نخستین لایحه کنگره آمریکا در پشتیبانی از معترضان در ایران

پنجشنبه, 21ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره آمریکا در پشتیبانی از اعتراضات گسترده مردم ایران اقدام به ارائه لایحه‌ای کردند. کنگره نسبت به سرکوب خشن معترضان اعتراض کرده و از کشته شدن صدها نفر در جریان این اعتراضات سخن گفته است.

    
USA Repräsentantenhaus in Washington DC (Getty Images/AFP/S. loeb)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و همچنین دیگر مسئولان سیاسی این کشور از اعتراضات مردم ایران اعلام حمایت و پشتیبانی کرد‌ه‌اند. در همین رابطه، نمایندگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات این کشور در کنگره نیز در پشتیبانی از اعتراضات مردم ایران لایحه‌ای ارائه کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی “واشنگتن‌تایمز” روز پنجشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) با انتشار گزارشی از حمایت و پشتیبانی نمایندگان کنگره آمریکا از اعتراضات مردم ایران خبر داده است.

کنگره آمریکا اعلام کرده است که این لایحه با هدف افزایش فشار بر حکومت ایران و برای مقابله با سرکوب این اعتراضات از سوی حکومت این کشور عرضه شده است.

در این گزارش آمده است که حکومت برای فرونشاندن اعتراضات گسترده مردم دست به سرکوبی خشن زده که باعث جان باختن صدها نفر در کشور شده است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر رویکرد حکومت ایران در قبال این اعتراضات مشاهده نمی‌شود.

هدف از ارائه این لایحه

در این لایحه نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات پشتیبانی خود را از معترضان در ایران ابراز کرده و خشونت دولتی را محکوم کرده‌اند.

جو ویلسون، نماینده جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی و یکی از مبتکران طرح این لایحه گفته است: «با ارائه این لایحه، کنگره پیامی محکم و متکی بر رای هر دو حزب برای مردم ایران می‌فرستد. پیام کنگره حکایت از حمایت و پشتیبانی نمایندگان آمریکا از تلاش‌های دموکراتیک مردم ایران دارد. ما هر چه در توان داریم برای مانع شدن از نقض آشکار و آگاهانه حقوق بشر توسط حکومت ایران به کار خواهیم گرفت.»

در بخش دیگری از گزارش روزنامه یاد شده آمده است که اعتراضات اخیر مردم ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ به این سو بی‌سابقه بوده است.

گزارشگر این روزنامه به افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین اشاره کرده و در ادامه نوشته است که اعتراض به گرانی بنزین خیلی سریع به جنبشی علیه حکومت ایران در شهرهای سراسر این کشور تبدیل شده است.

در این گزارش همچنین به قطع کامل اینترنت در ایران و همچنین مسدود کردن راه‌های ارتباطی بین شهرها برای سرکوب اعتراضات از سوی حکومت ایران نیز اشاره شده است.

تد داچ، نماینده دموکرات ایالت فلوریدا و یکی دیگر از حامیان لایحه یاد شده درباره الزام انجام چنین اقدامی در حمایت از اعتراضات مردم ایران چنین گفته است:

«رژیم ایران در نقض حقوق انسانی شهروندان کشور خود پیشینه‌ای ننگین دارد. حکومت ایران اقدام به سانسور اینترنتی می‌کند، آزادی‌های دینی و همچنین امکان مشارکت سیاسی مردم را محدود می‌کند، خبرنگاران را به زندان می‌اندازد و دست به شکنجه مخالفان سیاسی خود می‌زند.»

روزنامه “واشنگتن‌تایمز” در ادامه گزارش خود نوشته است که بنا بر گزارش سازمان عفو بین‌الملل در جریان اعتراضات اخیر مردم ایران دست‌کم ۲۰۸ نفر کشته شده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود تعداد قربانیان این سرکوب بسیار بالاتر از رقمی است که از سوی این نهاد حقوق بشری اعلام شده است.

در گزارش روزنامه یاد شده به سخنان یکی از مسئولان دولت ترامپ در هفته گذشته اشاره شده که خبر از کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ نفر از معترضان در ایران داده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.