نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اقتصاد کشور رانتی است

یکشنبه, 20ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران ضمن انتقاد از “مدیریت بد پول نفت” توسط دولت گفت: «اقتصاد کشور رانتی است». یک مقام وزارت کار نیز گفت “جریانی با منافع خاص” با پیگیری سیاست اقتصاد بدون نفت مقابله می‌کند.

    
هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه “اقتصاد کشور رانتی است”، به سیاست دولت در مدیریت پول نفت انتقاد کرد و گفت: «دولتمردان کشور به‌جای نگاه تولیدی نگاه توزیعی به اقتصاد کشور داشته‌اند.»

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران که امروز یکشنبه ۲۰ مرداد (۱۱ اوت) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: «نفت نباید در بودجه برای هزینه‌های جاری صرف شود بلکه پول نفت باید هزینه ایجاد زیرساخت‌ها و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش تولید شود.»

به گزارش تسنیم، هادی قوامی با انتقاد از “نگاه توزیعی” دولت به اقتصاد ایران، گفت: «پول نفت را بد مدیریت و مردم را به دولت وابسته کرده‌ایم.»

شکل گرفتن “طبقه ویژه سرمایه‌داری”

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران همچنین افزود: «نگاه توزیعی دولت موجب شده منابع بدون مطالعه در سراسر کشور پخش شود و زیرساخت‌ها نیز نتوانند به این پراکندگی کمک کنند.»

این نماینده اصولگرا سپس تأکید کرد که «این مسئله شرایط را برای اقتصاد کشور سخت کرده است.»

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران نیز هم‌زمان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی، از نقش اقتصاد نفتی در شکل‌گیری یک “طبقه ویژه سرمایه‌داری” و نیز مقابله “گروه‌های خاص” با پیگیری سیاست‌های اقتصاد بدون نفت خبر داد.

منصوری گفت: «اقتصاد نفتی با تضعیف بخش‌های مختلف تولیدی از جمله بخش کشاورزی و محور قرار دادن بازرگانی و تجارت، طبقه ویژه سرمایه‌داری ایجاد کرده است.»

“جریانی منافع خاص را برای گروه‌های خاص می‌خواهد”

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ایران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «در اقتصاد نفتی جریانی منافع خاص را برای گروه‌های خاص می‌خواهد و بر این اساس با سیاست‌هایی که اقتصاد بدون نفت را پیگیری می‌کند مقابله می‌نماید.»

این مقام وزارت کار ایران همچنین تصریح کرد: «جهت‌گیری توسعه صنعتی کشور مشخص نشده است و فقط برای رفع نیازها اولویت‌های منطقه‌ای و ملی را مشخص کرده‌ایم.»

در شرایطی که دولت روحانی از یک‌سو با افزایش هرچند اندک هزینه‌های خود روبه‌روست و از سوی دیگر نیز بایستی منابع لازم را برای بودجه خود تأمین کند، فروش نفت ایران به عنوان منبع اصلی تأمین این هزینه‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا با کاهشی چشمگیر روبه‌رو بوده است.

برخی منابع حتی اعلام کرده‌اند که صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی، ژوئیه، به ۱۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده و به این معنا در ظرف یک سال کاهشی ۹۵ درصدی داشته است. این در حالی است که با توجه به سهم ۶۰ درصدی نفت در صادرات ایران، چنین سقوطی در فروش نفت به معنای از دست دادن سالانه ده‌ها میلیارد دلار به نسبت گذشته خواهد بود و دولت جمهوری اسلامی را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد.

البته حسن روحانی ۱۱ اردیبهشت‌ماه گذشته هم‌زمان با پایان معافیت هشت کشور واردکننده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، گفته بود که «اگر پول نفت هم کمتر به ما برسد از جای دیگر جبران خواهیم کرد.»

گرچه رئیس جمهوری ایران منظور خود از “جای دیگر” را روشن نکرده بود، اما یک روز پیش از این سخنان گفته بود که ایران “شش راه” برای فروش نفت خود دارد که آمریکا از آنها بی‌خبر است.

دولت دوازدهم بودجه سال جاری (۱۳۹۸) خود را بر اساس صادرات روزانه یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت تنظیم کرده بود. سازمان برنامه و بودجه ایران اما اوایل ماه جاری مرداد اعلام کرد که بودجه بازبینی شده و بر اساس فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بسته شده است. گفتنی است که بودجه سال ۹۷ ایران بر اساس فروش روزانه دو میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه در روز بسته شده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.