیوست».

او نامی از این کشورها نبرده است.

اتریش، بلژیک، هلند، اسلوونی، اسپانیا و سوئد در بیانیه مشترکی در روز هفتم تیرماه از حفظ توافق هسته‌ای با ایران و راه‌اندازی اینس‌تکس حمایت کردند.

در همان روز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان نشست سه ساعته کمیسیون مشترک برجام اعلام کردند که اینس‌تکس عملیاتی شده است.

با این حال ایران انتقادهایی را از آغاز کار این سازوکار مطرح کرده است.

روز دوشنبه نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد وضعیت فعلی اینس‌تکس را یک «ماشین زیبا بدون بنزین» توصیف کرد.

با این حال مجید تخت‌روانچی در برنامه «جی‌پی‌اس» شبکه سی‌ان‌ان، گفته تهران در ۱۰ روز آینده مذاکرات مهمی با سه کشور اروپایی خواهد داشت «تا ببینیم که آیا آن‌ها قادرند آنچه را که با خروج آمریکا از توافق از دست داده‌ایم، جبران کنند».

دولت دونالد ترامپ سال پیش از توافق اتمی با تهران خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اجرا کرده‌است. واشینگتن می‌گوید خواستار انجام مذاکرات تازه‌ای با ایران است.

دونالد ترامپ گفته حاضر است بدون پیش‌شرط با رهبران ایران به گفت‌وگو بنشیند. مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت او، پیش‌تر ۱۲ خواسته را برای «تغییر رفتار» ایران تعیین کرده بود که گستره‌ای وسیع از مسائل از حملات سایبری تا برنامه اتمی و حضور و نفوذ تهران در منطقه را در بر می‌گیرند.

رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده‌است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.