کمپین حمایت از میراث فرهنگی ایران؛ هزاران امضا و سکوت مقامات دولتی

چهارشنبه, 18ام دی, 1398
اندازه قلم متن

کمپین “تقاضای پایان دادن به تهدید علیه میراث فرهنگی انسانی” از ۱۶ دی راه‌اندازی شد. در این کمپین نگرانی فعالان گردشگری مطرح شده است. دولت ادعای “جهانی” بودن ابعاد این کمپین را دارد. مسئولان و دفاتر گردشگری سکوت کردند.

    
Iran Kulturstätten | Persepolis (Mohammad Reza Domiri Ganji )

به دنبال تهدید رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی ایران، کمپین جدیدی با نام “تقاضای پایان دادن به تهدید علیه میراث فرهنگی انسانی” راه افتاده است. هنوز معلوم نیست این کمپین به صورت “خودجوش” و توسط فعالان گردشگری راه‌اندازی شده یا از “حمایت و هدایت” ارگان‌های دولتی و حکومتی برخوردار است.

در این کمپین به دو زبان فارسی و انگلیسی، خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید شده که تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در حمله به مراکز “فرهنگی و تاریخی” ایران، ارتباطی به اختلافات و اهداف سیاسی ندارد.

در ادامه این کمپین، با اشاره به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی تمدن ایران، متعلق به تمدن بشری و “همه انسان‌های گذشته، امروز و آینده جهان” است، تاکید شده است: «هر گونه آسیب به میراث بشر در هر نقطه جهان و توسط هر شخصی، برابر است با جنایت علیه فرهنگ و تمدن انسانی.»

یک کمپین و چند عنوان

برخی رسانه‌های داخل ایران و چند وب‌سایت فعال در حوزه اخبار گردشگری، نوشتند این کمپین توسط جمعی از “فعالان گردشگری” شکل گرفته است اما برخی رسانه‌ها مانند ایلنا، آغازکنندگان این کمپین را “گروهی از فعالان گردشگری و میراث فرهنگی”خواندند.

وب‌سایت‌های دولت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران اما یک قدم جلوتر رفته و امروز ۱۷ دی ماه (هفتم ژانویه)، نوشتند که “کمپین فعالان میراث ‌فرهنگی و گردشگری ایران و جهان در واکنش به تهدید ترامپ” شکل گرفته است.

در میان امضا کنندگان این کمپین هنوز نام و نشانی از “هویت حقیقی و یا حقوقی فعالان جهانی” گردشگری دیده نمی‌شود.

هنوز مشخص نیست این کمپین آیا به عنوان یک “اقدام خودجوش” آغاز شده یا توسط ارگان یا نهادهای دولتی، “هدایت” شده است تا حمایت از مراکز فرهنگی و تاریخی ایران در برابر تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا، جنبه گسترده‌تری پیدا کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد که به ۵۲ اثر تاریخی و فرهنگی ایران به نشانه و نماد گروگانگیری ۵۲ آمریکایی در سال ۱۳۵۸ در تهران، حمله می‌کند. این تهدید او با واکنش‌هایی مواجه شده است.

چرا حمایت کم فروغ دولتی از کمپین؟

هنوز واکنش حمایتی از سوی علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دو معاون او در بخش “میراث فرهنگی و صنایع دستی” از این کمپین گزارش نشده است.

وب‌سایت‌های مراکز و دفاتر فعال در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و نیز پایگاه‌های اطلاع‌رسانی انجمن‌های تخصصی مشاوره گردشگری و تورگردانی تا لحظه تنظیم این گزارش، درباره خودجوش یا دولتی بودن این کمپین، موضع‌گیری نکردند.

ایلنا اما نوشت که ولی تیموری، معاون گردشگری این وزارتخانه از این کمپین حمایت کرده است.

برخی رسانه‌ها دیروز، سکوت مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در برابر تهدید رئیس جمهوری آمریکا به مراکز فرهنگی زیر سئوال بردند و نوشتند که این مسئول سرانجام “واکنش دیرهنگام” خود را بروز داد.

مهر در این باره نوشت که آقای مونسان، آخرین کسی بوده که به تهدید ترامپ، بالاخره واکنش نشان داد و گفت: «امیدوارم یک اشتباه لفظی شده باشد!»

از ناموس پرستی تا عوام‌گرایی سیاستمداران

کمپین «تقاضای پایان دادن به تهدید علیه میراث فرهنگی انسانی» از دوشنبه ۱۶ دی ماه (ششم ژانویه) راه اندازی شده و تا کنون نزدیک به ۱۳ هزار نفر در داخل و خارج از کشو آن را امضا کرده‌اند.

نام بسیاری از امضاکنندگان این کمپین، ناشناس و کشور محل اقامت شان ایران، پاکستان، بریتانیا، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، استرالیا و … ذکر شده است.

یک امضاکننده این کمپین خود را کارشناس ارشد مرمت و احیای بناهای تاریخی، معرفی کرد و نوشت که میراث فرهنگی، ناموس هر کشور است که باید از آن محافظت کرد و برای آیندگان هم باقی گذاشت.

امضاکننده دیگری نوشته که “ما نیازمند صلح هستیم تا زندگی کنیم و از جنگ هم متنفریم”.

سجاد از ایران هم با اشاره به اینکه وقتی “امثال آمریکایی‌ها در جنگل‌ها به سر می‌بردند” ، ایرانی‌ها تمدن پیشرفته‌ای داشتند، نوشت: «حواست باشد طرف مقابلت کیست.» به نظر می‌رسد منظور او دونالد ترامپ باشد.

نغمه از ایران هم تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا را “خسران بزرگی برای انسانیت” دانست.

رامین از ایران پای امضای خود نوشت که باید جلوی این “تهدیدهای بچه‌گانه سیاستمداران عوام‌گرا” ایستاد، حتی اگر رئیس جمهوری آمریکا باشد.

فاطمه این تهدیدها را برای صلح و همزیستی میان ملت‌ها، مضر دانست و امضاکننده دیگری با نام TED. C از بریتانیا نوشت که “تاریخ بشر همیشه ایدئولوژی سیاسی معاصر را مغلوب می‌کند”.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.