افزایش قیمت مسکن و رکود معاملات در تهران در گزارش تازه مرکز آمار

دوشنبه, 29ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

مرکز آمار ایران در گزارشی که امروز یکشنبه (۲۸ مهر) درباره تحولات بازار زمین و مسکن در تهران منتشر کرده از افزایش شدید قیمت‌ها در بهار امسال در مقایسه با همین فصل در سال ۱۳۹۷ خبر داده است.

بر اساس این گزارش، قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تهران در بهار امسال در مقایسه با پارسال ۱۷۴/۶ درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در همین مدت حدود ۱۱۰ درصد اعلام شده است.

در بخشی از این گزارش به بازار اجاره در پایتخت هم اشاره شده؛ “متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع خانه مسکونی معامله شده در شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است.”

مرکز آمار کاهش تعداد معاملات ملکی در تهران در این مدت را بیش از ۴۵ درصد اعلام کرده است.

داده‌های اعلام شده در گزارش مرکز آمار با سایر گزارشهای رسمی که درباره بازار مسکن در این مدت اعلام شده همخوانی دارد؛ در همه این گزارش‌ها به افزایش قیمت و رکود معاملات در بازار مسکن اشاره شده است.

مسکن

بانک مرکزی ایران هم اوایل مهر ماه در گزارشی به تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریور ماه امسال پرداخت که در این گزارش رکود شدید معاملات در پایتخت به روشنی مشهود بود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات انجام گرفته در کلان‌شهر تهران در شهریور ماه امسال هم در مقایسه با ماه قبلی امسال (مرداد) و هم در مقایسه با ماه مشابه سال قبل (شهریور ۱۳۹۷) به شدت افت کرده است.

کاهش تعداد معاملات مسکن در تهران در شهریور امسال نسبت به مرداد حدود ۱۵ درصد بوده ولی این تعداد در مقایسه با شهریور پارسال ۷۳ درصد کمتر شده است که رقم قابل توجهی است.

از کل ۲۲ منطقه تهران، گرانترین خانه‌هایی که در شهریور ماه معامله شدند مربوط به منطقه یک تهران بود که متوسط قیمت آن برای هر متر مربع حدود ۲۵ میلیون تومان بود است.

ارزانترین خانه‌های تهران هم در همین مدت در منطقه ۱۹ پایتخت بودند که قیمت متوسط آن برای هر متر مربع حدود ۵ میلیون ۶۸۰ هزار تومان بوده است.

میدان ونک- منطقه سه تهران در شهریور ماه کمترین معاملات مسکن پایتخت را بخود اختصاص دادحق نشر عکسIRNA
میدان ونک- منطقه سه تهران در شهریور ماه کمترین معاملات مسکن پایتخت را بخود اختصاص داد

با کاهش ارزش ریال در سال‌های اخیر و افزایش نرخ تورم، قیمت مسکن هم در ایران رو به افزایش گذاشت و به تبع آن نرخ اجاره بها هم افزایش یافت.

یکی از دلایل افزایش قیمت کمبود عرضه مسکن بوده که به تشدید گرانی و اجاره بها دامن زده است تا جایی که در تابستانی که گذشت رسانه‌های ایران گزارش‌هایی درباره چادرنشینی هم منتشر کردند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی البته در گزارشی گفته با احتساب واحدهای مسکونی خالی، تعداد خانه‌های موجود پاسخگوی نیازهاست.

بر اساس اظهارات رسمی مقام‌های ایرانی، بیش از شش میلیون خانوار در ایران اجاره‌نشین هستند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.