ناراضیان عراق خواستار سقوط رژیم و تغییر قانون اساسی هستند

دوشنبه, 6ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

صحنه ای از تظاهرات اعتراض های خیابانی عراق علیه فساد

به گفتۀ کمیسیون دولتی حقوق بشر عراق در ناآرامی های امروز بغداد دست کم پنج تظاهرکننده کشته شدند. همزمان ارتش عراق با انتشار بیانیه ای مقررات منع رفت و آمد در پایتخت اعلام کرد. به موجب این تصمیم عبور و مرور در بغداد از نیمه شب تا شش صبح ممنوع اعلام شده، در حالی که مردم ناراضی در میدان التحریر بغداد دست به تحصن زده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از بغداد تا بصره، از دیوانیه تا ناصریه،  هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان عراق امروز دوشنبه بیست و هشتم اکتبر به صفوف تظاهرکنندگان ناراضی این کشور پیوستند و اعلام کردند که تا سقوط رژیم بغداد و تغییر قانون اساسی کشور به مدارس و دانشگاه ها بازنخواهند گشت.  

خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است که نیروهای ضدشورش در اطراف دانشگاه های بغداد مستقر شده اند. دیروز ارتش عراق با تهدید جوانان این کشور اعلام کرد : “با کسانی که مانع ادامۀ درس ها در مدارس و مؤسسات آموزشی و یا فعالیت دستگاه های اداری می شوند شدیداً برخورد خواهد شد.”

وزیر آموزش عالی عراق از معترضان خواسته است که دانشگاه ها را درگیر اعتراض های خیابانی نکنند. با این حال، در بسیاری از دانشگاه های کشور از جمله در شهر دیوانیه استادها و دانشجویان دانشگاه های دولتی و خصوصی با برگزاری تحصن های ده روزه خواستار سقوط رژیم بغداد شده اند.

علاوه بر سندیکاها، وکلا و مهندسان نیز به اعتراض های عمومی پیوسته اند درحالی که اعتصاب کنندگان از ورود افراد به اداره های دولتی جلوگیری می کنند.

در شهرهای ناصریه، کوت و بصره در جنوب عراق امروز هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان به صف تظاهرکنندگان پیوسته اند. استان دیاله، در نزدیکی مرز ایران، نیز به صف معترضان پیوسته است. به نشانۀ همبستگی با تظاهرکنندگان، دو تن از اعضای شورای این استان از مقام های خود استعفا داده‌انددادهدادند.

معترضان و ناراضیان می گویند که نظام تأسیس شده پس از سقوط صدام حسین از نفس افتاده است و تقسیم قدرت و ثروت بر اساس ترکیب قومی تنها به فساد یک طبقۀ خاص و عمدتاً مرکب از احزاب و دستجات شیعه همیشه در قدرت دامن زده است. به همین خاطر مردم و جوانان ناراضی عراق علاوه بر سقوط رژیم بغداد اکنون خواستار تغییر قانون اساسی هستند که در سال ۲٠٠۵ با حمایت دولت آمریکا تهیه و تصویب شد.     

دامنۀ اعتراض ها به درون مجلس و حکومت بغداد نیز رسیده است. امروز دوشنبه مجلس عراق از حد نصاب لازم برخوردار نشد و در نتیجۀ نتوانست تشکیل جلسه بدهد. چهار تن از نمایندگان مجلس عراق (دو کمونیست و دو تن از طرفداران حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق) به نشانۀ همبستگی با مطالبات مردم ناراضی از عضویت خود در پارلمان استعفا دادند.  

   شنبه گذشته نمایندگان گروه پارلمانی وابسته به مقتدا صدر با برگزاری تحصن در مجلس عراق خواستار استعفای دولت این کشور شدند و به این ترتیب از ائتلاف حکومتی بیرون آمدند. مقتدا صدر از نمایندگان گروه حشدالشعبی خواسته است که در دفاع از دولت فاسد عادل عبدالمهدی در مقابل ناراضیان نایستد. گروه حشدالشعبی ناراضیان را تهدید کرده که اگر به اعتراض های خود خاتمه ندهند با برخورد شدید این گروه که از حمایت تهران برخرودار است مواجه خواهند شد. از آغاز اعتراض‌های عراق در سوم اکتبر تا امروز بیش از دویست نفر کشته و هشت هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.