صادرات آلمان به ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۹ نصف شد

سه شنبه, 22ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

هامبورگ

بر اساس گزارش اداره آمار فدرال در آلمان، ارزش صادرات این کشور به ایران در نیمه اول سال جاری میلادی (۲۰۱۹) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریبا نصف شده است.

این آمار که خبرگزاری رویترز آن را بررسی کرده حاکی از آن است که ارزش صادرات آلمان به ایران از ژانویه تا ژوئیه امسال به ۶۷۸ میلیون یورو (حدود ۷۵۸ میلیون دلار) رسیده که نسبت به نیمه اول سال قبل میلادی حدود ۴۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر همین اساس واردات کالاهای ایرانی از سوی آلمان هم با کاهش ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (نیمه اول سال ۲۰۱۸) به ۱۱۰ میلیون یورو رسیده است.

دلیل اصلی این کاهش نگرانی شرکت‌های آلمانی از معامله با ایران به دلیل ترس از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران بوده است.

صادرات آلمان به ایران عمدتا شامل محصولات شیمیایی، خودرو، لوازم یدکی خودور و ماشین‌آلات مختلف بوده است.

به گزارش رویترز انجمن فدرال تجارت کلان، خارجی و خدمات آلمان گفته است: “متاسفانه، این حقیقت که تجارت بین ایران و آلمان شدیدا سقوط کرده غافلگیرکننده نیست”.

این انجمن همچنین گفته: “شرکت‌های آلمانی مجبور به انتخاب بین فعالیت در بازار ایران یا آمریکا شده‌اند. مشخص است که کدام بازار ترجیح داده می‌شود.”

این سازمان آلمانی یادآور شده که تحریم‌های آمریکا شرکت‌های کشورهای ثالث را هم در صورت مراوده با ایران تنبیه می‌کند.

 
سفر وزیر امورخارجه آلمان به تهران

آلمان به همراه فرانسه و بریتانیا از جمله کشورهایی بود که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران حامی حفظ برجام و راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی اروپا برای مبادلات مالی با جمهوری اسلامی و دور زدن تحریم‌های آمریکا بوده است.

اروپایی‌ها به راه‌اندازی این کانال مالی جدید با ایران اقدام کرده‌اند تا بدون نیاز به سیستم سوییفت امکان معامله با ایران را داشته باشند. ایران البته می‌گوید تا زمانی که پول نفت از طریق اینستکس واریز نشود این سیستم کارآمد نیست.

هفته پیش برند اربل، سفیر پیشین آلمان در ایران که به عنوان رئیس اینستکس معرفی شده بود از این سمت کناره‌گیری کرد که دلیل آن محتوای “یهود ستیزانه” و حمایت او از “رژیم ملاها” در مصاحبه‌های مفصل با کن جنسن، خبرنگار یک شبکه رادیویی اینترنتی عنوان شد.

با خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، بسیاری از شرکت‌های اروپایی از جمله آلمانی‌ها از همکاری با ایران منصرف شدند.

بعضی از این شرکت‌ها فعالیت خود را در ایران آغاز کرده بودند، گروهی در مرحله امضای قرارداد بودند و بعضی دیگر با ایران تفاهم‌نامه امضا کرده بودند.

یکی از این شرکت‌ها شرکت خودروساری دایملر بود که سپتامبر ۲۰۱۷ با گروه صنعتی ایران خودرو قرارداد فروش و توزیع کامیون‌هاى دایملر (بنز) در ایران را امضا کرده بود.

شرکت ساخت راه‌آهن دویچه بان هم که از طریق زیرمجموعه خود، شرکت مهندسی و مشاور دی‌بی، در صدد اجرای دو پروژه در ایران بود پروژه‌های خود را در ایران متوقف کرد.

شرکت دته‌کون، شاخه فن‌آوری اطلاعات دویچه تله‌کام آلمان هم که قراردادی مشاوره‌ای با ایران داشت روند مشابهی را پیش گرفت.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که اواخر خرداد ماه به ایران سفر کرده بود در تهران گفته بود که اروپا برای حفظ برجام تلاش می‌کند، اما معجزه هم نمی‌تواند بکند.

چندی پیش ایران اعلام کرده بود که در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و در اعتراض به اقدامات ناکافی سایر کشورهای عضو این توافق، اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

ایران همچنین به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را تامین کنند”، ضرب‌الاجلی که اروپا بلافاصله رد کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.