رئیس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای: رهبر زیر خط متوسط زندگی می‌کند

سه شنبه, 1ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از شکاف شدید طبقاتی در این کشور انتقاد کرده اما نحوه زندگی آیت‌الله خامنه‌ای را ستوده است.

رئیس دفتر رهبر ایران گفته است “ثروت انباشته بدون حساب و کتاب عوارض دارد” اما “ما در کشوری زندگی می‌کنیم که رهبر آن زیر خط متوسط زندگی می‌کند”.

در سال های اخیر درباره ثروت شخصی آیت‌الله خامنه‌ای اظهارنظرهای متعددی شده است. بخش اعظم ، منابع مالی و نهادهای ثروتمند جمهوری اسلامی ایران در اختیار رهبر ایران است.

آمریکا، یک سال پیش گفته بود که اموال مرتبط با رهبر ایران ممکن است به ۹۵ میلیارد دلار برسد.

در ارتباط با ثروت آیت‌الله علی خامنه‌ای، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، هم اظهار نظر کرده بود.

یک روز پس از تحریم شدن آیت‌الله علی خامنه‌ای و دفتر رهبری از سوی آمریکا در اوایل تیرماه، آقای روحانی از این اقدام انتقاد کرده و گفت اموال “رهبری تنها یک حسینیه و یک خانه ساده است”.

کمتر از یک ماه پس از این تحریم، رئیس دفتر آقای خامنه ای در مراسم معارفه روسای جدید بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام سخنرانی کرده و ضمن ساده توصیف کردن زندگی رهبر ایران، افزایش شدید فقر در میان ایرانیان را تایید کرده است.

رسانه های حکومتی ایران می گویند آیت الله خامنه ای ساده زیست است
رسانه های حکومتی ایران با انتشار عکس هایی از پوشش رهبر ایران می گویند آیت الله خامنه ای ساده زیست است

او گفته “در حال حاضر برخی از مستاجرین با چند بچه زندگی سختی را زیر پله‌ها می‌گذرانند برخی از افراد هم با ماشین‌های چند میلیاردی در خیابان‌ها رژه می‌روند و می‌گویند ما اینجوری هستیم”.

آقای محمدی گلپایگانی گفته “شنیدم در اطراف تهران شهرکی است که [دور آن] به صورت قلعه دیوار کشیده و ویلایی است که ۷۰۰ میلیارد قیمت دارد. این نمایش ثروت و قدرت است. مگر قارون چه کرد. جامعه امروز ما اقلیتی قارون صفت دارد که سوار بر ماشین‌های میلیاردی در خیابان‌ها رژه می‌روند، اما در مقابل، افرادی هستند که در زیر پله زندگی می کنند”.

شکاف شدید طبقاتی و افزایش شهروندانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، در سال های اخیر در ایران شکاف چشمگیری داشته است. یکی از دلایل عمده این وضعیت، سیاست های داخلی از جمله برنامه های اقتصادی و نحوه تعامل بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

پس از توافق هسته‌ای موسوم به “برجام” میان ایران و قدرت های جهانی که به رفع تحریم های اتمی و حتی برخی دیگر تحریم های غیر اتمی انجامید، آقای خامنه‌ای بلافاصله از آنچه “خطر نفوذ” آمریکا خواند ابراز نگرانی کرد و گفت باید جلوی ورود ایالات متحده به ایران به بهانه فعالیت‌های تجاری گرفته شود.

آیت الله خامنه ای حتی یک بار به صراحت درباره واردات نوع مشخصی از خودروهای آمریکایی به ایران هم انتقاد کرد. پس از این، دولت ایران ثبت سفارش برای واردات خودروی شورولت را متوقف کرد.

هرچند توافق اتمی منجر به رفع تحریم های فرامرزی ایالات متحده شد اما محدودیت فعالیت بازرگانی شهروندانی این کشور با ایران که از ماه های اول انقلاب اسلامی برقرار شده بود، همچنان پابرجا ماند.

رهبر ایران در یکی از بازدیدهایش از مراکز نظامی در تهران. محمد محمدی گلپایگانی هم در این سمت راست تصویر دیده می شودرهبر ایران در یکی از بازدیدهایش از مراکز نظامی در تهران. محمد محمدی گلپایگانی هم در این سمت راست تصویر دیده می‌شود

پس از اظهارات آیت الله خامنه ای درباره “پروژه نفوذ آمریکا در ایران”، سازمان ها و نهادهای تحت کنترل آیت‌الله خامنه‌ای به انتقاد از گسترش فعالیت تجاری کشورهای غربی در ایران از جمله قراردادهای جدید نفتی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، که منتقد توافق هسته‌ای بود، نه تنها تمایلی به حضور تجاری ایالات متحده در ایران نشان نداد که حتی این کشور را از برجام خارج و همه تحریم های رفع شده اتمی را همراه با گروه تازه ای از تحریم ها دوباره علیه ایران برقرار کرد.

از زمان شروع مجدد تحریم ها، صادرات نفت ایران که به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، به کمتر از یک میلیون بشکه سقوط کرد. به دلیل تحریم های بانکی، پول میزان اندک فروش نفت هم به راحتی قابل انتقال به ایران نیست.

معاون وزارت نفت ایران اخیرا گفته بود “از زمان اجرای برجام تا خروج آمریکا از آن، ۱۷ ماه سپری شد و ایران می‌توانست از این فرصت و حمایت جامعه جهانی از آن به نحو احسن استفاده کند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و ایران فرصت برجام را تا حدودی از دست داد”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.