وزیر خارجه بریتانیا به تهران هشدار داد در صورت تداوم تنش با لندن با تحریم روبرو خواهد شد

سه شنبه, 24ام دی, 1398
اندازه قلم متن

وزیر خارجه بریتانیا با انتقاد تند از جمهوری اسلامی ایران در پی بازداشت سفیر بریتانیا در تهران، از احتمال تحریم تهران توسط لندن در صورت تکرار چنین اتفاقی خبر داد.

دومینیک راب که روز دوشنبه ۲۳ دی در پارلمان بریتانیا به پرسش های نمایندگان پاسخ می‌داد، با بیان اینکه ایران در یک گذرگاه قرار دارد نسبت به لغزش جمهوری اسلامی به سوی انزوای بیشتر سیاسی و اقتصادی هشدار داد.

او جمهوری اسلامی را به در پیش گرفتن دیپلماسی و طراحی مسیر مسالمت آمیز رو به جلو ترغیب کرد.

این سخنان پس بازداشت چند ساعته راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در جریان تجمع اعتراضی در تهران رخ داد. تهران سفیر بریتانیا را متهم به شرکت در تجمع غیرقانونی کرد اما، سفیر بریتانیا در پیامی توئیتری اعلام کرد که تنها در مراسم یادبود جانباختگان هواپیمای مسافربری شرکت کرد و پس از تبدیل شدن مراسم به تجمع اعتراضی، آنجا را ترک کرد.

وزیر خارجه بریتانیا اقدام جمهوری اسلامی در بازداشت سفیر بریتانیا را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند. او همچنین تهران را تهدید کرد که در صورت ادامه تنش و تکرار اقدامات مشابه با تحریم روبرو خواهد شد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز سفیر ایران در لندن را به دلیل بازداشت سفیر خود در تهران احضار کرد و ضمن اعتراض به بازداشت آقای مک‌ایر، آن را نقض کنوانسیون وین دانست.

این اقدام همچنین واکنش تند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در پی داشت. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، شنبه شب در توئیتی به بازداشت موقت سفیر بریتانیا اشاره کرد و نوشت که این اقدام، کنوانسیون وین پیرامون روابط دیپلماتیک را نقض می‌کند و افزود که رژیم ایران در نقض این کنوانسیون سابقه طولانی دارد. او از رژیم ایران خواست که به خاطر نقض حقوق این سفیر، رسما از بریتانیا عذرخواهی کند و به حق همه‌ دیپلمات ها احترام بگذارد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.