آرزو برای توانائی اجاره مسکن در تهران + جدول

سه شنبه, 21ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

به گزارش آفتاب نیوز، علی پاکزاد مینویسد: دوستی می گفت تا چند سال پیش دغدغه ما خرید مسکن مناسب بود امروز آرزوی اجاره آنرا داریم، آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران این گفته را تائید می کند. براساس تازه ترین گزارش منتشر شده از قیمت مسکن در شهر تهران، اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در پاییز سال ۹۱ به ماهانه یک میلیون و۵۹۰ هزار تومان رسیده است.

با اجاره یک ماهه پرداختی در پاییز سال ۹۱ برای یک ملک ۱۰۰ متری در سال ۸۸ می توانستیم یک متر مربع واحد مسکونی خرید و این اجاره بها در تابستان سال ۸۹ معادل متوسط بهای یک متر مربع زمین در شهر تهران بوده است.

Book1.xlsx

متوسط اجاره بهای یک واحد یکصد متری در شهر تهران طی نه ماهه منتهی به پاییز سال ۹۱ معادل یک میلیون و۴۸۱ هزار تومان بوده است این رقم در مقایسه با مدت مشابه درسال ۹۰ معادل ۳۲ درصد رشد کرده است.

اما زمانی می توانیم درک بهتری از دلایل تبدیل شدن اجاره مسکن به آرزو داشته باشیم که مقایسه ای بکنیم بین حداقل حقوق و اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از اجاره بهای یک واحد ۱۰۰ متری در شهر تهران منتشر کرده است نشان میدهد طی سالهای اخیر به شدت قدرت اقتصادی مزدبگیران در مقایسه با اجاره بها تهدید شده است.

در سال ۸۹ اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در تهران معادل دستمزد سه ماه بوده، در سال ۹۰ به ۳.۵ افزایش یافته و در پاییز سال ۹۱ از مرز ۴ ماه عبور کرده است یعنی با حداقل دستمزد یک ساله می توان تنها ۳ ماه هزینه یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری را در تهران تقبل کرد.

Book1.xlsx

این وضعیت طی ۲۰ سال گذشته بی سابقه است، از سوی دیگر نگاهی به سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوارهای شهری نشان می دهد که طی سالهای ۸۰ تا ۸۹ متوسط سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار از ۲۷ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به شدت افزایش این هزینه ها طی دو سال اخیر می توان پیش بینی کرد که سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به شدت افزایش پیدا کرده است، این افزایش از نظر اقتصادی نشان از کاهش سطح رفاه اقتصادی دارد.

متاسفانه عملکرد دولتهای نهم و دهم کار را به جایی رسانده است که با هزینه که در سال ۹۱ برای سه سال اجاره یک واحد مسکونی صد متری پرداخت می شود در سال ۸۴ برای خرید یک واحد ۱۰۰ متری پرداخت می شده است، این مصداق کامل این جمله است که در ابتدای کار دولت نهم خرید خانه دغدغه مردم بود امروز در پایان کار دولت دهم اجاره یک خانه آرزوست.

Book1.xlsx


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.