به هیات ایرانی برای شرکت در اجلاس بانک جهانی روادید داده نشد

جمعه, 3ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

دولت آمریکا برای شرکت هیات متشکل از نمایندگان وزرات امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران در نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول روادید صادر نکرد. وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران نیز سفر خود را لغو کرد.

    
default

“تجارت نیوز” روز پنج‌شنبه دوم آبان (۲۴ اکتبر) از عدم صدور روادید برای هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی ایران، از جمله جانشین هیات عامل و مشاوران این هیات، جهت شرکت در اجلاس سالانه ۲۰۱۹ گروه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن خبر داد.

در پی عدم صدور روادید برای هیات ایرانی، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی نیز قرار سفر خود به واشنگتن را لغو کرد. او تنها کسی بود که ویزای آمریکا را دریافت کرده بود. دژپسند در نامه‌ای به دیوید مالپاس، رئیس گروه بانک جهانی، به این اقدام دولت آمریکا اعتراض کرد. او در این نامه نوشت که دولت آمریکا در برابر جمهوری اسلامی «موانع بی‌اساس و اعمال محدودیت‌های غیرقانونی، بی‌سابقه و خصمانه» ایجاد می‌کند.

وبسایت رسمی وزارت اقتصاد و دارایی ایران ضمن اعلام خبر لغو سفر وزیر به اساسنامه بانک جهانی استناد کرده است که از مفاد آن «عدم اتخاذ رویکرد سیاسی در قبال هیات‌های اقتصادی اعزامی از کشورهای عضو بانک و همچنین لزوم مصونیت اعضای هیات عامل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول» است. 

در این وبسایت همچنین آمده است که ندادن روادید به ایران «خلاف موازین حقوق بین‌الملل و اصل برابری دولت‌ها به عنوان یکی از مبانی اولیه مورد تاکید بانک‌های توسعه‌ای چندجانبه است و نادیده گرفتن آن، اصول حکمرانی عادلانه موسسات توسعه‌ای بین‌المللی را مخدوش و بی‌اعتبار می‌سازد».

این اولین بار نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی برای شرکت در نشست‌های بین‌المللی در آمریکا با مشکل روادید مواجه می‌شوند. در سپتامبر امسال و در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز اگرچه روادید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه این کشور، صادر شد، اما برای آنها محدودیت تردد به اجرا گذاشته شد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توییتی در تاریخ ۱۹ سپتامبر نوشت که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، تلاش کرده است تا صدور ویزا برای هیات ایرانی را به تاخیر بیاندازد.

خبرگزاری ایسنا در جریان این ماجرا نوشت که ویزایی که برای روحانی صادر شده محدودیت تردد دارد و او صرفا می‌تواند بین محل اقامت و مقر سازمان ملل و نمایندگی ایران در این سازمان رفت و آمد کند. محمد جواد ظریف نیز پس از ورود به نیویورک و در جریان مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از مقام‌های آمریکایی گفت که آنها «ویزایش را با اغماض صادر کرده‌اند وگرنه واجد دریافت آن نبوده است».

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در این رابطه گفته بود: «دیپلمات‌های آمریکایی دور تهران نمی‌چرخند. برای همین هم ما دلیلی نمی‌بینیم که دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در اطراف نیویورک پرسه بزنند.»

نام وزیر خارجه ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. او در سفر قبلی به نیویورک نیز تنها حق رفت و آمد به مقر سازمان ملل و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی را داشت. محدودیت یاد شده در سال‌های قبل نیز وجود داشته است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.