قیمت هر کیلو سیب زمینی از مرز ۹ هزار تومان عبور کرد

سه شنبه, 11ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

در روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی از مرز ۹ هزار تومان در حالی عبور کرد که چندی پیش مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بودند که با عرضه سیب زمینی از مناطق مختلف کشور قیمت این محصول کاهش می‌یابد.

آفتاب‌‌نیوز :

در اواخر سال ۹۷ نیز به دلیل صادرات پیاز به کشورهای همسایه بویژه عراق قیمت این محصول به ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان نیز رسیده بود که به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار داخلی، صادرات سیب زمینی و پیاز را از ۱۵ فروردین ماه امسال ممنوع اعلام کرده بود؛ با افزایش عرضه محصول از مناطق مختلف کشور و رفع ممنوعیت صادرات، به طور مجدد با افزایش قیمت‌ها مواجه شد.

به طوری که چندی پیش «حسین اصغری» مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی به ایرنا گفته بود که افزایش قیمت مجدد سیب‌زمینی در یک ماه اخیر هیچ ارتباطی به حجم تولید این محصول ندارد زیرا سالانه و در چهار فصل سال این محصول استراتژیک کشت می‌شود و کمبودی در تولید نیست.

طبق آمار سال ۹۷ وزارت جهاد کشاورزی، بیش از پنج میلیون تن سیب زمینی در سطح ۱۴۵ هزار هکتار در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان در قالب کشت معمولی و طرح استمرار تولید شد که بیشترین میزان تولید مربوط به استان‌های اردبیل، همدان، فارس، اصفهان و کردستان بوده است.

در کشت بهاره و طرح استمرار سال ۹۷ – ۹۸، در مجموع ۶۰۵ هزار تن سیب زمینی در سطح ۲۰ هزار و ۲۰۰ هکتار تولید شد که از این میزان ۱۵۰ هزار تن تولید در سطح زیرکشت ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به طرح استمرار و تولید ۴۵۵ هزا رتن در سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به کشت بهاره بوده است.

در کشت بهاره و طرح استمرار سال ۹۶ – ۹۷، در مجموع ۶۵۷ هزار تن سیب زمینی در سطح ۲۱ هزار و ۴۰۰ هکتار تولید شد که از این میزان ۱۵۷ هزار تن تولید در سطح زیرکشت ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار مربوط به طرح استمرار و تولید ۵۰۰ هزارتن در سطح ۱۵ هزار و ۶۰۰ هکتار مربوط به کشت بهاره بوده است.

طبق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران شاهد کاهش صادرات سیب زمینی نسبت به سال گذشته هستیم به طوری که در دو ماهه نخست سال ۹۸، نزدیک ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن به ارزش ۹ میلیون و ۳۰۰ دلار شد در حالی که در مدت مشابه سال ۹۷ میزان صادرات این محصول حدود ۶۵ هزار و ۸۳ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۱۰۰ دلار بوده است.

در مجموع صادرات سیب زمینی در سال ۹۷ نیز ۵۲۹.۸ هزار تن به ارزش ۲۰۲.۷۸ میلیون دلار بود.

«اسدالله کارگر» رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا بالا بودن حجم صادرات را عامل گرانی سیب زمینی دانست و گفت: طی ماه‌های اخیر قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در میدان مرکزی بین ۵۵۰۰ تا ۷,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد که با سود ۳۵ درصد در خرده فروشی‌ها نرخ این محصول به بیش از ۹ هزار تومان افزایش یافته است.

درباره نرخ انواع میوه و صیفی در هفته جاری افزود: عدم ثبات قیمت در محصولات کشاورزی ناشی از نوسان میزان تولید در فصول مختلف، وضعیت آب و هوایی، شرایط تولید و عدم ثبات در حجم صادرات است که در نرخ گذاری این محصولات تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه قرار بود با کاهش حجم صادرات بازار داخلی سیب زمینی متعادل شود اظهارداشت: این درحالیست که چندی پیش اعلام شده بود که با عرضه سیب زمینی از مناطق مختلف کشور قیمت این محصول کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: بر اساس نرخ نامه عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان مرکزی، در بازه زمانی پنجم تا نهم اردیبهشت ماه، قیمت هر کیلوگرم انواع میوه و سبزی به شرح زیر است:

قیمت هر کیلو سیب زمینی از مرز ۹ هزار تومان عبور کرد

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.