رییس سازمان محیط زیست ایران: قوه قضاییه دستور داد در موضوع بازداشت شدگان دخالت نکنیم

دوشنبه, 11ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست ایران، در خصوص فعالان بازداشت شده محیط زیستی که بیش از یک سال و نیم است در زندان به سر می‌برند گفته است که “دستگاه قضایی رسما به ما اعلام کرده که حق ورود به این مسئله را نداریم” و ادامه داده که پس “چه کاری از دست من برمی‌آید؟”

آقای کلانتری در گفت‌وگویی با سایت خبرآنلاین دستگیرکنندگان فعالان محیط زیست را “دستگاه اطلاعاتی موازی” معرفی کرده و می‌گوید: “امیدوارم قاضی برمبنای واقعیت‌ها تصمیم بگیرد”.

وی اعلام نظر رسمی وزارت اطلاعات مبنی بر جاسوس نبود بازداشت شدگان و اینکه مرتکب “هیچ جرمی” نشده‌اند را وظیفه خود دانسته و افزوده “در قانون اساسی تعریف شده که جاسوس کسی است که وزارت اطلاعات او را به عنوان مجرم شناسایی کند”.

فعالان محیط زیست بازداشتی
فعالان محیط زیست بازداشتی

در بهمن و اسفند سال ۱۳۹۶ نیروهای امنیتی در ایران اقدام به بازداشت نزدیک به ۵۵ نفر از فعالان محیط زیست نمود. کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و یکی از این بازداشت شدگان تنها دو هفته پس از بازداشت به “طرز مشکوکی” در زندان درگذشت، قوه قضاییه ایران مرگ رو بعلت خودکشی اعلام کردند، ادعایی که از سوی خانواده آقای امامی و مجامع بین‌المللی پذیرفته نشد.

یک سال پس از آن و در ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ جعفری دولت آبادی، دادستان وقت تهران اتهام بازداشت شدگان محیط زیست را “جاسوسی” اعلام و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران اتهام “فساد فی الارض” را هم از جمله اتهامات این بازداشت شدگان خواند.

در حال حاضر هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز پس از دو سال و نیم همچنان در زندان هستند.

آقای کلانتری در بخش دیگری از این ‌گفت‌وگو در خصوص انتخاب کاوه مدنی در سمت معاونت سازمان محیط زیست و مسائل پیش آمده پس از انتصاب وی‌ می‌گوید: “اگر به عقب برگردیم و مراجع ذی‌ربط اجازه بدهند باز هم کاوه مدنی را انتخاب می‌کنم”.

کلانتری حضور کاوه مدنی را “یک فرصت برای کشور” خواند و از ایران رفتن او را به از دست دادن “فرصت” تشبیه و گفت: “مدنی در کارش هیچ مشکلی نداشت و نه دوتابعیتی بود، نه جاسوس. من تا یک حدی می‌توانستم در برابر آن اتفاقات مقاومت کنم، مقاومت بیشتر، به صلاح او نبود.”

مدارس طبیعت

در بخش دیگری وی به موضوع تعطیلی مدارس طبیعت اشاره کرده و می‌گوید که این مدارس از سازمان محیط زیست مجوز فعالیت نداشته‌اند.

آقای کلانتری همچنین به مخالفت مراجع تقلید با این مدارس اشاره کرده و این مدارس را “غیرشرعی” خوانده و می‌گوید: “مراجع می‌گفتند اینکه خرگوش، سگ، گربه و … جای خواهر برادر بچه‌ها در خانه‌ها حضور داشته باشند. یعنی به بچه تک فرزند به جای برادر و خواهر، خانواده‌ها برای آن‌ها حیوانات مختلفی می‌خریدند.”

به گفته وی، نظر وزارت اطلاعات در خصوص موسس مدارس طبیعت این بوده که آن فرد “پیشینه توده‌ای” دارد اما ایجاد چنین مدارسی در صورتی که “افراد صاحب صلاحیت مجوز بگیرند نه افرادی که دستگاه اطلاعاتی کشور اعلام کرده پیشینه توده‌ای دارند” بلامانع می‌داند.

از: بی بی سی 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.