“بوی ماه مهر” با “گرانی نوشت‌افزار” می‌آید

دوشنبه, 11ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

در آستانه سال تحصیلی جدید در ایران، رسانه‌های ایران از افزایش ۲ تا ۴ برابری وسایل مدرسه و نوشت‌افزار می‌نویسند. از سوی دیگر از تفاوت چندبرابری قیمت “لوازم‌التحریر لاکچری” با محصولات داخلی گله می‌شود.

    
default

نزدیک به ۲۰ روز دیگر دوباره مهر می‌آید و “بوی ماه مدرسه”. با نزدیک‌ شدن به این ماه، تب و تاب خرید نوشت‌افزار و کیف و جامدادی و هر آنچه که با مدرسه سر و کار دارد هم در خانواده‌های ایرانی بالا می‌گیرد. اما رسانه‌های داخل ایران از تفاوت قیمت‌های امسال با سال گذشته در آستانه سال تحصیلی جدید می‌نویسند.

خبرگزاری ایلنا در این باره گزارشی میدانی از فروش لوازم‌التحریر منتشر کرده است. در این گزارش خریداران از “چند برابر شدن قیمت‌ها” نسبت به سال گذشته شاکی‌اند.

محمد علی زعفرانی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان شیراز در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: «بسیاری از لوازم التحریرها وارداتی است و بخشی هم که وارداتی نیست مواد اولیه آن وارداتی است.»

به گفته این مقام مسوول، افزایش قیمت در بخش لوازم‌التحریر، نتیجه “تحریم‌ها و قیمت ارز نسبت به سال قبل” است. زعفرانی می‌گوید: «به ویژه در دفترسازی، و به دلیل وارداتی بودن کاغذ، این موضوع بیشتر به چشم می خورد.»

به گزارش ایلنا، قیمت کتب درسی نسبت به پارسال تنها ۸ درصد افزایش قیمت داشته است. نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان شیراز معتقد است: «اگر دولت یارانه کتب درسی را تآمین نمی‌کرد، قیمت‌ها حداقل دو برابر می‌شد.»

اعتراض نماینده مجلس به قیمت‌ها و به “لوازم‌التحریر خاص”

افزایش چند برابری قیمت لوازم‌التحریر نماینده مجلس را هم به واکنش واداشته است. محمدرضا صباغیان‌بافقی، نماینده مهریز و بافق در نشست علنی روز دوشنبه، ۱۱ شهریورماه (دوم سپتامبر) مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به “افزایش چندبرابری قیمت لوازم التحریر” گفته است: «متاسفانه نظارتی هم در این عرصه صورت نمی گیرد؛ در این بین برخی از مدارس نیز در شرایط سخت اقتصادی خرید برخی از لوازم التحریر خاص را به خانواده ها تحمیل می‌کنند که ظلم است.»

“لوازم‌التحریر خاص”، برندهای خارجی نوشت‌افزار را هم شامل می‌شود که بسیاری شهروندان ایرانی به دلیل “کیفیت برتر” در برابر محصولات داخلی، به سراغ آنها می‌روند.

Schulbeginn im Iran

اکبر چیت ساز، رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان اما روز دوشنبه، ۱۱ شهریور در گفت‌وگو با “ایمنا” گفته است: «درایران برندهایی وجود دارد که با نمونه‌های خارجی خود رقابت می‌کند بنابراین پیشنهاد برخی مدارس به دانش آموزان برای خرید برندهای خارجی به دلیل کیفیت پایین محصولات ایرانی نیست، مدارس به فکر درآمد خود هستند.»

پویشی علیه “لاکچری”

در گزارش ایلنا هم به “لوازم‌التحریر لاکچری” اشاره شده است که “با قیمت چند برابری نسبت به دیگر لوزام” به فروش می‌رسند.

زعفرانی به “پویشی” اشاره می‌کند که “پیرامون توزیع و خرید لوازم التحریر لاکچری” به وجود آمده است. به گفته او این پویش از مردم می‌خواهد، “از دفاتر و جامدادی با نمادهای ایرانی – اسلامی خریداری کنند و تولید کنندگان نیز چنین طرح‌هایی را تولید می‌کنند که کیفیت خوبی هم دارد”. به گفته نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان شیراز، این نمادها برای جامعه جدید و در عین حال زیبایی دارد که جایگزین نمادهایی مانند باربی و … می‌شود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

اکبر چیتساز هم معتقد است، “تمایل مردم برای خرید محصولات ایرانی افزایش یافته است”. رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان می‌گوید: «سال گذشته سهم محصولات خارجی در بازار حدود ۸۰ درصد بود اما اکنون به ۵۰ درصد رسیده است.»

همزمان با این گزارش، خبرگزاری صدا و سیما خبر می‌دهد که به گفته فرمانده انتظامی کردستان، امروز ۱۱ شهریور، یک دستگاه کامیون با بار ۲۰۷ هزار و ۶۲۲ قلم انواع لوازم التحریرخارجی فاقد مجوز گمرکی که از استان‌های جنوبی کشور به مقصد تهران، بارگیری شده بود، کشف شده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.