“ارائه اسناد دخالت ایران در حمله به عربستان به سازمان ملل متحد”

چهارشنبه, 27ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

برخی از مسئولان آمریکا اعلام کرده‌اند که اسنادی دارند که حکایت از دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان دارد. گفته شده است که آمریکا هفته آینده برخی از این اسناد را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

    
Saudi-Arabien Drohnenangriffe (AFP/F. Nureldine)

ایالات متحده آمریکا ابراز امیدواری کرده است که شورای امنیت سازمان ملل در مورد حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان اقدام کند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که در حال حاضر سرگرم گردآوردی دلایل و مدارک لازمه برای ارائه به سازمان ملل و شورای امنیت هستند. به باور دولت آمریکا، حمله به تاسیسات نفتی عربستان موضوعی با پیامدهای بین‌المللی است و از این منظر نقش شورای امنیت در این رابطه مهم است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار و گفت‌وگو پیرامون حملات روز شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) به پالایشگاه بقیق و میدان نفتی خریص راهی عربستان شده است. هدف از این دیدار، هماهنگ کردن سیاست دو کشور در زمینه مقابله با عاملان این حملات اعلام شده است.

پمپئو پیش از سفر خود به عربستان سعودی اعلام کرده بود که آمریکا اسناد و شواهدی دال بر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در اختیار دارد. مایک پمپئو نخستین سیاستمدار آمریکایی بود که ساعاتی پس از وقوع این حملات انگشت اتهام را متوجه ایران کرد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) با انتشار گزارشی از واشنگتن به آخرین تحولات مربوط به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان پرداخته است.

دخالت ایران در حملات

تا کنون شماری از سیاستمداران آمریکا و از جمله مایک پمپئو از دخالت آشکار ایران در حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سخن گفته بودند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکا، نیز حمله به تاسیسات نفتی عربستان را اعلان جنگ خوانده است. در همین رابطه، دونالد ترامپ از آمادگی نظامی این کشور برای مقابله با عاملان این حملات خبر داده بود.

پس از آن، ترامپ، اظهارات خود را اندکی تعدیل کرد و واکنش و اقدام آمریکا را منوط به مشورت با متحدان و تایید قطعی عاملان اصلی این حملات کرده بود.

مایک پنس، معاون ترامپ در همین ارتباط گفته است: «همان‌گونه که رئیس جمهور گفت، ما خواستار جنگ با هیچ کسی نیستیم، اما آمریکا برای چنین امری آمادگی دارد.»

معاون رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود تاکید کرده بود که کسی نباید در این نکته تردید کند که آمریکا برای دفاع از منافع خود و متحدانش آمادگی کامل دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مسئولان ارشد دولت آمریکا گفته است که دولت ترامپ در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که حملات توسط ایران صورت گرفته و آمریکا تصمیم دارد در مجمع عمومی سازمان ملل، اسناد و مدارک مربوط به این موضوع را ارائه دهد.

دونالد ترامپ نیز در واکنش به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که انجام هرگونه دیدار و مذاکره‌ای با مقامات آمریکایی را منع کرده بود، گفته است: «من هرگز چیزی را ناممکن نمی‌دانم، اما ترجیح من در این لحظه دیدار با او [روحانی] نیست.»

یکی از مسئولان دولت ترامپ، ادعای شورشیان حوثی در مورد حمله به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرد و گفت که آن‌ها مدعی شده‌اند با ۱۰ پهپاد به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده‌اند. حال آنکه دست‌کم ۱۷ نقطه از تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله قرار گرفته و دو بار نیز از بمب‌های هدایت‌شونده دقیق استفاده شده است.

او گفته است که پهپادها و موشک‌هایی که شورشیان حوثی در اختیار دارند هیچ کدام از چنین بردی برای رسیدن به تاسیسات نفتی یاد شده برخوردار نیستند و از این رو، ممکن نیست که این حملات توسط شورشیان حوثی صورت گرفته باشد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.