نگاهی به ادعاهای روحانی در سازمان ملل| رشد اقتصادی: پایین‌تر از جیبوتی؛ دموکراسی: یک قرن زندان برای مخالفان حجاب اجباری

پنجشنبه, 4ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه سوم مهرماه در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، همزمان با تظاهرات جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی در نیویورک، سخنرانی کرد.

از نظر بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی آن بخش از سخنان حسن روحانی که مربوط به مذاکره با آمریکا می‌شد در کانون توجه قرار گرفت؛ جایی که روحانی با استناد به دستور رهبر جمهوری اسلامی، خواستار رفع تحریم‌ها برای بازگشت به مذاکره شد.

اما سخنان حسن روحانی بخش‌های دیگری نیز داشت که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

شاید جنجالی‌ترین ادعای رئیس جمهوری اسلامی ایران ادعای رشد و ثبات اقتصادی بود که گفت: «اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷، بالاترین نرخ رشد اقتصادی در جهان را همراه با کاهش مستمر نرخ تورم، تجربه کرد و امروز هم، علی‌رغم التهابات ناشی از عوامل خارجی در یک سال و نیم گذشته، بار دیگر به مسیر رشد و ثبات بازگشته است. رشد تولید ناخالص داخلی ایران، بدون نفت، در ماه‌های اخیر، مجددا مثبت شده و تراز تجاری کشور، همچنان مثبت است.»

اکانت توئیتری «فکت نامه» این ادعای روحانی را «نادرست» توصیف کرده و نوشته است: «بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷، ۳/۷ درصد بود و در میان ۱۹۳ کشور در جایگاه ۸۷ قرار داشت.»

 
FactNameh | فکت‌نامه@factnameh
 

روحانی در سازمان ملل: ایران در سال ۲۰۱۷ بالاترین نرخ رشد اقتصادی جهان را داشت.
این ادعای روحانی نادرست است. بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷، ۳/۷ درصد بود و در میان ۱۹۳ کشور در جایگاه ۸۷ قرار داشت.https://factnameh.com/fact-checks/20۱۹-۰۹-۲۵-iran-economic-growth.html 

مشاهده عکس در توییتر
توییت‌های دیگر FactNameh | فکت‌نامه را ببینید
 
 

محمد مساعد، روزنامه‌نگار اقتصادی هم یادآوری کرده است که نرخ رشد اقتصادی ایران در آن سال در منطقه هم پایین‌تر از کشورهایی مثل ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان، و حتی جیبوتی بود.

 
محمد مساعد@mohammadmosaed
 

ادعای در سازمان‌ملل درباره بالاترین جهان برای ایران در سال۲۰۱۷ عجیب و غریب و شبیه شوخی بود.

نرخ رشد اقتصادی ایران در آن سال ۳.۷% بود که در همین منطقه خودمان هم پایین‌تر از کشورهایی مثل ترکیه(۷.۴) تاجیکستان(۷.۶) قزاقستان(۴.۱) و حتی (۴) بود.

۴۳۱ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند
 
 

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود «راه حل نهایی صلح و امنیت خاورمیانه» را «دموکراسی در داخل؛ و دیپلماسی در خارج» دانست که این موضوع نیز با واکنش کاربران مواجه شده است.

فرج سرکوهی، نویسنده و روزنامه‌نگار، برای دموکراسی مدنظر جمهوری اسلامی «انتخاب روحانی از میان نامزدهای شورای نگهبان در غیبت آزادی حزب‌ها و رسانه‌ها، سرکوب آزادی بیان، سلب حق نامزد شدن و فعالیت آزاد همه شهروندان» را مثال زده و نمونه دیپلماسی جمهوری اسلامی را وضعیت سوریه و یمن دانسته است.

کاربر دیگری هم به سرکوب شدید مخالفان حجاب اجباری به عنوان یک نمونه از «دموکراسی» در ایران اشاره کرده است: «در هفته‌های اخیر به چند زن که به یک تکه پارچه به نام حجاب اعتقاد نداشتند بیش از یک قرن حبس داده شد. نتیجه دیپلماسی در خارج هم آرامکو است که هنوز هم نتوانسته کار خود را از سر بگیرد.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.