فرانسه، آلمان و بریتانیا: ایران مسئول حملات به تاسیسات نفتی عربستان است

سه شنبه, 2ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

دیدار بوریس جانسون ، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون در نیویورک در روز دوشنبه.

دیدار بوریس جانسون ، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون در نیویورک در روز دوشنبه

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه اول مهرماه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و بوریس جانسون در بیانیه‌شان گفته‌اند: «روشن است که ایران پشت حمله به تاسیسات نفتی عربستان قرار دارد. هیچ توضیح احتمالی دیگری وجود ندارد».

آنها اضافه کرده‌اند، این حملات همچنین ضرورت عدم تشدید تنش در منطقه را نشان می‌دهد و بر لزوم تلاش‌های مداوم دیپلماتیک با تعامل همه طرف‌ها تاکید دارد.

دو تاسیسات مهم نفتی عربستان سعودی روز ۲۳ شهریور هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت و باعث کاهش نیمی از تولید نفت این کشور شد.

ریاض و واشینگتن در این زمینه انگشت اتهام را به طرف ایران گرفته‌اند ولی تهران این اتهام را رد کرده است.

حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند ولی آمریکا و عربستان این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که حمله از طرف شمال خاک عربستان بوده و با توجه به دقت و پیچیدگی آن، کار ایران است.

مذاکره تازه درباره برنامه اتمی و امنیت منطقه

رهبران این سه کشور اروپایی همچنین در بیانیه خود بر ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کرده‌اند.

آنها در این بیانیه تصریح کرده‌اند: «زمان آن فرا رسیده است که ایران مذاکرات درازمدت برای برنامه اتمی و امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد».

رهبران سه کشور اروپایی گفته‌اند: ما از ایران می خواهیم به چنین گفت وگویی متعهد شود و از هرگونه تحریک و تشدید تنش خودداری کند.

در حالی این سه رهبر اروپایی خواستار مذاکرات تازه با ایران شده‌اند که پیشتر رئیس جمهور فرانسه گفته بود، همچنان امیدوار است که میانجی‌گری بین ایران و آمریکا باعث کاهش تنش در خلیج فارس شود.

امانوئل مکرون به روزنامه لوموند فرانسه گفت: «ایرانی‌ها در زمینه شرط و شروط انعطاف دارند اما در مورد زمان‌بندی نه. آنها معتقدند که [مذاکره] تنها باید بعد از این روند [لغو تحریم‌ها] انجام شود. این در حالی است که هدف ایالات متحده این است که جلسه [مذاکره] در آینده نزدیک برگزار شود».

کریستین امانپور، گزارشگر ارشد اخبار بین‌المللی شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز شنبه به نقل از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نوشت که حسن روحانی مایل به دیدار با دونالد ترامپ است، به شرطی که «در قبال برداشتن تحریم‌ها ‘نظارت دائمی بر تاسیسات اتمی ایران [انجام گیرد]».

در همین زمینه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص میانجیگری امانوئل مکرون برای حل مناقشه با ایران گفت: ما به میانجی احتیاجی نداریم… انها می‌دانند باید به چه کسی تماس بگیرند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.