واکنش مقامات ایران به تحریم بانک مرکزی: بی‌اثر و غیرقابل قبول

شنبه, 30ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، می‌گوید تجارت و مبادلات مالی کشور از راه‌هایی انجام می‌شود که از سوی آمریکا غیرقابل تحریم است

رئیس کل بانک مرکزی ایران تحریم این بانک توسط آمریکا را «بی‌اثر» خواند و وزیر خارجه ایران نیز این اقدام را «خطرناک و ناپذیرفتنی» و «نقض اصول شناخته شده بین‌المللی در مصونیت بانک‌های مرکزی» دانست.

عبدالناصر همتی، شامگاه جمعه، ۲۹ شهریور گفت: «ناکامی‌های مکرر دولت آمریکا در یک سال گذشته نشان می‌دهد که این تحریم‌ها بی‌اثرتر از هر زمان دیگری شده و اقتصاد ایران، تاب‌آوری خود در مقابل تحریم‌ها رابه همگان اثبات کرده است».

وی اضافه کرد: «موفقیت‌های اخیر بانک مرکزی و ثبات بازار نشان می‌دهد که خوشبختانه تجارت و مبادلات مالی کشور از راه‌هایی انجام می‌شود که از سوی آمریکا غیرقابل تحریم است».

رئیس کل بانک مرکزی به راه‌هایی که به گفته او «از سوی آمریکا غیر قابل تحریم است»، اشاره نکرده است.

سخنان آقای همتی در حالی بیان شده که تحریم‌های آمریکا باعث کم‌ارزش شدن پول ملی ایران و ورشکستگی بسیاری از صنایع ایران در ماه‌های گذشته شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد که بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را به فهرست تحریم‌های این کشور افزوده است.

آمریکا همراه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران، شرکتی به نام توسعه تجارت اعتماد پارسه را نیز روز جمعه در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و آن را پوششی برای انتقال پول به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دانست.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز که جهت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است این اقدام را «خطرناک و ناپذیرفتنی» و «نقض اصول شناخته شده بین المللی در مصونیت بانک‌های مرکزی» دانست.

وی در عین حال تاکید کرد که اقدام آمریکا نشان می‌دهد «سیاست فشار حداکثری به پایان خود نزدیک شده است».

آقای ظریف اظهار داشت: «وقتی یک موسسه را چندین بار با عناوین مختلف تحریم می‌کنند، نشان دهنده آن است که آنچه فکر می‌کردند با سیاست فشار حداکثری می‌توانند در ظرف چند ماه مردم ایران را به زانو درآورند، شکست خورده است».

پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۹۴ برخی از تحریم‌ها علیه بانک‌ها و صنایع نفت ایران لغو شدند. ولی با خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ این تحریم‌ها بار دیگر به اجرا گذاشته شدند.

از جمله وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۵ اردیبهشت ۹۷، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی ایران، را به اتهام «تامین» میلیون‌ها دلار منابع مالی برای گروه حزب‌الله لبنان تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ خود حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را دلیل تحریم بانک مرکزی ایران ذکر کرده است.

این حملات را اگرچه حوثی‌های یمن بر عهده گرفته‌اند، اما واشینگتن و ریاض تاکید دارند که ایران پشت آن قرار داشته است تا جایی که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، آن را یک «اقدام جنگی» توصیف کرده است.

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.