انتقاد نماینده مجلس از تناقض‌گویی‌ مسئولان در باره سانحه هواپیما

جمعه, 20ام دی, 1398
اندازه قلم متن

سخنگوی دولت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کمیته بررسی سانحه با شفافیت اطلاع رسانی خواهد کرد. یک نماینده مجلس ولی از تناقض‌گویی مسئولین درباره جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده انتقاد کرده است.

    
default

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در بیانیه‌ای که شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی (نهم ژانویه) صادر کرد  بدون ذکر نام آمریکا از شرکت بوئینگ به عنوان کارخانه سازنده هواپیما به ایران دعوت کرد و گفت: «ما از شرکت بوئینگ نیز می‌خواهیم نماینده خود را برای مشارکت در فرایند بررسی جعبه سیاه اعزام نمایند.»

آقای ربیعی به آمریکا هم توصیه کرده است “به جای دروغ پردازی و شکل دادن یک عملیات روانی، به نتایج بررسی کمیته ها دقت کند”.

در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی روز جمعه ۱۹ دی (نهم ژانویه) ویدیویی نیز در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد که لحظه اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران را نشان می‌دهد. نیویورک تایمز نوشته است که هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراینی دقایقی پس از برخاستن از تهران توسط یک موشک ایرانی مورد اصابت قرار گرفت.

ترودو: کانادا اطلاعاتی دارد که هواپیما با موشک ایرانی ساقط شده است

علی ربیعی در بیانیه خود اشاره‌ای به موضع‌گیری جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا درباره “ساقط شدن هواپیما با پدافند ایرانی” نکرده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، اعلام کرد، منابع اطلاعاتی مختلفی از جمله خود کاناد اطلاعاتی دارد که مشخص می‌کنند، هواپیما با موشک ایرانی ساقط شده است.  ترودو همچنین گفته است: «تحقیقات جامع بین المللی باید در محل حادثه انجام شود و مقامات ایرانی هم تا به این جا نشان داده‌اند که متوجه حساسیت این موضوع هستند.»

در سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اوکراینی ۱۷۶ نفر کشته شدند که بیشتر آنها ایرانی بودند و ۶۳ نفر نیز شهروند کانادا بودند.

اظهارات متناقض مقامات ایرانی

علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت ایران تاکنون بالاترین مقام ایرانی است که به سانحه هواپیمای اوکراینی واکنش نشان داده است. او در بیانیه‌ای ضمن تغییر موضع قبلی دولت در باره عدم همکاری با بوئینگ و اعلام آمادگی برای همکاری با طرف‌های مختلف، مجدداَ احتمال حمله موشکی به هواپیما را قاطعانه رد کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران تابحال در باره فاجعه سقوط هواپیما سکوت کرده‌ است و حسن روحانی صرفا در تماس با رهبران خارجی به این مسئله پرداخته است. سران کشوهای دیگر از جمله اوکراین، آمریکا، کانادا، بریتانیا و افغانستان ضمن اظهار همدردی با قربانیان واکنش نشان داده‌اند.

یک نماینده مجلس ایران هم مقامات کشور را به تناقض‌گویی درباره “جعبه سیاه” هواپیمای ساقط شده متهم کرده است.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس ایران در سه توییتی که درباره سقوط هواپیمای اوکراینی کرده از “سخن شتابزده و غیرحرفه‌اى رئیس سازمان هواپیمایی و مسئول منصوب ایشان در کمیته بررسی سانحه” انتقاد کرده است.

آقای پارسایی در این خصوص نوشته است که چرا “آنها برخلاف قوانین ایکائو، قبل از بازخوانى جعبه سیاه، نقص فنی را علت حادثه اعلام کرده و باعث تشدید ابهامات و زیرسوال رفتن بیش‌از پیش کمیته بررسی سوانح می‌شوند”.

نماینده شیراز در توییتش پرسیده است، “تناقض گویی در تحویل دادن یا ندادن جعبه سیاه به شرکت سازنده، جز ابهام سازی چه سودی دارد؟”

بهرام پارسایی@ParsaeiB

۱- سخن شتابزده و غیرحرفه‌اى رئیس سازمان هواپیمایی و مسئول منصوب ایشان در کمیته بررسی سانحه تازگى ندارد. آنها برخلاف قوانین ایکائو، قبل از بازخوانى جعبه سیاه، نقص فنی را علت حادثه اعلام کرده و باعث تشدید ابهامات و زیرسوال رفتن بیش‌ازپیش کمیته بررسی سوانح میشوند/

۱۱۴ people are talking about this

پارسایی در تازه ترین توییت خود همچنین نوشته است: «سخن شتابزده و غیرحرفه‌اى رئیس سازمان هواپیمایی و مسئول منصوب ایشان در کمیته بررسی سانحه تازگى ندارد. آنها برخلاف قوانین ایکائو، قبل از بازخوانى جعبه سیاه، نقص فنی را علت حادثه اعلام کرده و باعث تشدید ابهامات و زیرسوال رفتن بیش‌ازپیش کمیته بررسی سوانح می‌شوند.»

در میان کشته شدگان سانحه هواپیمای اوکراینی افغانستان بعد از ایران و کانادا سومین کشوری است که بیشترین قربانی را دارد.

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین طی تماس تلفنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تلفنی صحبت کرده است. در اطلاعیه یاد شده آمده است: “اشرف غنی ابراز امیدواری کرده است که مقامات ایرانی در زمینه بررسی و تحقیقات شفاف این سانحه با مقامات اوکراینی همکاری کنند.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.