شکایت خانواده سیدامامی از صداوسیما ایران رد شد

یکشنبه, 21ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

پیام درفشان، وکیل خانواده کاووس سیدامامی از متهمان پرونده فعالان محیط زیست که مقامات ایرانی اعلام کردند در زندان خودکشی کرده است، خبر از رد شکایت خانواده وی از صداوسیما حکومتی ایران توسط دادگاه فرهنگ و رسانه داده است.

خانواده آقای امامی از صدا و سیما ایران بابت پخش مستندی با عنوان “منطقه ممنوعه” شکایت کرده بودند که شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه قرار منع تعقیب صادر کرده است.

به گفته آقای درفشان، فرزندان کاووس سیدامامی به عنوان اولیای دم، از رئیس سازمان صداوسیما، معاون سیاسی این سازمان، مدیر شبکه دوم سیما، تهیه‌کننده و مسئول سازمانی برنامه ۲۰:۳۰ و تهیه‌کننده و عوامل تولید و آمر تهیه برنامه منطقه ممنوعه شکایت کرده بودند.

در تیر ١٣٩٧ برنامه‌ای با عنوان “منطقه ممنوعه” در بخش خبری ٢٠:٣٠ تلویزیون دولتی ایران پخش شد که با انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی ادعای مقام‌های قضایی یعنی “جاسوسی و ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل” و اعتراف به جرم قبل از قبل از خودکشی را تکرار می‌کرد. خانواده سید امامی از این برنامه که در آن هیچ “مدرک مستدلی” ارائه نشد به اتهام “هتک حرمت” به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کردند.

آقای درفشان می‌گوید که بازپرس پرونده با استناد به لوایح دفاعی صداوسیما عنوان کرده که “برنامه منطقه ممنوعه عیناً همان محتوایی است که از سوی نهادهای ذی‌ربط امنیتی به سازمان صدا و سیما ارسال و بدون دخل و تصرف برای مردم اطلاع رسانی شده و این سازمان نه تنها مجاز بلکه مکلف به پخش برنامه بوده است.”

سازمان محیط زیست ایران معتقد است که فعالان محیط زیست دستگیر شده جرمی مرتکب نشده‌اند و “هیات چهار نفره دولت به این نتیجه رسیده که فعالان بازداشت شده باید آزاد شوند چون هیچ سندی برای اثبات تهمت‌هایی که به این افراد زده شده، وجود ندارد” اما قوه قضائیه اصرار دارد که آنها جاسوسی می‌کرده‌اند.

کاووس سیدامامی شهروند ایرانی – کانادایی در جریان پرونده فعالان محیط زیستی در ایران زندانی شد و چندین هفته پس از بازداشت به طرز بحث‌انگیزی فوت کرد.

مقام‌های قضایی ایران گفتند کاووس سید امامی در زندان “خودکشی” کرده است، ادعایی که از سوی خانواده آقای سیدامامی پذیرفته نشد.

پیش از اینکه مقام‌های قضایی ایران، خبر مرگ کاووس سید امامی را به خانواده‌اش بدهند، همسرش مریم ممبینی “سه ساعت بازجویی” و “تهدید” شده بود.

به گفته خانواده سید امامی، آنها از خانم ممبینی تعهد کتبی گرفتند که با رسانه‌ها صحبت نکند وگرنه بازداشت خواهد شد.

حدود یک ماه بعد از مرگ آقای سید امامی در زندان، پاسپورت خانم ممبینی ضبط و جلوی خروج او از ایران و پیوستن به پسرانش رامین و مهران گرفته شد.

خانم ممبینی در نهایت روز جمعه گذشته (۱۹ مهر) توانست پس از بیش از ۵۰۰ روز ممنوع‌الخروجی، در کانادا به فرزندانش ملحق شود.

از زمان انتشار مرگ غیرمنتظره آقای سید امامی، حکومت ایران شماری از فعالان محیط زیست را با اتهام جاسوسی دستگیر کرده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.