محمد عبدی: افتتاح جشنواره لندن؛ از اسکورسیزی تا کودتای ۲۸ مرداد

پنجشنبه, 11ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

«کودتای ۳۲» (Coup 53) ساخته تقی امیرانی‌ست که در بخش مسابقه فیلم‌های مستند به نمایش درمی‌آید. 

«کودتای ۳۲» (Coup 53) ساخته تقی امیرانی‌ست که در بخش مسابقه فیلم‌های مستند به نمایش درمی‌آید. 

جشنواره جهانی فیلم لندن چهارشنبه شب (دوم اکتبر، دهم مهر) با نمایش فیلم بریتانیایی «داستان شخصی دیوید کاپرفیلد» ساخته آرماندو لانوچی افتتاح شد.

این جشنواره که از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان محسوب می‌شود امسال شصت و سومین دوره‌اش را برگزار می‌کند. طی سال‌های طولانی این جشنواره به صورت «جشنواره جشنواره‌ها» برگزار می‌شد و از بخش مسابقه خبری نبود، اما انستیتو فیلم بریتانیا، برگزار کننده این جشنواره، چند سالی است که با اضافه کردن بخش مسابقه، سعی دارد جلوه تازه ای به آن بدهد.

با این حال جشنواره لندن هنوز به خاطر مرور جمعی از بهترین‌های سال از نظر برگزارکنندگان شهره است و امسال ۳۴۵ فیلم از سراسر جهان را میزبانی می‌کند.

سینمای ایران

گردانندگان جشنواره در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به سینمای ایران نشان نداده‌اند و امسال هم تنها یک فیلم بلند داستانی از میان خیل انبوه فیلم‌های ایرانی متقاضی شرکت در این جشنواره، پذیرفته شده است: «سرخپوست».

سرخپوست دومین ساخته نیما جاویدی است که با فیلم اولش، «ملبورن»، در جشنواره ونیز حضور داشت و در جشنواره‌های مختلف دیگری هم شرکت کرد.

تصویری از پریناز ایزدیار در فیلم سرخپوست (عکاس: محمد بدرلو)

تصویری از پریناز ایزدیار در فیلم سرخپوست (عکاس: محمد بدرلو)

نوید محمدزاده در نقش یک رئیس زندان در منطقه ای دورافتاده در سال ۱۳۴۶ نقش متفاوتی را در این فیلم تجربه کرده و بازیگران شناخته‌شده دیگری چون پریناز ایزدیار، ستاره پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی در آن بازی دارند.

این فیلم روز پنج شنبه (یازدهم مهر) اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کند و قرار است دست‌اندرکاران فیلم هم در نمایش آن حاضر شوند.

اما پر سر و صداترین فیلم مربوط به ایران در جشنواره امسال، فیلمی است به نام «کودتای ۳۲» (Coup 53) ساخته تقی امیرانی که در بخش مسابقه فیلم‌های مستند به نمایش درمی‌آید.

این فیلم که به عنوان محصول مشترک ایران، آمریکا و بریتانیا، نمایش خواهد داشت، داستان دخالت آمریکا و بریتانیا در کودتای مرداد ۱۳۳۲ در ایران را روایت می‌کند؛ روایتی که فیلمساز می‌گوید حاصل ده سال تحقیق اوست.

این فیلم که توسط والتر مارچ تدوینگر شناخته شده فیلم‌هایی چون «اینک آخرالزمان» (فرانسیس فورد کوپولا) و «بیمار انگلیسی» (آنتونی مینگلا) تدوین شده، اولین نمایشش را در جشنواره لندن در روز شنبه این هفته (سیزدهم مهر) تجربه خواهد کرد.

فیلم کوتاه «گسل» ساخته سهیل امیرشریفی هم در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه نمایش خواهد داشت و برای دریافت جایزه با یازده فیلم از کشورهای مختلف رقابت خواهد کرد.

فیلم کوتاه «شهربازی» ساخته کاوه مظاهری هم دیگر فیلم ایرانی شرکت‌کننده در این جشنواره است که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.

سینمای جهان

در بخش مسابقه فیلم‌های بلند، امسال ده فیلم به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. برخی از این فیلم‌ها اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کنند و برخی دیگر نظیر «نامزد کامل» ساخته هیفا المنصور، در جشنواره‌های دیگر نمایش داشته‌اند. فیلم المنصور بازگشتی است به فضای عربستان سعودی، ساخته این تنها فیلمساز زن این کشور که باز به مشکلات زنان در یک جامعه بسته اشاره دارد.

ایرلندی

ایرلندی

اما نمایش‌های «گالا» بخش مهمتری در جشنواره لندن هستند. امسال تازه‌ترین فیلم مارتین اسکورسیزی به نام «ایرلندی» یکی از فیلم‌های چشمگیر جشنواره است که همه انتظار تماشای آن را در جشنواره کن یا ونیز داشتند اما به طرز عجیبی از جشنواره‌های نیویورک و لندن سردرآورد.

این نهمین همکاری اسکورسیزی با رابرت دنیرو است و قرار است هر دو در جلسات ویژه‌ای به بحث و گفت‌وگو با تماشاگران بنشینند.

در بخش‌های مختلف جشنواره لندن، غالب فیلم‌های شاخص جشنواره‌های کن، ونیز، برلین، لوکارنو و تورنتو را می‌توان یافت که از جمله دیدنی ترین آنها باید به «قددراز» (کانتمیر بالاگوف)، «پرتره زنی در آتش» (سلین شیاما)، «مادری» (مائورا دلپرو) و «یک روز سپید سپید» (هلینور پالماسون) اشاره کرد.

بخش «گنجینه» این جشنواره هم طبق معمول هر ساله، چندین فیلم دیدنی از سینمای کلاسیک را عرضه می‌کند که امسال فیلم‌های کمتر دیده‌شده‌ای از باد بوتیچر، راجر کورمن، فرانچسکو روزی و ژان اپستاین در میان آنها قرار دارند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.