افشای فقط یک قلم از حاتم بخشی های حکومت ایران

سه شنبه, 14ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

dollar

علی خامنه ای ماهانه ۲۳ میلیون دلار از کیسه ملت به گروه حماس پول می پردازد

حماس در مورد رابطه با ایران: وضع خوب نیست

یک مقام ارشد گروه اسلامگرای حماس از اختلافی کم سابقه بین گروهش و دولت ایران که سالیان طولانی از حامیان اصلی آن بوده، خبر داده است.

غازی حمد، معاون وزیر امور خارجه دولت حماس، در مصاحبه ای اختصاصی به بی بی سی فارسی گفته است که حماس و ایران بر سر جنگ داخلی سوریه اختلاف پیدا کرده اند.

حماس بزرگ ترین گروه فلسطینی فعال در نوار غزه است و در این بخش از سرزمین های فلسطینیان که تحت محاصره نظامی اسرائیل است، قدرت را در دست دارد.
غازی حمد می گوید: “وضع رابطه ما با ایران مثل گذشته نیست. وضع خوب نیست.”

او افزود: “حماس از انقلاب سوریه حمایت می کند، اما ایران از رژیم سوریه پشتیبانی کرده است.”

حماس یک گروه سنی مذهب است که در جنبش اخوان المسلمین مصر ریشه دارد.

به باور ناظران، چنین تمایلاتی خط فکری اسلامگرایان حماس را به مخالفان مسلح بشار اسد که مورد حمایت مصر، عربستان سعودی و قطر هستند، نزدیک می کند.
غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان سال گذشته گفته بود که که جمهوری اسلامی بر سر سوریه با حماس اختلاف نظر دارد اما به گفته او، دو طرف با هم رابطه “ممتاز” و “راهبردی” دارند.

قطع کمک های مالی

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف گزارش داده است که ایران به دلیل آن که حماس در جنگ داخلی سوریه از مخالفان رئیس جمهوری سوریه حمایت کرده، بخش اعظم کمک های مالی اش به این گروه را که حدود ۲۳ میلیون دلار در ماه تخمین زده می شود، قطع کرده است.

معاون وزیر امور خارجه دولت حماس در گفتگویش با بی بی سی فارسی از اظهار نظر درباره جزئیات گزارش این روزنامه بریتانیایی خودداری کرد.

رهبری در تبعید حماس در آغاز در مورد بحران سوریه اعلام بی طرفی کرده بود اما در پی افزایش خشونت ها، دفاترش را در دمشق تعطیل و سرکوب مخالفان را محکوم کرد.

بنا بر گزارش ها، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در این مدت عمدتا در دوحه، پایتخت قطر، به فعالیت هایش ادامه داده است.

تعدادی از مقام های ارشد حماس نیز به قاهره نقل مکان و در مواردی از سیاست ایران در مورد بحران سوریه انتقاد کرده اند.

موسی ابومرزوق، معاون خالد مشعل، نوامبر گذشته در قاهره گفته بود: “ایران برای از دست ندادن افکار عمومی جهان عرب، باید در سیاستش در قبال سوریه تجدید نظر کند.”

ایران در بحران سوریه قویا از حکومت بشار اسد حمایت کرده است

مقام های ارشد ایران حکومت سوریه را “حلقه وصل زنجیره مقاومت” در برابر اسرائیل توصیف می کنند و می گویند که گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و متحدانش در تلاشند که این حلقه که ایران را به گروه هایی مانند حزب الله لبنان متصل می کند، بشکنند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.