مشاور ارشد وزارت خارجه ‌آمریکا: حساب‌های کاربری مقام‌های ایران را ببندید

یکشنبه, 26ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

لن خودورکوفسکی، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا با توجه به قطع گسترده اینترنت در ایران از شرکت‌های دیجیتال رسانه‌‌ای خواست، تا دسترسی مجدد مردم ایران به اینترنت حساب‌های کاربری مقام‌های دولت ایران را ببندند.

    
Iran Benzinpreiserhöhung & Proteste in Teheran (picture-alliance/Anadolu Agency)

[۱۸:۰۵]
“احتمال استعفای چند نماینده دیگر مجلس ایران”

اعتمادآنلاین می‌نویسد بر اساس شینده‌هایش، علاوه بر محمود صادقی، نماینده تهران و محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان چند نماینده دیگر نیز استعفای خود را آماده کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «گفته می‌شود همچنین جاسمی، نماینده کرمانشاه، محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌‌شهر و محمدجواد فتحی، نماینده تهران از جمله نمایندگانی هستند که استعفای خود را آماده کرده‌اند.»
[۱۷:۵۰]
“ادامه اعتراضات در تهران، اصفهان، شیراز و چند شهر دیگر”

خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ادامه اعتراضات و درگیری شدید با نیروهای امنیتی و تیراندازی به سوی معترضان به گرانی بنزین در برخی نقاط ایران است.

طبق این خبرها در تهران، اصفهان، شیراز، ماهشهر، شهریار، سنندج، اسلام‌شهر و کرج اعتراضات ادامه یافت.

اخبار و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی حاکی از حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان و  تیراندازی آن‌ها به سوی معترضان است.
[۱۷:۲۵]
نماینده بوکان در مجلس استعفا کرد

محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس ایران در اعتراض به تصمیم دولت به افزایش سه‌برابری قیمت بنزین استعفا کرد.

ایلنا نوشت، عثمانی در جلسه علنی عصر امروز در مجلس گفت: «اگر بناست رئیس مجلس در مراکز تصمیم‌گیری نظر خودش را بیان کند ما برای چه در مجلس هستیم و من در اعتراض به همین امر استعفای خودم را تقدیم هیأت رئیسه می‌کنم.»
[۱۷:۲۰]
گشت نظارت بر بازار تهران دوبرابر شد

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از دو برابر شدن گشت‌های نظارت بر طرح ممنوعیت افزایش قیمت کالاها بعد از افزایش قیمت بنزین خبر داد.

به گزارش ایسنا، عزت‌الله افضلی در حاشیه سومین نشست ویژه ستاد تنظیم بازار گفت، سامانه ۱۲۴ پل ارتباطی مردم است و آن‌ها می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات به این سامانه اطلاع بدهند.

وی ادامه داد: :«ما به صورت مستمر و در گشت‌های مشترک با نمایندگان سازمان حمایت، بازرسی اصناف استان تهران و سازمان تعزیرات حکومتی بر ارائه خدمات نظارت می کنیم.»

[۱۷:۱۵]
تظاهرات دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به گرانی

جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز در استان آذربایجان شرقی ایران در اعتراض به مشکلات اقتصادی و معیشتی تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری “ایسنا”، این دانشجویان مسیر ساختمان مرکزی تا مسجد دانشگاه تبریز را با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون ” نه به گرانی” و “دانشجو زنده است” پیمودند.

همچنین دانشجویان شعارهایی با محوریت مشکلات اقتصادی به ویژه بیکاری و همچنین نارضایتی از وجود فساد اقتصادی سر دادند.

در تجمعات سه روز اخیر مردم ایران در اعتراض به افزایش سه برابری قیمت بنزین شماری جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم هزار نفر بازداشت شده‌اند.

[۱۷:۰۳]
تهیه طرح استیضاح حسن روحانی در مجلس ایران

جلال محمود‌زاده، عضو فراکسیون امید در مجلس ایران از تهیه و امضای طرح استیضاح حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران توسط ۲۸ نماینده و ادامه جمع‌آوری امضا برای آن خبر داد.

او در گفت‌‌وگو با سایت “الف” گفت، این طرح شش محور دارد که از میان آن‌ها می‌توان به عدم مدیریت تنظیم بازار، گرانی و تورم، ناتوانی در کنترل ارز، افزایش بیکاری و گران شدن ۳۰۰درصدی قیمت بنزین اشاره کرد.

او می‌گوید، امضاکنندگان از طیف‌های مختلف سیاسی مجلس هستند.

بر اساس ماده ۲۲۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، استیضاح رئیس‌جمهوری باید به امضای حداقل یکسوم از ۲۸۸ نماینده فعلی مجلس برسد و برای عدم کفایت رئیس جمهوری به دوسوم یعنی ۱۹۲ نفر نیاز است.
[۱۶:۵۰]
دو بازی لیگ برتر فوتبال و والیبال در ایران لغو شد

دو بازی نمایندگان مازندران در لیگ برتر فوتسال و والیبال باشگاه‌های کشور که قرار بود یکشنبه ۲۶ آبا‌ن‌ها همزمان با اوج‌گیری اعتراض‌های خیابانی به گرانی بنزین انجام شود لغو شده است.

به گزارش مهر، هر دو بازی به بعد موکول شده و علت لغو آن اعلام نشده است.
[۱۶:۲۰]
یک نهاد امنیتی: اعتراضات به ۱۰۰ نقطه کشور کشیده شد

خبرگزاری فارس با تکیه بر اولین برآورد یک نهاد امنیتی می‌‌نویسد، اعتراضات علیه افزایش قیمت بنزین در ۱۰۰ نقطه کشور صورت گرفته است.

بر این اساس، شمار تظاهرکنندگان ۸۷هزار و ۴۰۰ نفر برآورد شده که از این میان ۸۲هزار و ۲۰۰ نفر مرد و پنج‌هزار و ۲۰۰ نفر زن بوده‌اند. حدود هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

در این برآورد ادعا شده که در این اجتماعات به بیش از ۱۰۰ بانک آسیب وارده آمده است.

در این گزارش همچنین آمده که این اعتراضات از اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ “گسترده‌تر و مخرب‌تر” بوده و در نتیجه “آسیب‌های مالی و جانی” بیش‌تری به همراه داشته است.
[۱۵:۴۳]
اعلام سهیمه سوخت سرویس مدارس 
دبیر شورای عالی هماهنگی شهرهای ایران سهمیه سوخت برای سرویس‌های مدارس را ماهانه ۱۲۰ لیتر اعلام کرد.
به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی گفت، این سهمیه بعد از ثبت نام تمام سرویس‌ها و بررسی میزان مورد نیاز از روز اجرای سهمیه‌بندی یعنی ۲۴ آبان جاری محاسبه و اعمال خواهد شد.

[۱۵:۳۰]

تقاضای رئیس اتحادیه طلا برای بازگرداندن ثبات به بازار

رئیس ‌اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به آتش‌سوزی شب گذشته در بازار بزرگ این شهر از باز بودن بازار طلا در روز یکشنبه خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ابراهیم محمدولی با خاطرنشان ساختن افزایش قیمت طلا بعد از جهش نرخ ارز در چند روز گذشته خواستار ورود بانک مرکزی برای ثبات بخشیدن به اوضاع فعلی شد.

[۱۵:۲۰]
نیروی انتظامی از کشته شدن یک مأمور خود در کرمانشاه خبر داد

فرماندار انتظامی استان کرمانشاه از کشته شدن یک نفر از نیروهای انتظامی کرمانشاه در درگیری با معترضان به گرانی بنزین خبر داد.

به گزارش فارس، علی‌‌اکبر جاویدان گفت، مأمور کلانتری الهیه با نام ایرج جواهری در جریان ناآرامی‌های شامگاه شنبه کشته شد.

او مدعی شده که این مأمور با گلوله عده‌ای “مسلح” که به سمت این کلانتری “هجوم برده و قصد تصرف آن را داشتند کشته شده است.
[۱۵:۰۵]
مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا: حساب ‌مقام‌های ایران را تا آزادی اینترنت ببندید

لن خودورکوفسکی، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در توییتی با توجه به قطع گسترده اینترنت در ایران از شرکت‌های دیجیتال رسانه‌‌ای خواست، هر چه سریع‌تر حساب‌های کاربری مقام‌های دولت ایران را ببندند.

او خواست، این حساب‌ها تا دسترسی مجدد مردم ایران به اینترنت بسته بماند.

Len Khodorkovsky@MessageFromLen

Digital media companies should immediately take down every single Iranian government account until the regime restores internet connectivity to the Iranian people. @Twitter @facebook @Google @YouTube @instagram https://twitter.com/atoker/status/۱۱۹۵۸۰۶۹۴۶۸۵۶۷۶۷۴۸۸ 

Alp Toker

@atoker

With over 300 networks disrupted, #Iran‘s internet shutdown is one of the most complex we’ve ever tracked. Simply switching it off took ~24 hours ?‍♂️

National connectivity now hovers at 5% with a few pockets of connectivity remaining to the outside world.https://twitter.com/netblocks/status/1195775905907576832 

۶۶۹ people are talking about this
[۱۴:۵۰]

بیانیه رئیسی در مورد سهیمه‌بندی و گرانی بنزین

رئیس قوه قضائیه ایران در بیانیه‌ای خطاب به مسئولان قضایی بر لزوم شفاف‌سازی طرح گرانی و سهمیه‌بندی بنزین تأکید کرد و از دادستان‌ها خواست، در برابر آنچه او “جریانات ضد انقلاب”، “نفوذی‌ها” و “اقدامات خرابکارانه” خوانده قاطعانه اقدام کنند.

به گزارش شبکه العالم، ابراهیم رئیسی گفت، سازمان بازرسی کشور موظف است بر “محل هزینه‌کرد درآمد‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین و ایفای وظایف دولت در جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، اجرای کامل تعهدات دولت در برابر مردم، از جمله پرداخت به موقع و منظم یارانه‌ها” به طور مستمر نظارت کند.

او همچنین به معاون اول قوه قضاییه مأموریت داد، “با تشکیل کمیته‌ای متشکل از دادستان کل، رئیس سازمان بازرسی و رئیس حوزه ریاست و با دعوت از مدیران ذیربط، نسبت به پیگیری موارد فوق و بررسی وضعیت حوزه‌های قضایی و گزارش‌های دریافتی و ارائه مشورت‌های لازم” اقدام کند.

[۱۴:۱۰]
مایک پمپئو: آمریکا صدای مردم ایران را می‌شنود و با آن‌هاست

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت، همانطور که یک ‌سال‌ونیم پیش گفته بودم، آمریکا با مردم ایران است.

او توییتی که در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۸ در این باره نوشته بود را بازتوییت کرده که در آن تأکید کرده بود، آمریکا صدای “مردم پرافتخار ایران” را می‌شنود و از آن‌ها حمایت می‌کند.

Secretary Pompeo

@SecPompeo

As I said to the people of Iran almost a year and a half ago: The United States is with you. https://twitter.com/SecPompeo/status/1021209446826094592 

Secretary Pompeo

@SecPompeo

پس از #چهل_سال بیداد، مردم پر افتخار ایران درمورد سوء استفاده های حکومتشان ساکت نمی نشینند. ما هم ساکت نخواهیم ماند. من پیامی برای #مردم_ایران دارم: ایالات متحده صدای شما را می شنود. ایالات متحده از شما حمایت می کند. #ایالات_متحده با شماست.

View image on Twitter
۵,۷۸۵ people are talking about this
[۱۴:۰۰]

وزارت اطلاعات: دستور خامنه‌ای برای مقابله با اعتراض‌ها را  نصب‌العین خود قرار می‌دهیم

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای از “شناسایی عوامل اصلی اغتشاشات دو روز گذشته” خبر داده است. این وزارتخانه گفت، دستور علی خامنه‌ای‌، رهبر جمهوری اسلامی برای مقابله با اعتراض‌ها را  “نصب‌العین” خود قرار می‌دهد و با هر آن چه او “عوامل ناامنی و برهم زدن امنیت و آرامش” خواند برخورد قاطع می‌کند.

در ادامه بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: «عوامل اصلی اغتشاشات ۲ روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است که نتیجه آن متعاقبا به آگاهی ملت ایران خواهد رسید.»

[۱۳:۵۰]
اسدالله عباسی برخی از بازداشت‌شدگان را وابسته به “مجاهدین” خواند

سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی مدعی شد، برخی از بازداشت‌شدگان اعتراضات به گرانی بنزین وابسته سازمان مجاهدین خلق بودند.

به گزارش اعتمادآنلاین، عباسی  برخی معترضان را  “اوباش” و تعدادی را نیز مردم عادی خواند.

او از قول محمد محمودی‌شاه‌نشین، نماینده شهریار مدعی شد که در جریان اعتراضات شب گذشته در حوزه انتخابیه‌اش “یک نفر به دلیل پرتاب سنگ جان باخت.”

[۱۳:۳۰]
“محمود صادقی از نمایندگی مجلس استعفا می‌کند”

“اعتمادآنلاین” نوشته است: «محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی امروز عصر یکشنبه ۲۶ آبان از نمایندگی مجلس استعفا می‌کند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «شنیده‌های اعتمادآنلاین، حاکی از این است که محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در اعتراض به در راس نبودن مجلس و افزایش قیمت بنزین از نمایندگی مجلس استعفا می‌کند.»

در حساب توییتری و کانال تلگرامی این نماینده مجلس هنوز خبری در این باره منتشر نشده است. او تنها در توییتی تأکید کرده که طرح اصلاح قیمت‌ها در ماه‌های اخیر با “مخالفت قاطبه‌ی نمایندگان مجلس روبرو شده بود” و به رغم مخالفت مجلس “به تصویب سران سه قوه و تأیید رهبری رسیده است.”

صادقی در یک توییت پیش از این نیز افزایش ناگهانی قیمت بنزین را “تصمیمی نادرست” خواند.

محمود صادقی

@mah_sadeghi

سناریوهای مختلف اصلاح قیمت‌ها حداقل طی سه جلسه در ماه‌های اخیر بررسی و با مخالفت قاطبه‌ی نمایندگان مجلس از طیف‌های مختلف روبرو شده بود.
به رغم مخالفت مجلس افزایش پس از طرح پاره‌ای اختلاف‌نظرها در جزئیات آن نهایتا به تصویب سران سه قوه و به تأیید رهبری رسیده است.

۱۷۰ people are talking about this

محمود صادقی

@mah_sadeghi

افزایش ناگهانی قیمت بنزین تصمیم نادرستی بود. واکنش اعتراضی مردم در این شرایط تنگنای اقتصادی قابل پیش‌بینی بود. باید حق اجتماع و اعتراض را برای مردم به رسمیت شناخت. نیروهای امنیتی و انتظامی از هرگونه مقابله‌ی خشونت‌آمیز با معترضان خودداری کنند.

۲۴۴ people are talking about this
[۱۳:۲۰]

سفیر آمریکا در آلمان: توانایی فنی بازگرداندن اینترنت به ایران را داریم

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان در توییتی از توانایی فنی برای بازگرداندن اینترنت برای مردم ایران خبر داد.

او تضمین کرد که این اینترنت “آزاد از مسدودکننده‌های دولت” ایران خواهد بود.

گرنل افزود، اروپا و آمریکا باید “این کار را با هم انجام دهند.”

Richard Grenell

@RichardGrenell

We have the technical ability to turn the internet on for the people of Iran. And ensure it is free of government blockers. Europe and America should do it together. @realDonaldTrump @RegSprecher @SecPompeo @HeikoMaas https://twitter.com/maryaamhosseini/status/1195792439501414400 

Maryam@maryaamhosseini

Crowds of people are pouring out into the streets of #Iran.
The government has cut off the people’s internet, hoping to stop their voices being heard.
Supporting them is a must!!!#IranProtests

Embedded video

۳,۷۰۹ people are talking about this
[۱۳:۰۰]

تنش‌ها به بازار تهران کشیده شد

در حالی که در شبکه‌های اجتماعی از “پیوستن بازار تهران به اعتصاب” گزارش شده دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار از “ناکام” ماندن “اقدام برخی برای اخلال در بازار تهران” با کمک پلیس امنیت خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، احمد کریمی اصفهانی گفت: «صبح امروز بازار تهران همانند همیشه باز شد، اما عده‌ای خارج از خود بازاری‌ها، بازار را به تشنج کشیدند.»

او می‌گوید، بازاریان به این علت بازار را تعطیل کرده‌اند که “پلیس، امنیت بازار را برقرار کند.”
او می‌افزاید، با حضور پلیس تا کنون بیش از ۵۰درصد از مغازه‌ها باز شده‌اند.

[۱۲:۴۰]

وزیر کشور معترضان را تهدید به برخورد شدید کرد

وزیر کشور ایران با اشاره به اعتراضات به گرانی بنزین در کشور گفت، عده‌ای از معترضان به خودروها و اموال عمومی آسیب رسانده‌اند و تهدید کرد که این افراد با استفاده از دوربین‌ها شناسایی دقیق شده و با آن‌ها برخورد می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی معترضان را به برخورد شدید تهدید کرد و گفت: «اگر تا کنون مدارا شده، به گونه‌ای رفتار شده که توجیه بشوند و این کار منجر به ناراحتی مردم را انجام ندهند.» او افزود: «تصمیم بر این است، در صورتی که [اعتراض‌ها] ادامه پیدا کند نیروی انتظامی و امنیتی ناگزیر است به وظیفه خود عمل کند.»

[۱۲:۲۰]
دادستان عمومی یزد از دستگیری ۴۰ معترض خبر داد

دادستان عمومی و انقلاب یزد با اشاره به اعتراضاتی که در این شهر علیه گرانی بنزین صورت گرفت از دستگیری ۴۰ نفر که از آن‌ها به عنوان “اغتشاشگر” نام برد خبر داد.

به گزارش مهر، محمد حدادزاده گفت، اغلب این اجتماعات “مسالمت آمیز” بود اما در چند نقطه از شهر “عده‌ای فرصت‌طلب و معاند” وارد جمعیت شده و “اقدام به تخریب اموال عمومی کردند و در مواردی نیز با پلیس درگیر شدند که حتی این درگیری به مصدومیت پلیس انجامید.”

او افزود: «اغلب دستگیرشدگان غیربومی و غیریزدی هستند.»

حدادزاده تأکید کرد که “با هر گونه اغتشاش که منجر به تخریب اموال مردم شود یا رفتارها و اقدامات هنجارشکنانه” برخورد قانونی می‌شود.

[۱۲:۱۰]
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا قطع اینترنت در ایران را محکوم کرد

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی با اشاره به اعتراضات گسترده در ایران به گرانی بنزین نوشت: «ایالات متحده آمریکا در حالی که مردم ایران علیه تازه‌ترین بی‌عدالتی رژیم فاسد حاکم اعتراض می‌کنند کنار آن‌ها می‌ایستد.»

او همچنین نوشت، ‌آمریکا تلاش رژیم ایران برای قطع اینترنت در این کشور را محکوم می‌کند.

Iran Freedom@mashaddeliry

Department of State Spokesman Morgan Ortegas:
The United States stands by the people as they protest the latest injustice of the ruling corrupt regime.
We condemn the regime’s attempt to shut down the in Iran.
Let people talk

View image on Twitter
See Iran Freedom’s other Tweets
[۱۰:۰۰]

همراهی نمایندگان مجلس با حکومت در  افزایش قیمت بنزین
اسدالله عباسى، سخنگوى هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از حمایت مجلس از افزایش قیمت بنزین خبر داد. عباسی گفت «طرح سهمیه‌بندى بنزین به تصویب شوراى عالى امنیت ملى و تایید سران قوا و رهبرى رسیده است و مجلس از آن حمایت مى‌کند.»

هم‌چنین دو طرح فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس موسوم به “امید” درباره لغو افزایش تدریجی قیمت بنزین و تک نرخی کردن آن به دلیل حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از افزایش قیمت بنزین از دستور کار بررسی خارج شد.

به گزارش ایرنا، فاطمه سعیدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «شورای مرکزی فراکسیون امید با توجه به نظرات کارشناسی کمیته‌های تخصصی طرحی سه فوریتی برای لغو افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن افزایش تدریجی آن از طریق بودجه سنواتی را تهیه کرده بود که با توجه به تاکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری این طرح از دستور کار خارج شد.»

وی افزود: «فراکسیون امید همچنین طرح دو فوریتی دیگری تهیه کرده بود که بر مبنای آن بنزین تک نرخی با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه شود این طرح هم به دلیل تاکیدات امروز رهبر معظم انقلاب از دستور کار خارج شد.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.