قطر تجارت خود با ایران را به محصولات غذایی و دارو محدود کرد

دوشنبه, 31ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر به خبرگزاری ایلنا گفته‌است که قطر اعلام کرده «مطابق دستور العمل وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها اقلام غذایی و دارو را می‌تواند به ایران صادر کند».

عدنان موسوی‌پور گفت اعمال محدودیت قطر در صادرات کالا به ایران در صورتی انجام می‌شود که ایران تا چند وقت پیش از تأمین‌کنندگان مهم اقلام کشاورزی و غذایی این کشور بود.

ژوئن ۲۰۱۷ چهار کشور عرب شامل امارات، بحرین، عربستان و مصر با قطر قطع رابطه کردند و تحریم‌هایی علیه این کشور به اجرا گذاشتند. همان زمان ایران اعلام کرد برای تأمین مواد غذایی قطر آماده است.

اما پارسال، با خروج آمریکا از برجام، تجارت ایران و قطر با افت چشمگیر مواجه شد. بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی، پارسال صادرات قطر به ایران با افتی ۶۰ درصدی به ۱۰ میلیون دلار و واردات این کشور از ایران با افتی ۷ درصدی به ۲۲۵ میلیون دلار رسید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفته‌است پیش از ماه رمضان وزیر خارجه (ایران) به قطر سفر کرد و ما نمی‌دانیم چه صحبت‌هایی در آن جلسه رد و بدل شد که اکنون این رفتار را دولت قطر در پیش گرفته‌است.

اعمال محدودیت در بازرگانی با ایران در حالی است که ۱۹ تیرماه سال جاری در جریان سفر امیر قطر به آمریکا میلیاردها دلار قرارداد میان دو کشور به امضا رسید. این قراردادها در زمینه‌های پتروشیمی، هواپیمایی و جنگ‌افزار است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.