هوک: ایران ۱۶ میلیارد دلار صرف شبه‌نظامیان سوریه و عراق کرده است

جمعه, 10ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

رئیس “گروه اقدام ایران” در وزارت خارجه آمریکا گفت، واشنگتن تا مجبور کردن تهران به مذاکره، به تحریم‌ها ادامه خواهد داد. برایان هوک همچنین گفت که ایران “۱۶ میلیادر دلار” صرف شبه‌نظامیان خود در سوریه و عراق کرده است.

    
رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت که ایران ۱۶ میلیادر دلار صرف شبه‌نظامیان خود در سوریه و عراق کرده است

برایان هوک، رئیس “گروه اقدام ایران” در وزارت خارجه آمریکا، بر عزم واشنگتن در تداوم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به منظور مجبور کردن تهران به نشستن پای میز مذاکره تأکید کرد و از صرف “۱۶ میلیارد دلار” توسط حکومت ایران برای شبه‌نظامیانش در سوریه و عراق خبر داد.

آقای هوک دیروز پنجشنبه نهم آبان (۳۱ اکتبر) در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه العربیه گفت: «واشنگتن به اعمال تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه خواهد تا این کشور بار دیگر مذاکره درباره توافق‌نامه هسته‌ای را بپذیرد.»

تأثیر تحریم‌ها در “تضعیف” جمهوری اسلامی

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه تحریم‌های مزبور باعث تضعیف اقتصاد حکومت ایران به نسبت دو سال پیش شده، خاطرنشان کرد که اعمال این تحریم‌ها طی یک سال گذشته منجر به کاهش فروش نفت ایران از دو و نیم میلیون بشکه در روز به روزانه ۱۲۰ هزار بشکه شده است.

رئیس “گروه اقدام ایران” همچنین با بیان اینکه آمریکا “ساز و کاری را با بانک‌های سوئیس برای صادرات کالاهای انسان‌دوستانه و پزشکی” به ایران ایجاد کرده است، تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را پاسخی به “رفتار بی‌ثبات‌کننده” جمهوری اسلامی دانست.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، نه تنها تحریم‌های پیشین را علیه ایران بازگرداند، بلکه تحریم‌های سنگین دیگری نیز از جمله تحریم‌ رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و وزیر خارجه ایران به آن افزوده شد.

برایان هوک در بخش دیگری از سخنانش گفت که آمریکا در انتظار اتخاذ تدابیری از سوی دولت عراق برای استقلال اقتصادی از ایران است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ضمن متهم کردن مجدد جمهوری اسلامی به دست داشتن در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، حکومت ایران را متهم کرد که با این حمله قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

به گفته هوک، جمهوری اسلامی “از شمال” و حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن “از جنوب” عربستان سعودی را هدف قرار می‌دهند.

در پی حمله به پالایشگاه‌های بقیق و حقل خریص متعلق به شرکت آرامکوی عربستان در روز ۲۳ شهریورماه گذشته، حوثی‌های یمن مسئولیت این عملیات را برعهده گرفتند. آمریکا اما یک روز پس از این حمله انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه گرفت.

عربستان سعودی و آمریکا می‌گویند که ایران در این حملات دست داشته است. حتی خبرهایی هم در این مورد منتشر شده بود که حملات مزبور از خاک ایران صورت گرفته است. برخی مقام‌های آمریکایی نیز گفته بودند که حمله به پالایشگاه‌های عربستان با تأیید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده است. حکومت ایران اما دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

اول مهرماه گذشته نیز آلمان، فرانسه و بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کردند که تردیدی در باره مسئولیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان ندارند. این سه کشور اروپایی همچنین از جمهوری اسلامی خواستند که مذاکره در باره برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای خود را بپذیرد.

“تلاش ایران برای تبدیل حوثی‌ها به تهدیدی برای ریاض”

رئیس “گروه اقدام ایران” در وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به افزایش شمار سربازان آمریکایی مستقر در عربستان، جمهوری اسلامی را متهم کرد که در تلاش برای تبدیل حوثی‌های یمن به “تهدیدی” برای ریاض است؛ تلاشی که به گفته او، مشابه اقدامات “۴۰ سال پیش” تهران در لبنان است.

برایان هوک هدف جمهوری اسلامی در سوریه را نیز “حمایت از اسد و تبدیل سوریه به حلقه ارتباط با حزب‌الله لبنان” عنوان کرد و از هزینه “۱۶ میلیارد دلاری” ایران برای “شبه‌نظامیان خود در سوریه و عراق” خبر داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که ایالات متحده برنامه موشکی ایران را به عنوان “یکی از برزگترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه” هدف قرار داده است. هوک در بخش دیگری از سخنانش به نقش “شماری از دیپلمات‌های ایرانی در اروپا” در “عملیات تروریستی” خبر داد و خاطرنشان کرد که آمریکا آنان را زیر نظر دارد.

نه تنها آمریکا، بلکه کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز اعلام کرده‌اند که در راستای رفع تنش در منطقه خلیج فارس خواستار مذاکراتی “فراهسته‌ای” با ایران هستند. این مذاکرات از جمله سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را شامل می‌شود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.