وزیر امور خارجه آلمان سرکوب اعتراضات در ایران را به‌شدت محکوم کرد

پنجشنبه, 21ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه صدها تن در جریان اعتراضات اخیر ایران کشته شده‌اند، سرکوب خشونت‌بار این اعتراضات را به شدت محکوم کرد.

    
Heiko Maas Außenminister (picture-alliance/dpa/B. von Jutrczenka)

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، سرکوب خشونت‌بار اعتراضات اخیر در ایران را محکوم کرد و گفت اگرچه ما حتی تعداد کشته‌شدگان را نمی‌دانیم، اما به نظر می‌رسد که در جریان سرکوب این اعتراضات صدها نفر کشته شده‌اند.

این نخستین بار است که وزیر امور خارجه آلمان، شخصا به اعتراضات آبان ماه در ایران و نحوه برخورد حکومت با معترضان واکنش نشان می‌دهد.

هایکو ماس که در امروز در پارلمان آلمان، و در پاسخ به انتقاد بیژن جیرسرایی، نماینده ایرانی‌تبار مجلس فدرال آلمان سخن می‌گفت، افزود:« از انسان‌هایی که از حقشان استفاده می‌کنند، دیدگاهشان را بیان می‌کنند یا در انظار عمومی تجمع می‌کنند، باید محافظت شود.»

وزیر امور خارجه آلمان گفت:«حقوق بشر از آنها محافظت می‌کند و هر کس این حق را نقض کند، نمی‌تواند مطمئن باشد که در صحنه بین‌المللی در این مورد سکوت می‌کنند.»

او گفت این مساله  شامل عراق و سوریه نیز می‌شود و طبیعی است که دولت فدرال آلمان، اتفاقاتی را که در ایران افتاده، به‌شدت محکوم می‌کند.

در جریان جلسه امروز مجلس فدرال آلمان، بیژن جیرسرایی از وزیر امور خارجه آلمان به‌خاطر سکوتش در قبال سرکوب اعتراضات در ایران انتقاد کرد.

او گفت:« شما در صحبت‌های خود چند بار گفتید که حقوق بشر پدیده‌ای همگانی و بخش‌ناپذیر است. بسیار خوب است که دولت فدرال ما در همه جهان در این راستا تلاش می‌کند، اما من می‌خواهم طبق تجربه خود از شما سوالی بپرسم .»

او گفت: « در هفته‌های اخیر، تظاهراتی در ایران رخ داد و در عرض چند روز بیش از ۳۰۰ نفر را کشتند. هزاران نفر هم در زندان‌ها به‌سر می‌برند. برخی را شکنجه می‌کنند و آنها به‌زودی محاکمه خواهند شد. آقای وزیر جای تعجب است که شما تا همین امروز اصلا این موقعیت را پیدا نکردید که این نقض شدید حقوق بشر را محکوم کنید. من تا همین امروز در این مورد از شما هیچ نشنیده‌ام.»

Deutschland Deutscher Bundestag Abgeordneter Bijan Djir-Sarai FDP (Deutscher Bundestag/Lichtblick/Achim Melde)

بیژن جیرسرایی خطاب به هایکو ماس افزود:« آقای وزیر، من از شما خواهش می‌کنم، از شما توقع دارم، که در همین‌جا در این مجلس، این نقض حقوق بشر را محکوم کنید؛ به ویژه که امروز و اینجا این موقعیت برای شما فراهم است که موضع بگیرید.»

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به این انتقاد گفت:« شاید شما متوجه نشده باشید، ولی ما آنچه را در ایران رخ می‌دهد و به ویژه آنچه را مربوط به کشتگان بسیاری است که حتی تعدادشان را نمی‌دانیم، گرچه که می‌توان از اینجا حرکت کرد که باید چندصد نفر بوده باشند، محکوم کرده‌ایم.»

پیشتر یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، روز پنجشنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) در برلین در رابطه با اعتراضات روزهای اخیر در ایران و شمار بالای معترضان کشته شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گفت: «ما از شنیدن گزارش‌های مربوط به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر شوکه هستیم و عملکرد نامتناسب نیروهای امنیتی ایران را محکوم می‌کنیم.»

براساس آمارهای تازه‌تری که سازمان عفو بین‌الملل منتشر کرده، دست کم ۲۰۸ معترض کشته شده‌اند اما به گفته این سازمان، تعداد کشته‌شدگان احتمالا به‌مراتب بیشتر است.

پیش از این نیز، امید نوری‌پور، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها در آلمان و بیژن جیرسرایی، سخنگوی سیاست خارجی حزب “دمکرات آزاد” ضمن اعلام همبستگی با معترضان ایرانی، سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها را محکوم کرده و خواستار واکنش شدید دولت آلمان و اتحادیه اروپا در این زمینه شده بودند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.