سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور: فعال شدن مکانیسم ماشه توسط اروپا، ضربه دیگری به اقتصاد ایران و نشانه دیگری از شکست سیاست خارجی جمهوری اسلامی!

چهارشنبه, 25ام دی, 1398
اندازه قلم متن

فعال شدن مکانیسم ماشه توسط اروپا،

ضربه دیگری به اقتصاد ایران و

نشانه دیگری از شکست سیاست خارجی جمهوری اسلامی

روز ۲۴ دی‌ماه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ی مشترکی اعلام کردند که ساز و کار حل اختلاف در توافقنامه هسته‌ای برجام، موسوم به «مکانیسم ماشه»(۱) را علیه ایران فعال کرده‌اند. در بیانیه این سه کشور آمده است: “با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری برای ما باقی نمانده، جز ثبت نگرانی‌هایمان مبنی بر عدم تحقق تعهدات ایران در برجام.”

توضیح اینکه فعال کردن مکانیسم ماشه میتواند منجر به بازگشت تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام علیه ایران برقرار شده بودند علاوه بر تحریم های آمریکا گردد و به این ترتیب نظارت بر اقدامات جمهوری اسلامی را شدیدتر، اقتصاد ایران را ورشکسته تر و زندگی را برای مردم  ایران که هم اکنون نیز زیر فشار گرانی، بیکاری، تورم و دزدی ها و سوء استفاده های کلان حکومتگران کمرشان خم شده است، باز هم سخت تر کند.

کشورهای اروپایی تا آنجا که ممکن بود با جمهوری اسلامی مدارا کردند اما جمهوری اسلامی با اقدامات خود کار را به جایی رسانده که ادامه این وضع حتی برای این کشورها نیز غیر ممکن شده است.

یکی از علل فعال کردن این مکانیسم بدون تردید کوشش جمهوری اسلامی برای غنی سازی و تهیه بمب اتمی است. سیاستی که در گذشته با شکستی فاجعه آمیز روبرو و منجر به از دست رفتن صدها میلیارد دلار از سرمایه های ملی ایران شد.

دروغگویی های پی در پی رژیم بویژه دروغگویی در باره علت سقوط هواپیمای اوکراینی که از نظر غالب کارشناسان از آغاز مشخص بود، بدبینی این کشورها را تشدید کرد و آنها نیز دیگر کوچکترین اعتباری برای ادعاهای رژیم مبنی بر عدم غنی سازی قائل نیستند. همچنین دستگیری، آزار، محکوم نمودن به زندانهای طولانی و حتی قتل یکی از فعالان محیط زیست در زندان، عموما کوشش برای پنهان کردن غنی سازی تلقی گردیده، فعال کردن مکانیسم ماشه را قابل توضیح مینماید.

علیرغم کم اعتنایی حکومت های اروپایی نسبت به نقض حقوق بشر در ایران، پخش روزانه  اخبار جنایات رژیم، کشتار هم میهنان بی گناه ما و همچنین روشنتر شدن عواقب دخالتهای نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه نیز میتواند در این تصمیم گیری موثر بوده باشد.

حاکمان جمهوری اسلامی آمریکاستیزی خود را که ناشی از وحشت ایشان از فرهنگ غرب بویژه خواست آزادی و دموکراسی است همواره به عنوان مبارزه علیه قدرت طلبی غرب برای حفظ استقلال ایران قلمداد کرده، کوشش دارند رفتار ضد انسانی و منافی قوانین بین المللی – مانند گروگانگیری سفارت آمریکا -، تروریسم، و گروگانگیری شهروندان دوتابعیتی را با آن توجیه کنند. اقداماتی که هر روز ایران را به سوی انفراد، فقر، ویرانی و نابودی بیشتر سوق داده است. این کوشش ها در دورانی صورت میگیرد که برخی کشورها بخوبی نشان داده اند که حفظ استقلال و دستیابی به آزادی و رفاه با دیپلماسی، گفتگو، روش های متمدنانه و احترام متقابل میسر است.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور حکومت جمهوری اسلامی را مسئول فعال شدن مکانیسم ماشه که خسارات فاجعه آمیزی را متوجه اقتصاد کشور و خطرات عظیمی متوجه تمام کشور و مردم ایران خواهد نمود دانسته و سیاست های تروریستی، ضد انسانی و جنگ طلبانه‌ی این حکومت را به شدت محکوم میکند. جمهوری اسلامی هم از نظر سیاسی، هم از نظر ایدئولوژیک و هم از نظر مدیریت کشور با شکست کامل روبرو گشته و حکومتی رو به زوال است که میخواهد ایران را نیز همراه خود به کام ویرانی و نابودی بیشتر بکشاند.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
۲۵ دی ۱۳۹۸ برابر ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰
info@iranazad.info

http://www.iranazad.info

  • کمیسیون ماشه در چارچوب برجام و با هدف نظارت بر اجرای آن تاسیس شده است. اگر در بازه زمانی ۳۵ روزه، موضوع شکایت آنگونه که شاکی می‌خواهد حل و بررسی نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد. همچنین شاکی می تواند با آگاه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل درباره حل نشدن موضوع شکایت، عدم اجرای چشمگیر آن را متضمن شود. پس از آن، شورای امنیت نیز ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند.
    اگر در این مدت، شورای امنیت نتواند در این خصوص قطعنامه صادر کند، تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام برقرار شده بودند، به طور اتوماتیک بازمی‌گردند. به این ساز و کار، مکانیسم ماشه (Snapback) یا بازگشت سریع تحریم‌ها هم می‌گویند. نکته مهم این ساز و کار، این است که بازگشت تحریم‌ها، قابل وتو نیست. شهرآرا نیوز

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.