نماینده مجلس: واردات قطعات خودرو در انحصار ۵ یا ۶ نفر است

دوشنبه, 29ام مهر, 1398
اندازه قلم متن
حسینی کیاحق نشر عکسICANA

جواد حسینی کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از انحصار واردات قطعات خودرو در میان ۵ یا ۶ نفر خبر داده است؛ او البته به نامی اشاره نکرده است.

به گزارش خانه ملت، خبرگزاری وابسته به مجلس، آقای حسینی کیا گفته “از آنجایی که واردات قطعات تنها در اختیار۵ یا ۶ نفر است نایاب شدن برخی قطعات در بازار امر دور از انتظاری نیست چراکه انحصار، فساد ایجاد می‌کند.”

به گفته او: “در برخی موارد قطعه وارد کشور می‌‌شود اما افراد از توزیع آن خودداری می‌کنند در واقع مافیاهای قدرت، واردات را در اختیار دارند اما با هدف افزایش قیمت از عرضه به بازار خودداری می‌کنند.”

آقای حسینی کیا همچنین گفته است: ” اگرچه خودرو از حدود ۱۲۰۰ قطعه تشکیل شده است که ۴۷۱ قطعه آن وارداتی است.”

با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تامین قطعات برای خودروسازان داخلی سخت‌تر شد و مراودات مالی آنها با دنیای خارج تنگ شد.

بعضی از فعالان صنعت خودروسازی افزایش قیمت خودرو از زمان اجرایی شدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را به مسائلی نظیر کمبود تخصیص ارز و ترخیص ضعیف قطعات از گمرک نسبت می‌دهند؛ قیمت پراید در مقطعی تا بالای ۵۰ میلیون تومان هم پیش رفت که بعدا فروکش کرد.

زیان انباشته سایپا در بهار امسال (۱۳۹۸) به بیش از ۶/۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به بهار سال گذشته بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.حق نشر عکسMEHR
زیان انباشته سایپا در بهار امسال (۱۳۹۸) به بیش از ۶/۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بهار سال گذشته بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی نیز امروز به نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته: “خودروسازان در طول سال های گذشته بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند.”

رئیس بانک مرکزی همچنین گفته است: “من سال گذشته اعلام کردم که چهار هزار میلیارد تومان نقدیندگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تنها با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می‌دهند اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند.”

بنابر اعلام انجمن خودروسازان ایران در حال حاضر خودروسازان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهی دارند.

این بدهی انباشته باعث بی‌تمایلی ارائه قطعه به خودروسازان شده است.

صحبت از انحصار واردات قطعات خودرو در بین ۵-۶ نفر حالی مطرح شده که هم اکنون یکی از بزرگترین پرونده‌های مربوط به “فساد” در صنعت خودروسازی در جریان است.

از اوایل مهرماه محاکمه مدیران گروه صنعتی “عظام”، به اتهام “تحصیل مال نامشروع” به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان آغاز شده است.

عباس ایروانی، متهم ردیف اول این پرونده و مدیر گروه این گروه با مجموعه‌ای از اتهامات مالی مانند “فرار مالیاتی، خروج ارز، عدم پرداخت معوقات بانکی، جعل اظهارنامه‌های گمرکی و قاچاق قطعات خودرو” روبه‌رو است.

“فساد ۷۶۴ میلیون دلاری در کنار بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی و پرداخت‌های رشوه به مسئولان” از جمله اتهامات آقای ایروانی است.

گروه قطعات خودروی “عظام”، یک گروه بزرگ صنعتی است که به نوشته وب سایت این گروه از ۱۲ کارخانه تشکیل شده است و در سال ۱۳۷۶ تاسیس شده است.

از عباس ایروانی به عنوان یکی از سرمایه‌داران عمده حال حاضر در ایران نام برده می‌شود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.