واکنش پنتاگون به تهدید اماکن فرهنگی ایران: ما به قواعد بین‌المللی پایبندیم

سه شنبه, 17ام دی, 1398
اندازه قلم متن

مارک اسپر

وزیر دفاع آمریکا بدون ارایه توضیح بیشتر به خبرنگاران گفت که در صورت وقوع درگیری نظامیان آمریکا به معاهدات جهانی در هنگام جنگ عمل خواهند کرد

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ برای هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران گفته نیروهای نظامی ایالت متحده به معاهدات بین‌المللی در هنگام جنگ پایبند خواهد بود.

این اظهارات را روز دوشنبه، ششم ژانویه، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به خبرنگارانی گفت که از او مکررا درباره اظهارات رئیس جمهوری آمریکا و تهدید حمله به ۵۲ نقطه از جمله اماکن فرهنگی ایران سوال می‌کردند.

رئیس جمهور آمریکا بعد از صدور فرمان کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و اجرای آن در فرودگاه بغداد، درباره اقدام تلافی‌جویانه به ایران هشدار داده و در توییتی نوشته بود آمریکا ۵۲ مرکز ایرانی از جمله مکان‌های فرهنگی را در تیررس خود دارد.

این اظهارات را که آقای ترامپ روز گذشته یک بار دیگر بر آن تاکید کرد با واکنش‌های فراوانی در داخل و خارج آمریکا روبرو شده است.

روز دوشنبه یونسکو، مدیر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، که نظارت بر اماکن تاریخی و فرهنگی جهان را بر عهده دارد، گفت که بر اساس مفاد کنوانسیون‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ کشورهای امضاکننده نباید مرتکب اقدام عمدی برای آسیب زدن به میراث فرهنگی و طبیعی در خاک کشورهای امضاکننده دیگر شوند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد تاکید کرده است که آمریکا و ایران هر دو این کنوانسیون‌ها را امضا کرده‌اند.

واکنش یونسکو از سوی اودره آزوله، دبیر کل آن در دیدار با احمد جلالی نماینده ایران در این سازمان بیان شده است.

ایران پیشتر گفته بود که در ارتباط با توییت تهدیدآمیز آقای ترامپ به یونسکو شکایت خواهد کرد.

بسیاری چنین تهدیدی را با اقدامات داعش در تخریب مراکز تاریخی و فرهنگی عراق و سوریه مقایسه کردند.

گروهی از کاربران هم از توییتر خواستند این توییت آقای ترامپ را به دلیل تهدیدآمیز بودن حذف کند.

سیاست‌مداران و چهره‌های سرشناس هم به این تهدید آقای ترامپ واکنش‌های عمدتا منفی داشته‌اند.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفته است که کنوانسیون‌های بین‌المللی تخریب میراث فرهنگی را ممنوع کرده و بریتانیا از چنین اقداماتی حمایت نخواهد کرد.

دیشب در مراسم اهدای جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب در لس‌آنجلس پاتریشیا آرکت، بازیگر هالیوود بشدت از رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد:

“آمریکا در آستانه جنگ است و رییس جمهوری در توییتر تهدید می کند که ۵۲ هدف از جمله مراکز فرهنگی را هدف قرار خواهد داد… جوانان (سربازان آمریکایی) جانشان را به خطر می‌اندازند و به آن سوی جهان می‌روند و مردم (ایران) نمی‌دانند که آیا بمب بر سر فرزندانشان خواهد افتاد یا نه.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.