روحانی: برای بار دهم می‌گویم، سود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار چه شد؟

پنجشنبه, 23ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

رییس جمهوری ایران بدون توجه به اعتراضات و انتقادات گسترده‌ای که به او شده، بار دیگر در جلسه هیأت دولت سخنانش را در راستای مبارزه با فساد تکرار کرد. او گفت نمی‌تواند از حق مردم بگذرد.

    
Iran Präsident Hassan Rohani (IRNA)

روز یک‌شنبه ۱۹ آبان حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در جمع مردم یزد سخنانی را درباره مبارزه با فساد بر زبان راند که همچنان برایش پیامد دارد. احمد جنتی، احمد علم‌الهدی و روزنامه کیهان از جمله معترضان به سخنان روحانی بودند.

روحانی اما عقب ننشسته است. او بار دیگر روز چهارشنبه ۲۲ آبان در جلسه هیأت دولت سخنانش را در راستای مبارزه با فساد تکرار کرد و گفت: «رئیس جمهور نمی‌تواند بگذرد و بحث این دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را بار دهم است که تکرار می‌کنم و طی چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند که بدانند این دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کسانی بودند.»

اشاره روحانی به بابک زنجانی است که به اتهام بدهی به وزارت نفت دستگیر و حکم اعدام برایش صادر شد. وکیل او اما زمستان گذشته اعلام کرد که بخشی از این بدهی پرداخت شده و اگر تمامی بدهی پرداخت شود او احتمالا آزاد خواهد شد.

حسن روحانی در ادامه سخنانش در هیأت دولت گفت: «یکی ۲۶۰ میلیون دلار و دیگری۴۲۰ الی۴۳۰ میلیون دلار از ما نفت برده پولش را نداده است. بیایید حساب پس بدهید این حدود ۷۰۰ میلیون دلاری که نفت ما را بردید چه کار کردید؟»

روحانی همچنین تاکید کرد که “قضاوت” نمی‌کند و تنها اعلام می‌کند که دولت این مقدار پول طلبکار است. او ادامه داد: «دو میلیارد دلار پول ما چه شده است، بیایند رسیدگی کنند. ان‌شاء الله امیدواریم هیچ‌کس محکوم نشود ولی  برای ما بسیار مهم است که پول مردم به خزانه برگردد.»

رییس‌جمهوری ایران تصریح کرد که موضوع رسیدگی به فساد نباید تبدیل به اختلاف شود. ظاهرا اشاره او به اعتراضاتی است که در این باره به او شده و انتقاداتی که به قوه قضاییه مطرح کرده به “اختلاف‌افکنی” تعبیر شده است.

او گفت: «ما می‌گوییم بیاییم در این مبارزه با فسادی که از سال ۹۲ شروع کردیم و الحمدالله بعضی دیگر هم آمدند و کمک می‌کنند، قاطعانه عمل کنیم و این مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم؛ بلکه تبدیل به وحدت کنیم.»

روحانی توضیح داد که اگر رسیدگی به فساد محدود به یک جناح و یک تفکر نباشد و “همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکرها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه” بیاید، این باعث ایجاد وحدت می‌شود.

اعتراض اصلی روحانی در رسیدگی به پرونده‌های فساد این است که به نظر او این رسیدگی‌ها جناحی است و تنها محدود به نزدیکان دولت می‌شود. یکی از نزدیک‌ترین این افراد به دولت حسین فریدون، برادر رییس جمهور است که به اتهام “اخذ رشوه” به پنج سال حبس قطعی، جزای نقدی و رد مال به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان محکوم شده است.

منتقدان روحانی معتقدند اعتراض او تنها به دلیل صدور حکم برای برادرش است.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش در هیأت دولت به اعتراضاتی که نسبت به وضعیت بد معیشتی مردم می‌شود اشاره کرد و گفت: «یک عده که وضع‌شان خیلی خوب است و قلم و بلندگو دست‌شان است هر گوشه تهران برای خودشان داد می‌زنند و می‌گویند وضع مردم خراب است. بله وضع مردم خوب نیست ولی این حرف‌ها به شما نیامده است. می‌دانیم حقوق‌تان چقدر است، خانه‌هایتان کجاست و سوابق‌تان را بلدیم. شما نمی‌خواهد اینطور حرف بزنید.»

از زمان بدتر شدن وضعیت اقتصادی، اعتراض جناح مخالف دولت نسبت به این وضعیت بیشتر شده است. نزدیکان دولت معتقدند این اعتراضات و انتقادات جناحی و هدف آن تضعیف روحانی است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.