نخست‌وزیر اتیوپی برنده جایزه نوبل صلح شد

جمعه, 19ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

ابی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی به دلیل عملکردش در این مقام، چه در عرصه داخلی و چه در زمینه برقراری صلح با اریتره برنده جایزه صلح نوبل شد.

    
Friedensnobelpreis 2019 Äthiopien | Ministerpräsident Abiy Ahmed (Getty Images/AFP/E. Soteras)

ابی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال معرفی شد.

او به دلیل عملکردش در مقام نخست وزیری اتیوپی، چه در عرصه داخلی و چه در زمینه برقراری صلح با اریتره برنده این جایزه شد.

پیشتر از گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست از سوئد، نخست وزیر نیوزلند، سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان دیگر نامزدهای دریافت این جایزه نام برده شده بود.

در مراسم معرفی برنده جایزه صلح نوبل امسال، گفته شد که با توجه به نامزدهای مطرح، انتخاب برنده کاری دشوار بوده است، اما نخست‌وزیر اتیوپی، به عنوان دومین کشور پرجمعیت آفریقا (با بیش از ١٠٢ میلیون نفر جمعیت)، به دلیل اقداتی که در آزادسازی فضای سیاسی در داخل کشور و نیز برقراری صلح با اریتره شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

ابی احمد علی در ماه مارس سال گذشته به عنوان دوازدهمین نخست وزیر اتیوپی قدرت را در دست گرفت. او از همان زمان اعلام کرد که مصمم است گفت‌گوهای صلح بر سر مناقشات ارضی با اریتره را از سرگیرد.

در دوران نخست‌وزیر ابی احمد علی، بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد شدند. او دست به اصلاحات گسترده‌ای زد و از جمله شکنجه را ممنوع اعلام کرد. ابی احمد همچنین توجه ویژه‌ای به مسایل زیست‌محیطی دارد و در میان دولتمردان جهان صاحب رکورد کاشت بیشترین درخت است.

او که سرهنگ پیشین ارتش است از حدود نه سال پیش وارد سیاست شد. ابی احمد علی، در آگوست سال ۱۹۷۶، از پدری مسلمان و مادری مسیحی زاده شد. ابی احمد که خود بعدا دین مسیحیت را انتخاب کرد، از پیروان یکی از فرقه‌های اقلیت مسیحی در اتیوپی است.

اعلام استقلال اریتره از اتیوپی در سال ١٩۶١، سرآغاز جنگی سی ساله بین دو کشور شد. با آنکه سازمان ملل متحد در سال ١٩٩٣ اریتره را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت، اما اختلافات مرزی و مناقشات این دو کشور پایان نپذیرفت.

اکنون کمیته جایزه صلح نوبل می‌گوید کوشش‌های ابی احمد منجر به پایان دادن به این منازعه درازمدت شده است.

این کمیته همچنین ابراز امیدواری کرده است که اهدای جایزه صلح نوبل به نخست وزیر اتیوپی، او را در دستیابی به صلح و آشتی یاری دهد.

ابی احمد، صدمین برنده جایزه صلح نوبل است که از سال ۱۹۰۱ اهدا می‌شود. مراسم اهدای این جایزه، به ارزش نه میلیون کرون سوئد،  به نخست وزیر اتیوپی در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.