‘آزادی در قفس’؛ واکنش‌ها به حفاظ‌کشی و توقف بلیت‌فروشی به زنان

پنجشنبه, 18ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

‘حفاظ‌کشی’ جایگاه زنان در ورزشگاه آزادی

اروند پویا

فدراسیون فوتبال ایران در اطلاعیه‌ای خطاب به زنانی که بلیت بازی ایران و کامبوج را خریده‌اند اعلام کرد که از ورودی شرقی ورزشگاه آزادی وارد استادیوم شوند: “بانوان گرامی جهت حضور در ورزشگاه آزادی می‌بایست از طریق پارکینگ اتوبوس‌رانی جنب درب شرقی در این مجموعه حضور یابند.”

فدراسیون فوتبال به زنان یادآوری کرده است که “باید با همراه داشتن کارت ملی و پرینت بلیت مسابقه از ساعت ۱۳:۳۰ وارد پارکینگ اتوبوس‌رانی ضلع شرقی ورزشگاه شوند.”

‘ما بلیت بیشتری می‌خواهیم’

دیشب گروهی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص توییتر نسبت به توقف فروش بلیت به زنان و اعمال محدودیت بر تعداد جایگاه‌های زنان دراستادیوم آزادی اعتراض کردند.

آنها تلاش می‌کردند با هشتگ‌های #WakeUpFifa و #WeWantMoreTickets فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال را از “تخطی” فدراسیون فوتبال ایران از دستورالعملی که به فدراسیون فوتبال ایران داده است، آگاه کنند.

طبق اعلام فیفا زنان ایرانی باید تا وقتی که صندلی خالی در ورزشگاه آزادی هست بتوانند آزادنه و بدون هیچ محدودیتی بلیت تهیه کنند.

زنان بیشتر از مردان بلیت خریده‌اند

این در حالی است که بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا از مجموع حدود ۷۵ هزار صندلی ورزشگاه آزادی، مردان تنها ۲۵۰۰ بلیت الکترونیکی را برای بازی ایران و کامبوج خریده‌اند. در مقابل، زنان از جمعه شب تا شنبه صبح ۳۵۰۰ بلیتی که برای فروش گذاشته شده بود را “در چند دقیقه” خریدند.

پارکینگ ‘زنانه-مردانه’

بنابر اعلام پلیس یگان ویژه ایران، پارکینگ‌های ۱۹ و ۲۰ در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی “مختص ورود زنان خواهد بود و از این دو پارکینگ هیچ تماشاگر مردی حق ورود به ورزشگاه را ندارد.”

تفکیک جنسیتی پارکینگ‌های ورزشگاه آزادی واکنش اعتراضی گروهی از مردان و زنان را که خانوادگی قصد دارند مسابقه تیم‌ملی ایران با کامبوج را تماشا کنند برانگیخته است.

آنها می‌گویند “زنانه-مردانه کردن پارکینگ‌ها” وقت زیادی رااز خانواده‌ها تا رسیدن به صندلی‌های آزادی خواهد گرفت.

حسن کرمی، فرمانده نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی که مسئولیت انتظامی ورزشگاه آزادی را بر عهده دارد گفته است که “نیروهای پلیس خانم نیز قرار است در این پارکینگ‌ها مستقر شوند تا بانوان را به سمت ورودی‌های ورزشگاه راهنمایی کنند.”

آقای کرمی پیش از این گفته بود که پلیس مخالف حضور زنان در ورزشگاه آزادی است اما با اختصاص ۱۵۰ پلیس زن در برگزاری مسابقه با حضور تماشاگران زن همکاری می‌کند: “امنیت زنان برای پلیس مهم است و چون پلیس می‌داند که فضا آماده حضور بانوان نیست، مخالف حضور زنان دراستادیوم‌های ورزشی است. یگان ویژه برای کنترل، بازرسی و ایجاد نظم و امنیت زنان از یک گروهان پلیس زن یگان ویژه استفاده خواهد کرد که تقریبا حدود ۱۵۰ نفر هستند.”

‘آزادی در قفس’

عکسی از “حفاظ‌کشی” جایگاه ویژه زنان در ورزشگاه آزادی منتشر شده که نشان می‌دهد کارگران مشغول جوش دادن فنس‌های فلزی بلند برای جایگاه ویژه زنان در ورزشگاه هستند. این عکس با عناوینی مانند “زنان در قفس” یا “آزادی در قفس” در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را “آزاردهنده و توهین‌آمیز” خوانده‌اند.

این حفاظ‌کشی البته بعضی نگرانی‌ها را پیرامون ایمنی جایگاه زنان برانگیخته است. همه صندلی‌های چهار جایگاه‌ ویژه زنان برای مسابقه ایران مقابل کامبوج پیش‌خرید شده است و فنس‌کشی دور جایگاه سئوالاتی را در مورد چگونگی کنترل جابجایی جمعیت فشرده در هنگام بروز احتمالی تنش و استرس ایجاد کرده است.

ابهام در پخش تصاویر تماشاگران زن از تلویزیون دولتی ایران

پخش زنده تلویزیونی تصاویر تماشاگران زن مسابقه ایران و کامبوج در دور مقدماتی جام‌جهانی در هاله‌ای از ابهام است. مهدی هاشمی، تهیه‌کننده برنامه فوتبال برتر که معمولا بیشتر مسابقات فوتبال تیم‌ملی ایران و لیگ برتر این کشور را زنده از شبکه سوم تلویزیون دولتی پخش می‌کند، در واکنش به موضوع پخش تصاویر حضور زنان در استادیوم آزادی در بازی ایران- کامبوج به خبرگزاری‌ها گفته است: “بازی به صورت زنده روی آنتن می‌رود. من درباره پخش تصاویر زنان در این بازی حرفی نمی‌زنم، در بسکتبال و والیبال تصاویر حضور خانم‌ها پخش می‌شد، اما در فوتبال را نمی‌دانم. ان‌شاءالله پخش خواهد شد.”

‘عکاسان زن ایرانی اجازه ورود ندارند’

با اینکه فدراسیون فوتبال ایران و وزارت ورزش این کشور مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ آزادی برای تماشای بازی‌های ملی را صادر کرده‌اند، هنوز زنان خبرنگار و عکاس ایرانی حق ورود به استادیوم و پوشش خبری و عکاسی از این مسابقه را پیدا نکرده‌اند. گفته می‌شود این مشکل برای خبرنگاران و عکاسان زن خارجی وجود ندارد و برای آنان کارت ورود صادر می‌شود.

روزنامه ایران ورزشی از تأیید نهایی درخواست ۵۰ خبرنگار و عکاس از ۲۰ رسانه مختلف خبر داده و نوشته است که “۱۵ نفر از این ۵۰ خبرنگار را زنان خبرنگاری تشکیل می‌دهند که به احتمال زیاد برای انعکاس حال و هوای زنان ایرانی به ایران سفر می‌کنند.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.